Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan vaske parkett?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-07, 17:49   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.381
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan vaske parkett?

Eh.. ja som oppfinner av skrytetråden for de som trenger det - må jeg altså bare spørre. Hvordan er det best å vaske parketten?

Vi har aldri levd med vanlig parkett før, vet ikke om den er helt ekte forresten eller en god etterlikning.

Vi støvsuger og tørrmopper med ujevne mellomrom, men det blir jo flekker innimellom, særlig på kjøkkenet og rundt bordene. Når jeg har moppet over med microfibermopp og vann/lite såpe så ser jeg spor etter moppen etter at det tørker - også når det ikke er såpe i vannet. Jeg bruker lite vann, men lurer på om jeg må finne en annen type mopp, eller legge meg på knær og vaske med vanlig gulvtue (gulveduk eller gulvklut for vest- og østlendinger).

Dette skal helst skje før i morgen kveld, så jeg setter stor pris på informative og raske svar.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 17:53   #2
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett?

Jeg bruker vanlig trådmopp.
Enten helt tørr eller med grønnsåpevann.

Hvis du har problemer med striper så kan det lønne seg å vaske med vann først for så å gå over med helt tørt.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:24   #3
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett?

Vi bruker bare en litt fuktig klut med grønnsåpevann.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 19:29   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett?

Zalo får den til å skinne, men den blir ganske glatt.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 20:33   #5
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett?

Jeg støvsuger og bruker tørrmopp til vanlig, og når jeg skal vaske den bruker jeg bare en sånn engangsvåtmopp fra Jiff.

kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 20:47   #6
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.319
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett?

stort sett bare støvsuger vi, men når jeg får virkelig lyst (?), eller vi får krabbende babyer på besøk, bruker jeg våtmopp (godt vridd) med evt noen sprut "moppespray" på moppen.(er på jobb nå, så husker ikke hva som står på flasken, Jif, spray og mopp kanskje)

Lykke til med gulvvask....hehe

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 20:59   #7
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett?

Jeg bruker våtmopp (enten Jif sin eller en mer "profesjonell" sak, med sånne trådgreier på) og et eller annet slags rengjøringsmiddel, vanligvis Ajax. Grønnsåpe styrer jeg unna, siden den etter sigende legger igjen en fetthinne på overflaten som trekker til seg støv og skitt. Hender også jeg bruker noen dråper Zalo i vannet. Støvsuger ellers.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-07, 21:04   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett?

Støvsuger, tørrmopper og fjerner flekker flekkvis. En sjelden gang bruker jeg vaskemidler - da bruker jeg moppespray. Bruker ikke vann. Det er fy-fy!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 20:59   #9
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.381
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett?

Takk for tips og råd.

Den beste løsningen var å invitere ei venninne på fest. Hun kom fra en annen by og ble med på forberedelsene, og valgte frivillig bort foccachiabaking med gulvvask. Nå har jeg gått over med støvsuger og klut på festflekkene og golvet er fortsatt rent og pent.

Når det gjelder regler for parkett så har jeg hørt så mye rart. Vann er fy, grønnsåpe er fy, svigers har brukt engangsvåtmopp i lang periode - og der ser det virkelig ut som om såpa har enten slitt seg ned i belegget eller lagt et filter oppå - dessuten er det lite miljøvennlig så det styrer jeg helst unna. Men er det rart ei stakkar husmorspire blir svimmel av alle reglene? Heldigvis er vi på vei inn i en mørkere årstid, så hybelkaniner og andre flekker blir mindre synlig...

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 22:06   #10
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett?

Det var ikke så mye rart i det siste innlegget ditt, tror jeg? Jeg har bare personlig erfaring å dele fra, bortsett fra familie som jobber med parkett daglig, men jeg tror det meste er slik som ekspertene anbefaler.

Vann er fy. Det vil si at militærvasking med helling av vann med kopp er utenkelig. Fuktighet er selvsagt greit, en mopp som er sentrifugetørr er bra, bruk eventuelt en spruteflaske. Min erfaring er at det er vanskelig å få gulvkluten tørr nok, så det legger seg spor av vann. Såpe er i de fleste tilfeller også litt fy, noen ganger mye fy, grønnsåpe legger seg oppå og samler dermed med skitt, sliter på finishen og er strengt tatt unødvendig bortsett fra i søletilfeller med stor fettkonsentrasjon, som en engangssak for å få fjernet dritten.

Se mer her og her.

Engangsvåtmopper er i tillegg en miljøsak. Her i huset brukes en god mikrofiberklut (for tiden fra Enjo), som er dyr i innkjøp, men det er lenge siden jeg har spart den inn på vaskemidler. Parketten har aldri hatt kontakt med noe vaskemiddel utenom et naturlig, sitronbasert middel ved et par anledninger (gulvknotter som bare limes fast er ufattelig vanskelige å fjerne fra parkett med tanke på hvor dårlig de henger på stolene).

En sak til - mikrofiber med mildt vaskemiddel, vil ikke vaskemiddelet ødelegge mikrofiberens egenskaper til å løse opp og binde til seg skitt? Jeg har i alle fall lært at det er enten mikrofiber eller vaskemiddel og annen mopp/gulvklut (sistnevnte er særs lite ergonomisk, selv med mine få parkettkvadrat).

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 23:42   #11
Michayla
Nysgjerrig
 
Michayla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.456
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan vaske parkett?

Da vi la ny parkett fikk vi beskjed av det firmaet som kjøpte og la parketten at det ikke skulle vaskes med grønnsåpe, men kun tørrmoppes og bruke fuktig klut( kun vann) til å ta flekker med. Fuktig klutt, nesten ikke fuktig, men nok til å ta bort flekken.

Måtte vi ha såpe så skulle vi kjøpe hos produsenten.

Brukte vi grønnsåpe og såper i lignende kategori ( har noe med innholdet å gjøre) så for vi ikke igjen penger på eventuelle reklamasjoner av gulvet...

Det samme gjalt laminat.

Går helt fint med en fuktig klut hvis man tar bort flekkene med en gang og tørker over med en tørr klut etterpå.

__________________
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no