Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Ikke-slankere og lavkarbo

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-07, 12:40   #1
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Ikke-slankere og lavkarbo

Er ganske grønn på sånn lav karbo så mange synes kanskje dette spørsmålet er litt sånn .
Det jeg lurer på er om det er mange av dere som går på lav karbo som ikke er på slanker`n?
Hva er det mest positive med å gå på lav karbo?

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 12:46   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Det finnes utallige varianter av det mange liker å kalle lavkarbodietter. De fleste velger det for å gå ned i vekt, men ganske mange fortsetter å spise sånn etter at de har gått ned fordi det gir dem et bedre liv. Det er også mange som spiser lavkarbo for å gå opp i vekt, faktisk.

Det mest positive med å spise lavkarbo må være at blodsukkeret er stabilt gjennom hele dagen. Da unngår man å bli tom i hodet ved arbeidsdagens slutt, og man unngår trangen til å småspise mellom måltidene. Spiser man nok av proteiner, grønnsaker og fett får man en god balanse av næringsstoffer og kroppen får det den trenger. For å spise lavkarbo trenger man ikke kutte ut karbohydrater helt og komme i ketose, det er noe jeg mener bør forbeholdes de som skal veldig mye ned i vekt. Så lenge man spiser godt med grønnsaker, velger gode proteinkilder og riktig fett har man kommet veldig langt. Alle har godt av å kutte de raske karbohydratene.

Vil du vite mer, anbefaler jeg www.lavkarbo.no

  Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 12:47   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Det Albertine sa.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 11:15   #4
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.456
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Noen som gidder å forklare (kort og enkelt) hva det vil si å være i ketose? Det høres litt mystisk ut syns jeg. Litt sånn som tungetale/ hypnotisert etc

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 11:28   #5
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Albertine sa det godt.

Det jeg merket veldig godt med det samme var det med blodsukkeret. Trøttheten og slappheten som ellers kommer vellende over meg etter et måltid ble borte.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 11:37   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Eg et lavkarbo/kuttar ut raske karbohydratar, men ikkje slavisk. Eg gjer det fordi eg kjenner at kroppen fungerer mykje dårlegare på loff og ris enn på heilkorn og bønner. Dessuten smakar seine karbohydratar betre, så for meg er det ein vinn vinn situasjon. Den aller verste kombinasjonen for meg er raske karbohydratar og mykje feitt i samme måltid. Då er kroppen ekkel i mange dagar etterpå.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 11:56   #7
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Noen som gidder å forklare (kort og enkelt) hva det vil si å være i ketose? Det høres litt mystisk ut syns jeg. Litt sånn som tungetale/ hypnotisert etc

Kort og enkelt: Kroppen forbrenner fett istedet for sukker (alle karber omdannes til sukker i kroppen).

Jeg spiser lavkarbo for helsen min sin del. Det gir mindre betennelser i kroppen, bedre hormonbalanse, tar bort kvisene, og vekk med luft i magen. Jeg føler mindre stress osv. (Må løpe, skriver kanskje mer senere i kveld)

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 13:05   #8
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Jeg går ned i vekt, føler meg friskere, mister alt vannet i kroppen og det er mye, har ikke konstant vondt i magen.

Samtidig som jeg prøver å få stoffskiftet under kontroll, det er hovedmålet, det andre er bonuser!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 14:21   #9
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Kort og enkelt: Kroppen forbrenner fett istedet for sukker (alle karber omdannes til sukker i kroppen).

Jeg spiser lavkarbo for helsen min sin del. Det gir mindre betennelser i kroppen, bedre hormonbalanse, tar bort kvisene, og vekk med luft i magen. Jeg føler mindre stress osv. (Må løpe, skriver kanskje mer senere i kveld)

Jeg regner med du var knusende rolig når du skrev dette?

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 14:47   #10
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg regner med du var knusende rolig når du skrev dette?



Du skulle sett meg når jeg ikke er på lavkarbo, da hadde jeg ikke klart å skrive det innlegget med så kort tid.

Jeg skulle utfylle mer litt senere; jeg spiser som sagt lavkarbo for helsen min sin del. Det gir mindre betennelser i kroppen (pga økt insulinmengde fører til økt betennelse og lavkarbo fører til mindre insulin i blodet, samt at jeg passer på at jeg får i meg riktige fettsyrer - for mye omega 6 er betennelsesøkende, og omega 3 er betennelsesdempende), bedre hormonbalanse, noe som fører til at, jeg ikke har blodsukkersvingninger med påfølgende hodepine og humørsvingninger og mindre stress, fordi et svingende blodsukker øker stresshormonene i kroppen (en av grunnene til at vi føler biologisk sult er fordi blodsukkeret synker fort etter en rask oppgang etter raske karbohydrater, og det fallet oppfatter kroppen som fare, og da sender kroppen ut sterke signaler om at vi er sulten så vi må spise, - selv om det var bare 20 minutter siden et stort måltid), jeg er ikke fysiologisk sulten hele tiden, og føler ikke for å stappe innpå godterier hele tiden (bare emosjonelt, men da vet jeg hva sulten/suget kommer av, så da kan jeg prøve å dekke det behovet på en annen mer konstruktiv måte). Magefettet minker og jeg får en jevnere figur (det er det mange som opplever, fordi fett lagret med insulin ligger seg helst på mage og hofter/baken).

Jeg har det generelt sett mye bedre når jeg spiser lavkarbo (eller ordentlig som jeg sier), da er jeg ikke så kvalm, føler mindre på stress, har ikke et sug hele tiden, samt at kroppen min ser bedre ut, huden min ser bedre ut, samt at hår og negler har sluttet å flise seg, og jeg har ikke blodsukkerutløste humørsvingninger og hodepine lengre.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 15:00   #11
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Flat mage og smalere hofter/lår er jo i seg selv et bra argument :begynner på lavkarbo nå med det samme:
Ser for meg slik flat vaskebrett mage.
Men hvor skal en begynne om dette skal være noe som skal hele familien kan delta på.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 15:06   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Men hvor skal en begynne om dette skal være noe som skal hele familien kan delta på.

Spørs hvilken mat familien liker, dette er jo i grunnen sunt for alle. Mange gjør dette mer vanskelig enn det er. Vil familien ha ris, pasta og poteter kan dette serveres ved siden av til omtrent alle lavkarboretter. Men nå bør jo ikke fett og raske karber blandes for mye da, overvektig eller ei. Hele familien har bare godt av å få feks. servert grønnsaker i stedet for poteter, pasta og ris. Mine elsker feks. linsepure og vil heller ha dette enn poteter.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 15:18   #13
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke slankere og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

.
Men hvor skal en begynne om dette skal være noe som skal hele familien kan delta på.

Mer proteiner (kjøtt, fisk, pålegg, egg, ost ), masse grønnsaker og salater og litt tilbehør av feks litt potet dersom man ønsker det (dvs en liten potet i måltidet, det er proteinene som er hovedmåltidet ikke potetene), grov pasta og brun ris. Samt øke bruken av riktige oljer (kaldpresset olivenolje, rapsolje og linfrø olje, - sistnevnte må ikke varmes opp, men kan brukes på salater, i smoothie, på skjei som tilskudd osv).
Bruk grovt brød med smør og rikelig med pålegg. Prøv å få til til dere voksne ca 30g protein i måltidet (dvs ca 3-4 store egg, 120g ost, 150g pålegg 150g kjøtt og fisk ).

Poenget er å velge grovere produkter og omfordele litt på mengdeforholdet på tallerkenen.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-07, 22:22   #14
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Ikke-slankere og lavkarbo

Takk for tips alle sammen.
Må nok sette meg litt mer inni dette skal jeg klare å gjennomføre. Føler det krever endel i starten før enn har kommet inn i det. Får motivere meg med den flate magen.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no