Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Når skifter dere til vinterdekk?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-07, 12:09   #1
Ivrig
På farten igjen
 
Ivrig sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 238
Ivrig er litt kul
Standard

Når skifter dere til vinterdekk?

Vi er allerede i slutten av september, og det blir stadig kaldere og mørkere utover.
Jeg er nok litt for tidlig ute i år, da jeg allerede har skiftet til piggfrie vinterdekk. Orker ikke en gang til å stå ute i kulda med hansker fulle av olje-søl og annet kliss og skifte dekk med frostrøyken ut av kjeften, mens jeg hutrende ser for meg en varm kopp kakao og en varm dyne inne i heimen.

Når skifter de av dere som gjør jobben selv dekk på bilen?

__________________
En lykkelig hedonist og mamman til verdens beste gutt


Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 12:21   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Her er det ikke lov å bruke vinterdekk før 15. oktober. Men blir det farlig å kjøre, så skifter vi før.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 12:38   #3
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Selv da jeg pleide å skifte selv, var jeg alltid skikkelig sent ute. Gjerne slutten av oktober eller november. Det ble en kald fornøyelse som regel. Nå har jeg gått over til å la andre gjøre det, så da blir det når jeg husker det og får tid. I år må jeg sannsynligvis kjøpe nye dekk, så da blir det vel dekkforhandleren som skifter. Bittert å kjøpe dekk når man snart skal selge bilen, men tar ikke sjansen på å kjøre med dårlige dekk med Tass i bilen.

  Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 12:40   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Her er det ikke lov å bruke vinterdekk før 15. oktober. Men blir det farlig å kjøre, så skifter vi før.

Piggdekk, mener du vel? Piggfrie vinterdekk er det vel ingen restriksjoner på?

Vi skal snart bytte (bruker piggfrie dekk). Skifter også inni garasjen, så været har ikke noe å si - men vi vil helst skifte i god tid før behovet melder seg mandags morgen en gang i oktober (som regel).

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 12:46   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Ja, jeg mente piggdekk. På den holka som bruker å være her, tør jeg ikke annet.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 13:17   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Vi skifter alltid litt for sent. Hver høst så kommer det første snøfallet før vi har skiftet, så da blir bilen stående en ukes tid eller noe. Vi bor sånn at bilen ikke egentlig er en nødvendighet, og derfor stresser vi ikke med det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 13:33   #7
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Det er vel på tide! Det var 0 grader og rim på bakken her i dagtidlig. Vi har også piggfrie dekk og kan bytte når vi vil.

Tipper at vi ikke kommer tilå bytte før om ett par uker. Vi skal ut å reise på hver vår kant frem til da.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 22:32   #8
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Vi skifter når det blir minusgrader og is om så lenge før 15 okt.
I dag har det vært 17 grader. Samme som her om dagen. men dagen før var det vare 3 grader.. Så man vet aldri
Med at vi bor oppe på "fjellet" og bakken ned her fra er lang ,svingete og i en av svingene så ligger isen til langt uti august*ler* så kan du ta deg f**n på at den kommer først der.

Men nå har det alerede snødd her og hagglet, men den var mens vi var i syden

Kjører ikke på noe annet en piggdekk.

Var piggfritt på bilen vi kjøpte for noen årsiden fra Drammen.Dette var i mars. mann og kompis kjørte oppover på dette å dro rett på esso neste dag å sa at vi skulle ha piggdekk. Værste var at de var fri så vi måtte kjøre piggfritt i en uke..

Var en gang i autoværnet i vinter pga asvalt på piggene så hadde ikke spes grep.
Men sånn det følets ut med piggfritt. Kjørte med hjerte i halsen hver dag

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 22:38   #9
Tusta
Aktiv
 
Tusta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 265
Tusta er litt kul
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Iogmed at jeg skal ha ny gummi i år, så blir det nok forhandleren som gjør det. De gjorde det i vår da jeg kjøpte ny gummi også.
Kjørte med pigger i fjor, men i år blir det piggfritt. SKifter når jeg har råd til nye dekk. Håper jeg skal få det til før 15november. Her på sørlandet er det ikke sikkert jeg trenger skifte før det. Og må jeg det, så lar jeg heller bilen stå.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 22:47   #10
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Var glad jeg "slapp" å skifte til forrige helg da jeg skulle vestover. Nå kan gubben ta det når han har lyst (kommer hjem fra sjøen neste helg). Vi venter ofte til første snøen hvis han er hjemme, fordi kan jeg evt komme med på jobb med buss (trenger ikke stresse barn tidlig avgårde til barnehage/SFO når han er hjemme). Han "koser seg" med å ordne bil.
Er han ute på den tida på høsten ser jeg været an, så skifter jeg om det er meldt kaldt og jeg jobber (særlig om det er helg, da er det verre å ta buss på jobb om morgenen)
Nå har vi piggfrie i år, så det er ikke så "farlig" å skifte tidlig. Men vi ventet gjerne lengst mulig da vi hadde piggdekk. Bråker jo så fælt!
Og jeg skifter dekk selv, ikke noe problem (har garasje å skifte i, det er fint når det er kaldt og snør )

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 00:03   #11
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Næsj, det får vente til han kommer hjem igjen i slutten av oktober.
Blir det snø før det så får jeg levere inn bilen til en forhandler :løsningsorientert:

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 00:08   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

På den bilen som har piggdekk venter vi til over datoen og vel så det.
På den med piggfrie har vi allerede skifta.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 00:09   #13
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Vi har de siste årene lagt om på en bil ganske tidlig i Oktober, om sambo reiser ut på jobb i den tiden. Da har jeg en vinterklar bil, i tilfelle glatt.

Nå i år blir det verre. Han reiser nå til uka, og siden vi kun har en bil nå, og den har piggdekk, så kan vi ikke gjøre det slik.
Så det blir vel November før jeg er vinterskodd, og får vel bruke beina om det er glatt en dag eller to.

Kan jo legge om selv, men jeg har fått forbud mot å jekke opp og styre med denne bilen. Stor og tung, og i det hele tatt, så da får den stå til han kommer hjem.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 18:09   #14
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

På den ene bilen har vi allerede skiftet til piggdekk - er på fjellet og det er visstnok meldt snø...

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 18:12   #15
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Vi (Rettere sagt mannen) skifter rundt midten av okt, tenker jeg.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 18:20   #16
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Ser flere nevner at man kan legge om til piggfrie vinterdekk når man vil. Ja, det kan man i følge reglene, men vinterdekk drenerer vann ganske mye dårligere enn sommerdekk. Så det kan være grunn til å vente med å legge om også med piggfritt. Det er jo en grunn til at vi ikke har helårsdekk.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 19:14   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Vi bytter om en ukes tid eller så. Skal kjøre østover, og vi kjører ikke over fjellet med sommerdekk på denne tiden av året!
Vi har piggfritt, så sånn sett kan vi bytte når vi vil, men her i regnbyen er det like greit å holde seg til sommerdekk så lenge som mulig.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 19:33   #18
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Jeg har ofte vært litt sent ute med å legge om til vinterdekk, dersom ikke snøen har kommet tidlig. I morgen drar jeg og barna til Sunndalsøra og kjører over Dovre - så jeg burde vel ha skiftet dekk pga det...

  Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 21:19   #19
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ser flere nevner at man kan legge om til piggfrie vinterdekk når man vil. Ja, det kan man i følge reglene, men vinterdekk drenerer vann ganske mye dårligere enn sommerdekk. Så det kan være grunn til å vente med å legge om også med piggfritt. Det er jo en grunn til at vi ikke har helårsdekk.

Man får da kjøpt helårsdekk som passer føret i Norge?

http://www.solberg-dekk.no/render.asp?segment=1&ID=35

Men jeg har valgt sommerdekk og piggrie vinterdekk selvom jeg har en SUV.

Tenkte jeg skulle legge om i midten av måneden dersom det er flere dager med is på rutene om morgenen
Har skrapt is et par morgener, og det kan være litt glatt den bratte veien vi har opp til barnehagen
Dvs, jeg legger ike om selv Klarer knapt å løfte et hjul til min bil...temmelig store og tunge hjul

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 21:52   #20
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Man får da kjøpt helårsdekk som passer føret i Norge?

http://www.solberg-dekk.no/render.asp?segment=1&ID=35

Æsj, tatt med buksa nede og utvitenheten framme. Men jeg er skeptisk så det holder, altså - kan det være noe lurt? Skjønner ikke helt at det kan være noe annet enn et stort kompromiss når det gjelder egenskaper for sommer og vinter. :kjempeskeptisktiltingjegtydeligvisikkevetsåmyeom:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no