|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ... og kva gjer ein førstekonsulent?Kva gjer ein førstekonsulent, egentlig.
![]() |
#2 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: ...og kva gjer ein førstekonsulent?Det er en stillingskode, som sier noe om ansvarsområde og lønn. I staten er det definisjoner på hva slags oppgaver en konsulent kan ha, en sekretær, 1.sekretær, osv. En førstekonsulent f.eks kan ha enkle utredningsoppgaver. H*n vil også ha selvstendig saksbehandlingsansvar, som en konsulent ikke har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tatt på
|
![]() Sv: ...og kva gjer ein førstekonsulent?Tja.. jeg jobber i fylkeskommunen og det er i bunn og grunn bare en tittel for å vise hvilket lønnstrinn du plasseres i og kan forsåvidt også brukes til å plassere i hvilken gruppe du er i angående forhandlinger.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: ...og kva gjer ein førstekonsulent?Førstekonsulent brukes også til å markere utdannelsesnivå. En førstekonsulent har cand mag/bachelor, mens en rådgiver (nivået over) har hovedfag/mastergrad.
![]() |
#5 |
Tatt på
|
![]() Sv: ...og kva gjer ein førstekonsulent?
Litt ulik praksis der og forstår jeg. Jeg har akkurat blitt flyttet opp til rådgiver etter videreutdanning og er fortsatt langt unna hovedfag/master. Men har over Bachelor nå hvertfall.
![]() |
#6 |
Ventar stadig på vår
![]() Sv: ...og kva gjer ein førstekonsulent?Tusen takk for svar.
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: ...og kva gjer ein førstekonsulent?En førstekonsulent er en saksbehandler ja. Jeg kjenner ikke igjen denne rekkefølgen: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: ... og kva gjer ein førstekonsulent?Jeg tror ikke saksbehandler er en egen stillingskode, men mer en tittel som beskriver hva man jobber med. Du kan være førstekonsulent uten å være saksbehandler, men kan være saksbehandler uten å være førstekonsulent også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: ...og kva gjer ein førstekonsulent?
En førstekonsulent trenger ikke å være en saksbehandler, nei. "Konsulent", "førstekonsulent" og "rådgiver" er gjerne betegnelser som viser hvor i lønnshierarkiet man er, mens "saksbehandler" sier noe om hva du faktisk jobber med. En IT-konsulent eller webredaktør er for eksempel typisk ikke en saksbehandler, men kan godt være førstekonsulent eller rådgiver.
![]() |
#10 |
Ventar stadig på vår
![]() Sv: ...og kva gjer ein førstekonsulent?Åkai, sidan me først er i gang: kva tenar ein førstekonsulent i staten da?
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: ... og kva gjer ein førstekonsulent?Førstekonsulenter i staten lønnes i lønnsramme 22 (http://medlem.ntl.no/NTLBasen/Conten...STATEN.PDF.PDF) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
villende
|
![]() Sv: ... og kva gjer ein førstekonsulent?For personer med høyere utdannelse (hovedfag/mastergrad) er førstekonsulent gjerne tittel på en nyutdannet saksbehandler. Men det kan også være tittel på en sekretær (uten høyere utdannelse) som har avansert oppover i systemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Tatt på
|
![]() Sv: ... og kva gjer ein førstekonsulent?Bare for å presisere, jeg snakket ut fra egen erfaring fra egen arbeidsplass i en fylkeskommune. Min første stillingstittel var Saksbehandler, uten at det var relatert til hva jeg egentlig gjorde. Stat og kommune har forskjellig definisjoner på både det ene og det andre selv om begge er offentlig virksomhet. Men jeg forstår nå at det er statlig virksomhet det spørres etter, så da er fylkeskommune irrelevant.
![]() |
|
|