Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Ord med -tøy

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-07, 20:37   #1
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.980
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Ord med -tøy

Altså, jeg har vært på kurs et par dager og norsk språk har vært et hett tema. Jeg har fått noen svar og langt flere spørsmål. Det jeg lurer mest på, akkurat nå, er disse -tøy-ordene.

Syltetøy, kjøretøy, snakketøy, - hvor kommer tøyet inn, hva betyr det egentlig i denne sammenhengene?

Er det noen kloke sjeler der ute som kan forbarme seg over hjernen min, så den kan få litt hvile i helgen.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 20:49   #2
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ord med -tøy

Fant dette på ordbok.no:

Sitat:

-tøy -et el. n1 el. n3 (sm o s II tøy)
1
redskap, gjenstand til bestemt bruk fart-, fyrt-, kjøkkent-, leket-, snakket-, verkt-
2 rørt el. kokt bær el. frukt fryset-, syltet-

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 20:51   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.980
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ord med -tøy

Takk!

Det har jeg også funnet, men jeg vil ha hele historien bak hvordan dette oppsto. *kravstor*

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 20:55   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.852
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ord med -tøy

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Syltetøy, kjøretøy, snakketøy, - hvor kommer tøyet inn, hva betyr det egentlig i denne sammenhengene?

Jeg er usikker på om syltetøyet har samme opphav som de andre, men i min norrøne ordbok står intetkjønnssubstantivet tygi forklart som ty, reiskap, utstyr. Det stemmer jo godt for kjøretøy og snakketøy, synes jeg - "kjøreredskap" og "snakkeredskap". Fra Bokmålsordboka:

Opprinnelig lagt inn av Bokmålsordboka

II tøy n2 (norr tygi 'redskap, utrustning', fra lty tuch, sm o s ty. Zeug) 1vevd stoff t-er i metervis / bomullst-, kjolet- 2bare i ent: klær kjøpe noe nytt t- / barnet-, sommert-, undert- 3seletøy, bare i uttr: kjøre alt det remmer og t- kan holde så fort som mulig

Her er en link til et spørsmål og svar i Riksmålsforbundets språkspalte på nett. Der ser det ut til at "rørt eller kokt bær" er en annen betydning av -tøy.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 12-10-07 kl 21:04.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no