Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Barnesikring; unntak fra loven?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-07, 16:05   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnesikring; unntak fra loven?

I følge drosjesentralen jeg snakket med i sted har drosjene dispensasjon fra å følge de samme barnesikringsreglene som andre. Er dette korrekt?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 16:07   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

De har i hvert fall dispensasjon for egen sikkerhet, altså bilbelte. *ikke særlig hjelpsom*

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 16:13   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

Sitat:

På tur med barnehagen – hvilke
regler gjelder?
For personbil gjelder reglene som beskrevet
på side 2. For buss og maxitaxi/minibuss
er det andre regler, og ikke like strenge
krav til bruk av sikringsutstyr for barn.

Spesielt utstyr skal brukes, men dersom
det ikke er tilgjengelig skal bilbelte
«brukes på egnet måte». Vi anbefaler at
barnehager og kommuner som innkjøpere
av transporttjenesten stiller krav til
transportselskapene om å stille med en
buss som er egnet for å transportere
barnehagebarn. Det betyr at den bør ha
trepunktsbelter på alle plasser, slik at de
minste barna kan sikres i barnestoler,
og de større med barnestol eller bilpute
i kombinasjon med bilbelte.

Med andre ord ser det veldig ut som om de tar en spansk en. Du får ringe tilbake og høre om de tar det hele og full ansvaret dersom noe skulle skje ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 16:16   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

Hmm. Barnehagebussen til Iben er laget til spesielt for barn, visstnok. Dvs at de har trepunktseler som kan senkes ned til barnets høyde. Er dette sikkert nok, egentlig?

Grunnen til at jeg lurer når det gjelder drosjer er at jeg tror de er litt forbanna på meg etterhvert. Det er nemlig en del ganger nå biler har blitt sendt i retur fordi de har med pute når jeg har fått sentralen til å skrive spesifikt at jeg skal ha med sete.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.

Sist redigert av Sitron : 20-10-07 kl 16:31.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 16:18   #5
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

Ber du om sete, skal du selvfølgelig få det. Skjønner ikke at de kan bli sure av den grunn, feilen er jo deres.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 18:19   #6
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

I Oslo gjelder ihvertfall samme regler for taxier som for alle andre. Jeg er ikke kjent med at det skulle være annerledes andre steder i landet. Ingen grunn til det, vel?
I minibusser/maxitaxier der det finnes trepunktseler, mener jeg at det er samme krav til sikring av barn som i personbiler. Mulig jeg tar feil der, asså.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 19:36   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

Som nevnt er det egne regler for maxitaxi. For vanlige personbildrosjer gjelder vanlige regler for sikring.

Jeg har sendt tilbake min del av drosjer med feil sikring, jeg også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-07, 19:43   #8
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

I Oslo gjelder ihvertfall samme regler for taxier som for alle andre. Jeg er ikke kjent med at det skulle være annerledes andre steder i landet. Ingen grunn til det, vel?
I minibusser/maxitaxier der det finnes trepunktseler, mener jeg at det er samme krav til sikring av barn som i personbiler. Mulig jeg tar feil der, asså.

Hm. Etter at poden her vokste ut av den såkalte "babykrybben", har det ikke vært annet enn en pute å sitte på, og bilens 3-punktseler. Sjåførene har påstått at de har fritak fra de reglene vi privatbilister forholder oss til. Jeg har mer enn en gang sittet med hjertet i halsen under drosjeturer (som utelukende har vært turer til/fra legevakten), og er veldig glad for at vi nå har egen bil og kan frakte ungene sikkert.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 20:34   #9
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

Politiet sa til meg at sjåførene kan velge hvem de vil kjøre.
Om du krever seter og de ikke gidder skaffe det, har du ingenting du skulle sagt.

Jeg bestilte en taxi da minstemann var 3 mnd gammel, ba om et babysete.
Taxien dukket opp uten noen ting og han mente at vi bare kunne sette vognbagen i baksetet.
Han var rimelig sur og mumlet noe om en bomtur.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 20:53   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hmm. Barnehagebussen til Iben er laget til spesielt for barn, visstnok. Dvs at de har trepunktseler som kan senkes ned til barnets høyde. Er dette sikkert nok, egentlig?

Hvor gammel er Iben? Jeg er sikker på at et trepunktsbelte er like sikkert som en pute, men det er jo ikke like sikkert som et sete i forhold til sidekollisjoner.

Ja, nå så jeg at du hadde sendt tilbake biler med pute, så da er vel svaret gitt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 20:55   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Hm. Etter at poden her vokste ut av den såkalte "babykrybben", har det ikke vært annet enn en pute å sitte på, og bilens 3-punktseler. Sjåførene har påstått at de har fritak fra de reglene vi privatbilister forholder oss til.


Det har jeg også vært borte i.
Og ikke bare puter, men også den integrerte puten de har i noen taxier der de bare løfter opp en liten bit av midten av setet, også blir det en forhøyning som barnet skal sitte på.
Kunne virkelig ikke falle meg inn å frakte avkommet slik noe sted, så de har pent måttet kalle det bomtur.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 20:56   #12
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

Iben blir tre på nyåret.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 20:57   #13
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

Jeg ville ikke satt et så lite barn i en trepunktssele. Jeg ville rett og slett satt henne bakovervendt i et godt sete.
Til nød fremovervendt, men da i en beltestol, ikke bare i trepunkts.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-07, 21:01   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesikring; unntak fra loven?

Det er samme bilsikringsregler i drosje som i vanlige biler.

Da vi tok taxi i Oslo i sommer og drasset med begge bilsetene spurte sjåføren om vi ikke skulle legge dem baki, for ungene hadde jo ikke behov for dem i hans bil. Jeg spurte om han hadde lov til å kjøre uten hvorpå han svarte at "alle gjør det". Jeg monterte setene og da han suste avgårde i 100 km i timen i 70-sona tenke jeg mitt om sikkerheten ellers når barn blir transportert i akkurat den bilen.

Det var jo en kampanje blant drosjesjåførene for noen år siden om bilbeltebruk. De fikk ikke dispensasjon. Det å få dispensasjon er mye vanskeligere nå enn det var bare for noen år siden.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no