Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan er deres søskenforhold?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-07, 14:20   #1
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Hvordan er deres søskenforhold?

Etter en diskusjon med noen venninner ang. forhold til søsken ble jeg litt nysgjerrig på å få svar fra et litt "større materiale". tendensen var helt klar for vår del, jo nærmere aldersforskjell jo mindre kontakt hadde man i voksen alder. Og var man flere i en søskenflokk var det mer vanlig å ha bedre kontakt med den som det var størst aldersforskjell til. Jeg ønsker jo at mine barn skal ha det beste forhold når de er voksne, men det er jo ingen selvfølge. Noen som vil dele erfaringer?

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:24   #2
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: hvordan er deres søskenforhold

To eldre søstre, over 8 års aldersforskjell. Har så og si ingen kontakt med dem utenom familieselskap. De flyttet begge ut tidlig, så jeg har stort sett følt meg som enebarn.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:27   #3
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan er deres søskenforhold?

Intet å bidra med. :enebarn:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:28   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: hvordan er deres søskenforhold

Jeg har bare én bror, med helt standard aldersforskjell - 2,7 år, og jeg er eldst. Vi har normalt god kontakt, vil jeg si. Bor ikke så langt fra hverandre, og snakkes, mailes eller ses ca. en gang i uka, kanskje. Vi er temmelig forskjellige, men setter pris på hverandre og har et nært forhold til hverandres barn.

Mannen min er eldst av tre brødre, de er hhv. 3 og 9 år yngre. Vi ser den eldste av brødrene litt mer, bl.a. fordi han bor litt nærmere. Om mannen føler seg tettere kyttet til den ene eller den andre av brødrene, tør jeg ikke uttale meg om. Kanskje kjenner han den eldste best ettersom de er nærmest i alder, men den yngste er nok mer lik mannen min som type.

Gammel 22-10-07, 14:29   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har én bror, tre og et halvt år eldre enn meg, og vi har et godt forhold og mye til felles. Vi snakkes ikke så ofte (han bor i Trondheim), men når vi snakker sammen, enten det er på telefon eller "live", er det alltid hyggelig, og vi besøker hverandre gjerne ved anledning.

Gammel 22-10-07, 14:30   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har omtrent ingen kontakt med mine søsken utenom evt. høytider og når jeg er innom min mor der yngste mor. De er 6 og 16 år yngre enn meg.

Gammel 22-10-07, 14:31   #7
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har et godt forhold til mine søsken, bror og søster, 5 og 7 år eldre enn meg. Det til tross for at de bor langt unna. Mannen min har en bror med 2 års aldersforskjell (som også bor langt borte) og minimal kontakt. (Vil jeg si...)

Jeg tror aldersforskjell har lite å si når det kommer til stykke. I barndommen vil det jo ha litt å si, men jeg tror at det senere handler om kjemi.

Gammel 22-10-07, 14:32   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er 4 søsken. 2 eldre søsken som er 8 og 9,5 år eldre enn meg (de er altså svært tette i alder) og en halvbror med felles far som er 13 år yngre enn meg.

Jeg var veldig alene som barn, da søsknene mine flyttet hjemmefra da jeg var liten. I voksen alder har jeg god kontakt med alle tre - Storebror føler et veldig omsorgsansvar for meg etter at pappa døde da jeg var 16. Storesøster er bare veldig trivelig - selv om vi er veldig ulike på alle sett og vis.

Lillebror på 18 har jeg litt mindre kontakt med. Vi har felles pappa og da han døde tok det noen år før jeg igjen hadde særlig kontakt med han. Nå treffes vi iblant og har det veldig fint når vi treffes.

Gammel 22-10-07, 14:33   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nesten 7 år mellom meg og min søster. Jeg er eldst. Hun er faktisk den beste venninnen min i hele verden og vi er som regel sammen flere ganger i uken. Hvis jeg skal til byen eller på konsert eller være hjemme alene med en film, så er det alltid søsteren min jeg ringer og inviterer med. Jeg er så uendelig takknemlig for at vi har så fantastisk godt forhold. Heldigvis kommer vi godt ut av det med hverandres menn, og de kommer også godt ut av det med hverandre. Litt som et felles vennepar.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:34   #10
Left
Passiv

Standard

Vi er fire søsken, hvor jeg er eldst og eneste jente.
Aldersforskjell mellom meg og de to yngste er henholdsvis 17 og 20 år, så det blir ikke noe søskenforhold i den forstand. Jeg blir mer en ekstra morsfigur.
Eldste bror er 2 år yngre enn meg, og vi har god kontakt. Barn på samme alder omtrent osv, så vi har jevnlig omgang.

Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:36   #11
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har 3 brødre og 2 stesøstre.

Har en del msn kontakt med mellomste som er 2 år eldre enn meg. Han bor i oslo så vi sees lite.

Har mer eller mindre ikke kontakt med eldste broren min som er 4 år eldre, har 3barn og kone. Men snakker en del med hans kone og vi ser hverandre ofte hos mamma da de er naboer der.

Yngste er 9 år yngre enn meg og vi hadde veldig god kontakt når han var liten. Nå er han 12 og vi snakker veldig lite i lag. Jeg ble mettet på han siste årene jeg bodde hjemme når han ble mer og mer bortskjemt og jeg hele tiden måtte passe han og han var ufordragelig mot meg. Men vi snakker sammen innimellom når jeg er hjemmom. Han er vedig glad i nevøen sin. Endelig en gutt! var førstemann på klinikken når jeg fødte.

Eldste stesøstera mi har jeg aldri hatt noe kontakt med da hun aldri har bod med oss men hos sin far.

Yngste er 1 år eldre enn meg og vi har gått barnehage, og alle skoleårene i lag. Hadde ikke mye kontakt i noen år da vi er veldig veldig forskjellig men nå som vi begge har barn snakker vi sammen titt og ofte. og passer hverandres barn.

Mannen har 1 bror og de er som bestevenner.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:36   #12
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Min søster er 7,5 år yngre enn meg og vi har ett godt forhold. Bor nær hverandre og snakkes og møtes flere ganger i uka. Mannen har ei søster som er året yngre og de ser hverandre mest til høytider og bursdager. Bor 20 min fra her.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:37   #13
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Jeg har veldig mye kontakt med alle mine søsken. Jeg er 28, søster 24, bror 16 og søster 14.
De to minste bor hjemme hos foreldrene mine ennå, men søster på 24 bor 15 mil unna.

MiaPia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:39   #14
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en bror, han er 2,7 år eldre enn meg. Vi bor jo i hver vårt land, men skypes/ringes regelmessig ca. annenhver uke.

Vi er veldig glad i hverandre og veldig like av karakter, men har gjort helt forskjellige valg i våre liv. Det har ført til at vi til tider ikke har hatt så mye tid til hverandre, men vi har alltid stått hverandre svært nær.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:44   #15
mammamia
Superaktiv

mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Jeg har et godt forhold til mine søsken, bror og søster, 5 og 7 år eldre enn meg. Det til tross for at de bor langt unna. Mannen min har en bror med 2 års aldersforskjell (som også bor langt borte) og minimal kontakt. (Vil jeg si...)

Jeg tror aldersforskjell har lite å si når det kommer til stykke. I barndommen vil det jo ha litt å si, men jeg tror at det senere handler om kjemi.

Ja det tror i grunn jeg også, men så er det kanksje slik at en har et litt mer turbulent forhold til søsken tett i alder, da tenker jeg på krangling. Og det er kanskje ikke så lurt med tanke på senere kjemi? Jeg kranglet i hvertfall mye mer med den nærmesete søsteren min enn hun som er 8 år yngre enn meg.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:44   #16
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

En lillebror, han er over fem år yngre enn meg. Vi har et veldig bra forhold, har aldri kranglet, og er faktisk en del sammen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:47   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er yngst av fire søsken, de er to, fire og seks år eldre enn meg. Min søster som er eldst bor jeg nesten rett ved siden av, noe som til tider kan være litt drøyt, men det er det mange og sammensatte grunner til. Mine to brødre har jeg så som så kontakt med, vi bor alle i samme by, men har ganske fullsatte dager alle sammen.

Når jeg innimellom ser de, har vi veldig god kontakt, og jeg har faktisk et aller best forhold til broren som er nærmest meg i alder. Samtidig er min eldste bror og jeg veldig like hverandre, og jeg og min søster har også alltid vært mye sammen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 14:49   #18
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Mitt inntrykk er motsatt. Nemlig at aldersforskjell i seg selv er en barriere (når den er så stor at den ene har flyttet hjemmefra mens den andre gikk på barneskolen). I forhold til mine søsken er det klart at jeg har et nærmere forhold til min søster enn til mine brødre. At hun i tillegg er nærmest meg i alder tror jeg er underordnet. Her tror jeg det går på kjemi og følelse av fellesskap.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 15:01   #19
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Broren min var 3 år yngre en meg, og vi hadde et veldig godt forhold hele veien. Han var forloveren min, og vi vanket i hverandres vennegjenger.

Min mann er eldst av fem, og han har mest og best kontakt med sin mellomste bror som er drøye fem år yngre, og sin yngste søster som er 17 år yngre.

Gammel 22-10-07, 15:11   #20
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er minstemann. Min bror er 4 år eldre, vi har at ganske bra forhold. Men vi har våre diskusjoner....

Søsteren min er 7 år eldre, vi hadde et veldig bra forhold. Men hun gjorde en del ting som jeg ikke klarer å tilgi. Så vårt forhold har fått en alvorlig knekk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:02.