|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Redd for terrorister?Jeg bodde rett på utsiden av Washington, D.C., da terroristene angrep Usa, 11 september, 2001. Jeg befant meg i D.C., på jobb, ca. 15 minutter unna Pentagon, mannen var på jobb midt i sentrum. Han er litt overalt i jobbsammenheng, så jeg vet egentlig aldri hvor han befinner seg. Ingen visste hva som skjedde, nyhetene rapporterte om bomber i DC som gikk av, hvilket var bare rykter, men der og da var det helt reellt. Telefonnettet var overbelastet, og jeg fikk ikke tak i mannen min. Jeg var overbevist om at jeg var enke i en alder av 27 år. Det var en skremmende dag, det å oppleve det så nære, og jeg skulle ikke annet enn å flytte hjem til Norge hvor det er trygt og godt. Det vanskligste for meg å takle var realiteten om at jeg er faktisk dødlig, og at når onde mennesker er ute etter å ta deg så er det ikke en dritt du kan gjøre for å forsvare deg selv og barna dine. Jeg sank inn i en slags depresjon de påfølgende månedene, og var livredd for å dra på offentlige steder i D.C., på store shoppingsentre, osv. osv. Ryktene florerte i mediene om nye geniale måter terroristene skulle "ta oss" på, og ingen steder var trygge. Midt oppi det hele var dette Anthrax-greiene, og vi turde så vidt ta i posten uten å bruke hansker og åpne den utendørs. Jeg satt der og tutet og gråt fordi jeg ville bare hjem til trygge Norge. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Redd for terrorister?Så vondt det må være for deg.
|
|
|
#3 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Redd for terrorister?Huff, det må has vært en grufull opplevelse å være så nær dette. Kan godt skjønne det satte spor ja. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Redd for terrorister?Et lite sidespor, men jeg fant bare et dikt jeg skrev etter den bilbomba i Derry.
|
|
|
#5 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Redd for terrorister?Uff, ja den dagen var ekkel.
|
|
|
#6 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Redd for terrorister?Jeg har aldri opplevd bombing, men flere bombetrusler og bomben i Docklands gikk av mens jeg befant meg et annet sted i byen. Jeg er ikke redd for terrorisme. Oppsøker nok ikke Afghanistan med det første, men jeg akter ikke å la meg påvirke i mitt daglige liv av at noen få mennesker har ondt på agendaen.
|
|
|
#7 |
|
Siste nytt!
Medlem siden: Oct 2007
![]() |
Sv: Redd for terrorister?Jeg er redd terrorisme, men innbiller meg selv at man er trygg her i Norge. Oppsøker ikke såkalte terroristland og er livredd for å fly.
|
|
|
|
#8 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Redd for terrorister?
Noe slikt, bare at jeg ikke var i Docklands.
|
|
|
#9 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Redd for terrorister?Jeg bodde i England mens IRA holdt på som værst. Jeg hadde en kompis som hadde vært i "the coalstream guards". Hans lille sønn var hørselshemmet etter at the palace barracks ble bombet. Han var da under året. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Ustabil
|
Sv: Redd for terrorister?Tja. Ja, jeg er nok av dem som er litt redd. Jeg føler meg ikke helt trygg her i Norge heller, men forestiller meg at det er tryggere her enn mange andre steder. Men jeg må jo innrømme at når det er store statsbesøk eller den slags på gang i hovedstaden, da holder jeg meg unna byen hvis jeg kan. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Da har de jo faktisk vunnet. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Sv: Redd for terrorister?Jeg er redd for terrorisme ja.
|
|
|
#14 |
|
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Redd for terrorister?Jeg husker at broren min var på vei til Washington, DC hvor firmaet han jobber i hadde sitt hovedkvarter like ved Pentagon. Han kom ikke lengre enn til Paris. Men det var lange timer før vi fikk tak i ham. De bor for tiden i USA, og jeg kjenner at jeg av og til er litt bekymret for de. Men egentlig mer pga alt som skjer på skolene der.
|
|
|
#15 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Redd for terrorister?Ja, jeg er redd terroristene. Jeg har alltid likt å reise, da spes til Usa. Før 2001, var det å fly "over there" om en drøm for meg, jeg nøt hver time og hvert minutt på flyene, det var som å sitte hjemme i min egen stue for meg, så trygg følte jeg meg. Etter 2001, så skjedde der noe inni meg, jeg har etter det ikke følt meg trygg når jeg har vært på tur (samtidig så må jeg reise iom at jeg elsker å oppholde meg i utlandet, men reiser ikke like ofte, og jeg gruer meg foran hver tur, og mens jeg sitter på flyet). Jeg sitter å studerer hver og en passasjer, jeg klarer ikke å sitte ved vinduet lenger, må sitte ved midtgangen. Jeg har også betenkeligheter ved å ta undergrunner i utlandet. Er glad hver gang jeg har "overlevd" en flytur og undergrunn tur uten problematikk |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Redd for terrorister?Nå er jeg så heldig at jeg aldri har kjent terror på kroppen, men jeg har selvfølgelig all medfølelse med de som blir rammet. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ustabil
|
Det er det der jeg ikke forstår helt. At mange syns at frykten for terror i seg selv er så alvorlig. Jeg syns ikke det, jeg. Jeg syns tvert i mot at velbegrunnet frykt er en god ting. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Har laget seg en tittel
|
Sv: Redd for terrorister?Jeg går ikke rundt og er redd for terrorisme til vanlig, men jeg må innrømme at jeg tenker litt på det nå når vi skal til vegas neste uke. Jeg bekymrer meg ikke for reisen, eller det å være i vegas, men vi skal på verdens største bilmesse der det vil være flere titusen mennesker under samme tak, og da blir jeg litt nervøs.
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Redd for terrorister?Jeg er enig i at velbegrunnet frykt ikke er å forakte. Det er når frykten for terror blir til en skepsis mot andre kulturer og folkeslag, når en muslim blir sett på som en terrorist, når en palestiner blir sett på som en terrorist, det er da jeg blir redd. Og det er det som gjør at "terrorskolene" stadig har ivrige studenter. |
|
|
|
![]() |
|
|