Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-07, 20:40   #1
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Et helt konkret spørsmål. Skal en Toyota Avensis kunne parkeres bare på gir i motbakke uten å gjøre små hopp fremover eller bakover? Eller må man alltid bruke parkeringsbremsen fullt ut? Min nye, brukte Toyota gjør små hopp når jeg parkerer den i motbakker. Helt ulikt min gamle bil, en liten Polo. Før jeg kjører så mye mer lurer jeg på om det er normalt eller om det er noe jeg bør klage på med en eneste gang? Vil nødig at bilen bare skal rulle av sted med mann og barn inni.

  Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 20:54   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Jeg mener at jeg har vært borti en bil en gang som gjorde noe lignende. Da mener jeg at det var problem med noe ettertenning, men da skjedde det også på flatene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 20:57   #3
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Jeg stoler aldri på å sette en bil i bratt bakke uten håndbrekket på. Det varierer mye fra bil til bil om hvor godt de står på giret. Vår Volvo V50 sto ikke godt på giret.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:12   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg stoler aldri på å sette en bil i bratt bakke uten håndbrekket på. Det varierer mye fra bil til bil om hvor godt de står på giret. Vår Volvo V50 sto ikke godt på giret.

Det gjør ikke jeg heller, om håndbrekket er dårlig ser jeg flere som legger stein under hjulene for at bilen ikke skal trille.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:15   #5
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Min Avensis kan parkeres på gir, men den flyttes kanskje noen cm bakover når jeg slipper kløtsjen. Bruker alltid håndbrekk likevel.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:15   #6
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

En annen ting er det at man heller ikke bør la bilen stå med all vekta på giret. Det gir stor belastning på girkassa, og kan ødelegge. Det er jo en grunn til at brekket er der.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:19   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Jeg måtte le litt av overskriften, jeg. Jeg har også erfaring med at den hopper litt (har ikke samme bil som deg), jeg regner med at det er fordi den sklir litt på girene?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:23   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Hvorfor i alle dager vil du parkere en bil på giret? Skal du spare på håndbrekket, eller?

Jeg drar i håndbrekket før jeg skrur av tenningen hver gang jeg forlater bilen. For meg er det en refleks på lik linje med å feste beltet før jeg starter bilen. Hvorfor ta sjanser på sikkereheten når ikke koster en kalori å la være?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:24   #9
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Enig med Teofelia.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:25   #10
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

:rævdilter:

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:27   #11
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvorfor i alle dager vil du parkere en bil på giret? Skal du spare på håndbrekket, eller?

Dette er en vanesak. Kjørelæreren min lærte meg nemlig at man var feig hvis man parkerte med håndbrekket. Og siden det har jeg nesten aldri brukt det.

  Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:30   #12
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Dette er en vanesak. Kjørelæreren min lærte meg nemlig at man var feig hvis man parkerte med håndbrekket. Og siden det har jeg nesten aldri brukt det.

Jøss, for en kjørelærer...

Brekket er jo der for å avlaste girene når man parkerer i bakke, og selvfølgelig for å unngå at bilen plutselig ikke lengre er der den var...

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:31   #13
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Brekket er jo der for å avlaste girene når man parkerer i bakke, og selvfølgelig for å unngå at bilen plutselig ikke lengre er der den var...

Ja, man vil jo helst det. Vil nødig komme tilbake til en kjip forsikringssak.

  Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:32   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Etter at nabobarnet, en jente på 6 år, gikk inni farens ulåste bil,parkert på giret i en nesten usynlig nedoverbakke (så og si flatt), parkerer jeg ALDRI på giret.

Hun klarte å vippe giret i fri og bilen trillet baklengs ut og ned en bratt skråning hvor barna normalt lpleide å leke nederst ( en slags eng)

Dette kunne fått et tragisk utfall.Heldigvis var barna rundt omkring inne og spiste middag.

Jeg gjør som Teofelia,alltid.
Refleks, akkurat som å skru av tenningen

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:34   #15
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Slik jeg leser dere bør jeg straks endre vaner og begynne å parkere med håndbrekket på. Men bør jeg i alle tilfelle klage på at bilen ikke kan parkeres på gir alene i motbakker?

  Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:41   #16
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Brekk OG gir ja.
Det er ikke mer enn et par uker siden jeg fikk meg et støkk.
Vi skulle kjøre avgårde, eldstebarnet og jeg, kompisen hans sto ved siden av meg og prata mens gutten min var i bilen.
Jeg så at han gikk fram i bilen, som for å se etter noe, men reagerte ikke før jeg hørte en rar lyd.
Snur meg, og ser bilen trille laaangsomt.
Døra var oppe, så jeg bare brøler navnet til guttungen, og hiver meg inn i bilen og drar i brekket det jeg makter, og står på bremsen omtrent samtidlig.
Guttungen ble så redd at han begynte å gråte.
Der jeg pleier å parkere er det nesten flatt, og der hellene på gårdsplassen tar slutt går det ned en gressbakke, er noen syrinbusker der også, men deretter går det bratt ned til gjerdet, til naboskillet og den parkeringsplassen som er på nedsiden der.
Hadde bilen kommet så langt, hadde den ikke stoppet før den smalt i husveggen til naboen nedenfor der igjen.

Jeg hadde tatt på brekket litt, men brekket vårt er ikke 100% og jeg må dra hardt for at det skal fungere skikkelig.
Og guttungen hadde dunka til girspaken og fått bilen ut av gir, den rare skurrelyden jeg hørte var lyden av giret som ikke sto helt i fri.

Hadde jeg ikke hørt lyden, hadde jeg kanskje ikke merket at bilen rulla før det var for sent, og TENK om kompisen hans hadde stått foran bilen.


Vel øh...sporet av litt vel langt nå kanskje, men budet er altså bruk for all del brekket.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:44   #17
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Jeg er så vant til å bruke brekket (hadde Avensis før) at jeg først ikke turte å gå fra vår nye bil i bakke. Den har nemlig elektronisk parkeringsbremse. Skummelt!

  Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:46   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Dette er en vanesak. Kjørelæreren min lærte meg nemlig at man var feig hvis man parkerte med håndbrekket. Og siden det har jeg nesten aldri brukt det.

Han påsto sikkert at bremser og lys var for gamle damer også?

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Slik jeg leser dere bør jeg straks endre vaner og begynne å parkere med håndbrekket på.

Ja! Det er potensielt farlig å parkere en bil på giret. Har man små barn er det veldig farlig, for du kan være helt garantert at de før eller siden kommer seg inn i bilen og begynner å leke i førersetet. I mange land er det helt forbudt å ikke sette på håndbrekket når man forlater bilen.

Sitat:

Men bør jeg i alle tilfelle klage på at bilen ikke kan parkeres på gir alene i motbakker?

Ingen anelse. For meg er det like relevant som å klage på at jeg blir forstyrret av det røde lyset som blinker når jeg kjører uten belte.


Sist redigert av Teofelia : 25-10-07 kl 07:13. Årsak: Farlig å parkere på giret, ja. Ikke på brekket … :flau:
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:49   #19
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

I tenårene en gang, så sattjeg på hos en kamerat. Vi skulle på fest, og stoppet hos noen andre for å hente noe. Vi parkerte i en bratt bakke, kun på giret, og jeg satt igjen i bilen, mens kameraten min gikk inn.

Jeg sitter der, og kjenner at bilen rykker litt. Uerfaren med bil som jeg var, så forsto jeg ikke hva som var i ferd med å skje. Ikke før det smeller i noe, og bilen begynner å trille bakover. Min første tanke er å se hvor dette kommer til å ende, så jeg snur meg og ser ut, og det synet likte jeg ikke...dette ender i bergveggen...

Farten på bilen økte, og min spontane reaksjon var å kaste meg ut av bilen. Hvordan jeg fikk til det, uten å få bildøra i hodet, det aner jeg ikke. Det eneste jeg vet er at dette berget meg fra en solid smell da bilen gikk i bergveggen.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 21:54   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan Avensis parkeres på gir i motbakke?

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Ja, man vil jo helst det. Vil nødig komme tilbake til en kjip forsikringssak.

Du vil nødig at bilen skal trille over hodet til ettåringen som akkurat befant seg bak bilen din da den begynte å trille, fordi du ikke hadde satt på håndbrekket da du forlot den.

Du vil også nødig at bilen skal trille utfor en skråning og havne i vannet med barnet ditt inni og deg på utsiden, fordi bilen begynte å trille da barnet ditt klatret inn i den i et ubevoktet øyeblikk og fikk lirket løs giret, fordi du ikke hadde satt på håndbrekket.

DET er det du nødig vil. At du i tillegg får en erstatningssak på 200 000 på nakken, kommer du heldigvis ikke til å merke så godt i sorgen og sjokket over de døde barna.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no