|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Økologisk mat, skadelig for verdens fattigehttp://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=177295
![]() |
#2 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattige
Økologisk dyrking gir vesentlig mindre avling på samme areal. Det er mulig at planteforedling kan øke avlingen ved økologisk produksjon, men jeg tviler på at produksjonen vil bli like høy som med kunstgjødesl og sprøytemidler. Man kan lese om dette f.eks her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattigeKaffe, bomull, etc er jo de fattige menneskene avhengig av å dyrke pga inntekten dette bringer dem.
![]() |
#4 |
Ustabil
|
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattigeJeg vet ikke egentlig så mye om temaet jeg heller. Men temaet er interessant. For det er noe med det - uansett hvor godt man vil gjøre, så kan det ha negative effekter et annet sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattigeJeg tror ikke helt Trond Lykke bryr seg...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattigeDet er et problem at i enkelte tilfeller kommer følgende gode hensikter i fullt krasj:
![]() |
#7 |
Ustabil
|
Og når jeg må prioritere så prioriterer jeg etisk handel fremfor miljø. For jeg tror at hvis man kan gi folk skikkelig betaling for jobb de gjør, så vil det gjøre mye bra både for samfunn og helse - og på sikt også miljø. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Leser
|
Jeg også har en tendens til å prioritere etisk handel fremfor annet, men det er bare personlig føleri fra min side. Jeg opplever det som en mer direkte hjelp, får på en måte "bilder i hodet" at de jeg støtter. Og dette tror jeg er veldig vanlig, hvorfor skulle man ellers ha "fadderbarn" og få julekort i masse veledige organisasjoner når sannheten er at pengene man gir går til brønnbygging? Folk liker bedre å se på bildet av en søt unge og si: "Ja, det er der pengene mine går." heller enn å se på bildet av en brønn. Selv om rent vann kan berge mange fler barn enn ekslusiv hjelp til ett barn.
![]() |
#9 |
Ustabil
|
Neida, jeg er ikke uenig med deg. Det er personlig føleri, og verken mer eller mindre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
Hvor: Barteby
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattigeOm man snakker om etisk handel, så vil jeg påstå at sukkerindustrien er en værsting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattigeFistenede å se sammenhengen med det elendige økologisk-utvalget på BUNNpris... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Godt sagt! Det blir helt på trynet å "skylde på" økologisk mat.
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattigeI Nord-Europa, deler av Russland og USA, vil det selvsagt, pga klimaet, være slik at avlingene blir noe mindre med økolandbruk. På den annenside vil jorda bli friskere og renere på sikt av å slutte med sprøytemidler og kunstgjødsel. Det er ganske store megder giftrester i enkelte matvaretyper.
![]() |
#14 |
Leser
|
Tidligere stemte kanskje dette, men nå som man har muligheten til å genmanipulere feks korn så stemmer det ikke. I varmere støk er det også problematisk hvis man ikke kan sprøyte i forhold til innsekter, sykdommer etc.
Selvfølgelig er det de gjør.
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattigeDet er blitt gjort forsking på økoomlegging bla i Indonesia som har vist seg svært produktiv og god. Det er bla skrevet en hovedoppgave om dette på Ås (UMB).
![]() |
#16 |
Leser
|
Jeg sier ikke at økologisk jordbruk ikke er bærekraftig, jeg sier at konvensjonelt jordbruk gir større avlinger i sammenligning.
![]() |
#17 |
Epikur
|
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattigeJeg har skaffet til veie en del dokumentasjon.
![]() |
#18 |
Leser
|
Nå vet jeg ikke akkurat hva du diskuterer lengre. Fordi det du limer inn er jo en blanding av veldig mange diskusjoner. Det jeg sier er at økologisk jordbruk ikke har samme avkastningen som konvensjonelt jordbruk. Og med konvensjonelt jordbruk, mener jeg konvensjonelt som i den vestlige verden - det vil si sprøytemidler, gjødsling etc. I en del u-land driver de jordbruk på en helt annen måte og like uøkologisk, de bruker bare ikke sprøytemidler og gjødsling, men de brenner feks ned skog.
![]() |
#19 |
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattigeDet er mange gode poenger her. Som Him synes jeg det er viktigere med kortreist enn økologisk. Stusser når den lokale ICA har norske epler mens de som er merket økologisk er fra New Zeland! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Epikur
|
![]() Sv: Økologisk mat, skadelig for verdens fattigeJeg synesvel kanskje at de norske eplene på ICA burde vært økologiske, jeg, da. Også synes jeg at man burde begynne å ta hele Norge i bruk igjen (det er altfor mye dyrkbar jord som ligger brakk), gjøre det mer attraktivt å være bonde, gi bonden en større del av prisen vi betaler for mat i butikken, belønne dem som vil drive økologisk mye mer (det krever mer arbeid i form av luking og sånn) og forske frem gode metoder og planteslag som gir bra avling også i Norge uten kunstgjødsel og sprøyting.
![]() |
|
|