Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vær tynn!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-07, 15:27   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vær tynn!

http://www.aftenposten.no/helse/article2078562.ece

Ok, beklager overskriften. Jeg følte meg litt tabloid i dag.

Altså, nok en gang blir vi informert om våre muligheter for å redusere risikoen for kreft. Det er rødt kjøtt, foredlede kjøttvarer og sukkerholdig drikke som er fienden. I tillegg gjelder om å holde seg på en BMI som ligger så nær 18,5 som vi klarer. Ja, da er det vel bare å gjøre det da? Eller?

Jaja. Det var jo ikke mye nytt i denne undersøkelsen. Bortsett fra én ting, og det var dette med BMI. Jeg har hele tiden trodd at så lenge man var under 25 så var man "trygg". Men dengang ei.

Jeg tenkte for øvrig jeg skulle bidra med noe nyttig i denne tråden også, som er å repetere hva rødt kjøtt er. Det er altså slik at oksekjøtt, grisekjøtt og sau/lam er rødt, mens fugl og vilt (ja, elgkjøtt også!) er hvitt kjøtt. Så vet man det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:28   #2
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vær tynn!

Dårlig nytt for min del, ser jeg.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:30   #3
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ikke noen stor nyhet akkurat..
Er vel ikke akkurat noen helsefordeler med å være gla'tjukk.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:30   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan regner man ut BMI igjen?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:32   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Jeg visste faktisk ikke at elg ble regnet som hvitt kjøtt. Da spiser vi nesten ikke noe rødt kjøtt, vi får inn kjøtt fra en halv elg hver høst (kommer kanskje i kveld)).

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:37   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Ikke noen stor nyhet akkurat..

Tjukk nei, men en BMI på under 19?? Jeg ser faktisk ut som et levende skjelett om jeg går under 22 i BMI, jeg bør ligge på rundt 24-25, da ser jeg friskest og sunnest ut og føler meg best. Tviler på at det er sunnere å være et levende skjelett enn å være frisk og slank. Jeg kjenner jeg blir jævlig provosert av dette BMI-snakket, for mener de virkelig at ALLE mennesker har samme muskelmasse og beinbygning? Som sagt så ser jeg virkelig SYK ut om jeg kommer under 22 i BMI. Anorektisk.

Gammel 01-11-07, 15:37   #7
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Bortsett fra at det er sunt å väre glad.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:41   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Ja, dette med lavest mulig BMI, ned mot 18,5 var nytt for meg. Men ikke så veldig overraskende egentlig. Ser at jeg får litt å jobbe med når det blir på tide å kaste gravide- og ammeklærne.

Så får jeg satse hardt på treninga, for litt rødvin og god mat må man jo ha. Det er i hvertfall på treningsfronten jeg har mest å hente av sunnere livsstil. Må innrømme at blodtrykket stiger litt hver gang jeg forviller meg inn på nettdebatter knyttet til slike oppslag... Det er så mange rare folk der ute.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:43   #9
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tjukk nei, men en BMI på under 19?? Jeg ser faktisk ut som et levende skjelett om jeg går under 22 i BMI, jeg bør ligge på rundt 24-25, da ser jeg friskest og sunnest ut og føler meg best. Tviler på at det er sunnere å være et levende skjelett enn å være frisk og slank. Jeg kjenner jeg blir jævlig provosert av dette BMI-snakket, for mener de virkelig at ALLE mennesker har samme muskelmasse og beinbygning? Som sagt så ser jeg virkelig SYK ut om jeg kommer under 22 i BMI. Anorektisk.

Sa ingenting om bmi jeg. Ikke et ord faktisk.
Tjukk er tjukk uansett hva bmi'en måtte være på.

Gammel 01-11-07, 15:43   #10
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jaja, alt må jo vurderes ut fra den enkelte da. Det som er topp for en gjelder ikke naboen. Ser for meg at dette gjelder litt større sammenhenger, vet godt at jeg selv kan gå et stykke nedenfor dagens BMI. Men er enig i at BMI generelt er et overflatisk mål.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:44   #11
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Bortsett fra at det er sunt å väre glad.

Fint å være gla fordet ja.

Gammel 01-11-07, 15:44   #12
scilla

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvordan regner man ut BMI igjen?

Du deler vekten din på høyde X 2.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:46   #13
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Du deler vekten din på høyde X 2.

Ikke höyden ganger to vel? Er det ikke höyden i annen?

Gammel 01-11-07, 15:46   #14
scilla

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Så at svaret mitt var litt misvisende.

Du skal altså dele vekten din med høyde X høyde. Sånn!

Hvis du f.eks. er 1,70 m høy og veier 65 kg får du en BMI på 22,5.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:47   #15
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Standard

Eller få internett til å regne for deg:
http://www.astrazeneca.no/sykdommer/...ctoris/bmi.php

Gammel 01-11-07, 15:48   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og trøster meg med dette:

Sitat:

Forskerne understreker imidlertid at to tredjedeler av alle krefttilfeller ikke er relatert til livsstil.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:48   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg deler vekten på høyden ( i cm) og ganger resultatet med høyden igjen?

Gammel 01-11-07, 15:50   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Aha.

Gammel 01-11-07, 15:50   #19
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Litt pussig egentlig, når jeg tenker meg om. Når jeg er 168 cm høy og veier 56 kg så bruker jeg str 34/36 i overkropp, og 26" i bukser. Da har jeg en BMI på 19,8, altså ca 20. Noe tynnere enn det regner jeg for å være skummelt. Jeg har ikke akkurat mye muskelmasse å skryte av heller, som gjør at jeg får høyere BMI enn utseendet tilsier. 18,5 må da være ganske ekstremt?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 15:52   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hm. Litt pussig egentlig, når jeg tenker meg om. Når jeg er 168 cm høy og veier 56 kg så bruker jeg str 34/36 i overkropp, og 26" i bukser. Da har jeg en BMI på 19,8, altså ca 20. Noe tynnere enn det regner jeg for å være skummelt. Jeg har ikke akkurat mye muskelmasse å skryte av heller, som gjør at jeg får høyere BMI enn utseendet tilsier. 18,5 må da være ganske ekstremt?

Tenkte det samme. Jeg har BMI på 19, og har, tross løs hud her og der, ikke så mye å gå på.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.