Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Prosjekt "Ta jula tilbake"

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-07, 22:51   #1
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Tommel opp

Prosjekt "Ta jula tilbake"

Mannen min og jeg hadde en lang prat om dette i går. Om alt maset, den vanvittige pakkehaugen, utgiftene, søpla, osv.
I dag tok jeg noen telefoner, til familie og til flere venninner. Alle var helt enige med meg i at vi begrenser pakkeberget mellom familiene i år. Vi satte en langt lavere maks sum for gavene i år. (til totalt 20 barn)
De voksne i familien i år får hjemmelagede julegaver (konfekt) og ungene skal male på telysglass.
42 julegaver skal ut av dette huset i løpet av desember
Vi skal lage juleverksted sammen med naboene våre, datoen er klar Vi skal også ha bakedag med et vennepar.

Planen i år er klar : mindre mas, mer kos og mindre utgifter !

Flere hyggelige og besparende forslag mottas med takk

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 22:52   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

Nå begynte jeg å svette litt, trodde du var en av særingene som ville ha en stopp på tidlig julemarsipan og pepperkaker og julebrus.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-07, 23:05   #3
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

Dette er tredje året vi prøver å begrense pakkehaugen hos oss. De to foregående årene ble det mange geiter og kort fra Leger Uten Grenser, Røde Kors etc. under treet. Vi er enige om at dét at vi begrenser oss, skal komme noen andre til gode. I år kjører vi en ny vri: Alle vi 12 voksne skal få én "ordentlig" gave under treet, til en fastsatt sum (600 kr, tror jeg). Vi trekker lodd om hvem vi skal kjøpe til, og alle skriver ønskeliste. Ellers er små, kreative og/eller hjemmelagede gaver tillatt. Regner med at de fleste også vil gi en pengegave til en veldedig organisasjon utenom dette.

Vår lille snuppe på to år blir eneste barnet her på julaften, og hun skal selvfølgelig få gaver. Men vi ha bedt om at det blir holdt på et anstendig nivå...

Våt bittelille bidrag til å redusere overforbruket i samfunnet, og "ta jula tilbake".

  Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 00:30   #4
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

Vi har for noen år siden kuttet ut julegaver til søsken, de vi er tante og onkel til som er over 18 år, venner og barn av venner (da jeg hadde brevvenner så kjøpte jeg gaver til noen av de og ungene dems også) Hadde vel 40-50 gaver å kjøpe den gangen.
Nå kjøper vi kun til våres barn, 5 som vi er tante og onkel til, mine foreldre og en vi er fadder til. Og i år blir det vel til kjæresten til dattera også. Jeg og mannen kjøper også til hverandre da og fra ungene.
Ungene kjøper til noen av sine venner.

Her blir det vel mindre gaver og mere utgifter enn da vi kjøpte til mange, men ungene her får dyre gaver da.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 07:13   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

Så flott å se at flere henger seg på. Vi har holdt på i alle fall tre år, og det er deilig. Jul er blitt familie/vennekos fra ende til annen og bismaken liten. Lavterskelaktiviteter kan hvem som helst få plass til og man trenger vitterlig ikke alt rælet.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 08:06   #6
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Vi har for noen år siden kuttet ut julegaver til søsken, de vi er tante og onkel til som er over 18 år, venner og barn av venner (da jeg hadde brevvenner så kjøpte jeg gaver til noen av de og ungene dems også) Hadde vel 40-50 gaver å kjøpe den gangen.
Nå kjøper vi kun til våres barn, 5 som vi er tante og onkel til, mine foreldre og en vi er fadder til. Og i år blir det vel til kjæresten til dattera også. Jeg og mannen kjøper også til hverandre da og fra ungene.
Ungene kjøper til noen av sine venner.

Her blir det vel mindre gaver og mere utgifter enn da vi kjøpte til mange, men ungene her får dyre gaver da.

Er vi søsken? Akkurat sånn gjør vi det også.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 08:10   #7
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

På min side gir vi bare yngste generasjon gaver dersom de er tante/onkel/fetter eller kusine. Det betyr at jeg ikke gir gaver til tante og onkel, men til mine fettre. Vi får igjen gave til Jørgen, men ikke til oss. Min ene onkel som er singel får gave da. På min mann sin side har de kuttet ut gaver fra onkeler/tanter/fettre og kusiner.

Dette betyr at vi bare har ca 10 gaver på hver vår side.
Mye bedre syns jeg! Faddre får hjemmelaget gave.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 08:11   #8
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

I år og neste år er jeg hjemme hele jula, så har tid til alt jeg vil. Men vi har også kuttet ut å kjøpe gaver til søsken og venner som har barn, og kjøper kun til barna. Jeg scrapper en del gaver, og broderer noen håndklær og grytelapper til de eldre damene. Men vi har allikevel ca 40 å kjøpe/lage til....

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 08:37   #9
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

Vi gir pakker til egne barn, nieser og nevøer. Mannen og jeg finner vel også på ett eller annet til hverandre. Mine søsken og deres menn og koner får en blomst eller noe annet koselig å pynte opp med, eller billetter til noe hyggelig m. barnepass på kjøpet. -Det er jo gjerne kjærestetid og barnepass man har minst av. Foreldrene mine og oldefar får sannsynligvis kalender m. bilder av alle barnebarn/oldebarn. Det er jammen meg stor nok jobb å organisere noe slikt. Barneflokkene begynner nemlig å bli ganske store. Synes ikke så mye om at jula bare skal handle om gaver, så for min del kan gjerne haugen krympe litt.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 19:25   #10
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

Jeg har kjøpt inn alle gaver og er ferdig med unntak av mannens. I desember skal jeg bare lage julepynt, julekort, bake og gå på juleteater sammen med barna.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 19:47   #11
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

Dette er et veldig bra tiltak! Jula har aldri vært noen kjøpefest hos oss. Jeg satt akkurat og skrev ned ønskeliste til familien til moren min (ja hun har altså bedt om det!) og ser til min lettelse at det var lite skrap å spore der... Vi ønsker mer eller mindre nyttige og varige ting til ungene; ulltøy, fiskestenger, bøker, lydbøker etc. Nå går jeg bare og håper at svigermor også skal be om ønskeliste... Ellers skal vi bare kose oss mest mulig.

__________________
"Det man inte minns har inte hänt"
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 19:48   #12
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg har kjøpt inn alle gaver og er ferdig med unntak av mannens. I desember skal jeg bare lage julepynt, julekort, bake og gå på juleteater sammen med barna.

Mitt mål er å kjøpe ferdig alle gaver i november, så pengene i desember kan å til andre ting.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-07, 19:59   #13
syllan
Viking F.K !!
 
syllan sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
Innlegg: 1.254
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Sv: Prosjekt "Ta jula tilbake"

Jeg elsker gaver..... Både å gi å få..

__________________
"I am in favour of animal rights as well as human rights. That is the way of the whole human being. --Abraham Lincoln"
syllan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no