Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å ta i en død person

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-07, 20:34   #1
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Mitzya har et hav av muligheter foran seg
Standard

Å ta i en død person

Vi har en skikk i vår familie at vi tar farvel med den døde ved å ha en minnestund etter at den døde er blitt stelt og ligger i åpen kiste.

Men nå nylig ble det pga ulike omstendigheter ordnet slik at den døde lå stelt i sengen sin, også var vi der og tok farvel. Jeg strøk over kinnet og hadde hånden min over de foldende hendene på den døde, mens jeg sa noen ord. Det samme valgte jo flere andre også å gjøre. Etterpå ble det bedt til kaffe med servering i naborommet, så vi gikk direkte dit. Da slo tanken meg at det kanskje var litt grotesk å skulle spise uten å ha mulighet til å vaske seg først? Eller er det bare meg som overreagerer? Vel, jeg spiste jo, men har tenkt litt på dette i ettertid.

Gammel 11-11-07, 20:36   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ta i en død person

Jeg hadde nok ikke ofret det en tanke.

Man kan nok få mye "rart" med seg om man tar på levende og.
Grotesk synes jeg iallefall ikke det var.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 20:36   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig opptatt av håndhygiene, og vasker alltid hendene før jeg spiser. Ville naturligvis ønsket det etter et slikt rituale også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 20:42   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde syntes det var greit å fått lov til å vaske hendene, men det hadde absolutt ikke vært en katastrofe å ikke få gjøre det

Sist redigert av him : 11-11-07 kl 20:46. Årsak: forhåpentligvis leselig nå ...
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 20:44   #5
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Å ta i en død person

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er veldig opptatt av håndhygiene, og vasker alltid hendene før jeg spiser.

Så jeg ville bare gått og gjort det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 20:49   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Å ta i en død person

Jeg hadde omtrent friket ut om jeg ikke fikk vasket hendene, så jeg hadde garantert brutt ut av gruppen for å finne en plass jeg kunne vaske hendene før maten.

Gammel 11-11-07, 20:53   #7
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke spist uten å få vasket hendene først.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 20:59   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det er jo ikke akkurat som om vedkommende har gått i forråtnelse. Jeg hadde nok ikke enset det en tanke mer enn ved annen spising. Når jeg selv har mistet noen har det ikke slått meg at de var urene.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:03   #9
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Å ta i en død person

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Når jeg selv har mistet noen har det ikke slått meg at de var urene.

Nei, sånn er det ikke for meg heller.
Men jeg er som sagt sånn at jeg alltid vasker hendene før jeg spiser, uansett.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:10   #10
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er veldig opptatt av håndhygiene, og vasker alltid hendene før jeg spiser. Ville naturligvis ønsket det etter et slikt rituale også.

Gammel 11-11-07, 21:15   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Tror ikke jeg hadde tenkt noe særlig på det. Det tar tid før det ytre på en død person er noe verre å ta på enn til en levende.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 21:21   #12
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vasker meg alltid når jeg er med å vasker lik, men sånn ellers, om jeg stryker den døde på kinnet etterpå, hadde jeg nok neppe tenkt på det.

Gammel 11-11-07, 21:23   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kunne tenkt meg å vaske hendene før jeg spiste - ikke fordi jeg har vært borti et dødt menneske, men fordi jeg har vært borti dørhåndtak etc fra tiden jeg sist hadde vasket hendene og til jeg skulle spist.

Et nystelt, dødt menneske må vel ansees som rent vel...

Gammel 11-11-07, 21:26   #14
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Var det ikke mulighet for å vaske hendene eller var problemet at folk ikke gjorde det?

De fleste steder hvor det foregår syning og hvor det kan serveres kaffe i et naborom må det vel være vask i nærheten?

Jeg vil ikke bruke ordet grotesk om noe sånt i alle fall. Jeg ville vasket hendene selv, men kan ikke se det groteske i situasjonen.

Alle gikk rett inn i det andre rommet, så det virket ikke som de tenkte tanken på håndvask først. Det var toalett der, men det var ikke vasket (aldershjem)fikk vi beskjed om, så ingen benyttet seg av verken toalett eller vask av den grunn kanskje. Rommet skulle rundvaskes neste dag, når den døde var overført til sykehuset.

Nå var jo den døde stelt og fin, så det var jo inget "ufint" med å ta i den døde. Jeg ble bare litt satt ut når jeg satt med kakestykket i hånden og tenkte at disse fingerene sist var plassert på en død kropp.

Gammel 11-11-07, 21:27   #15
Mitzya
Siste nytt!

Mitzya sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Et nystelt, dødt menneske må vel ansees som rent vel...

Ja, enig. Det var vel mere det det var snakk om en død person enn urenslighet.

Gammel 11-11-07, 21:49   #16
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg er nøye med håndhygienen men jeg vet ikke om jeg ville tenkt mere over håndvask her enn til vanlig...hvis man er i selskap og hilser på folk så er det ikke alltid man får vasket hendene sine før man setter seg til bords? : prøver å huske:

Svar med sitat
Gammel 11-11-07, 22:04   #17
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Hvis det var en i min familie som nylig hadde dødd, hadde jeg ikke følt det som groteskt at jeg ikke hadde fått vasket hendene før jeg spiste.

Selvfølgelig hadde det vært best å vaske hendene først, men jeg tror ikke at jeg hadde reflektert så veldig over det, hvis ikke vedkommende var skitten. Men det var han\hun sikkert ikke. De blir jo vasket og stelt før syning.

Gammel 12-11-07, 11:31   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt ønsker man å vaske hendene før mat som regel. Men jeg er virkelig ikke hysterisk på sånt, jeg er nok litt slaskete

Jeg kan jo ta på de jeg spiser sammen med også Under måltid. Både barn i barnehagen, Hannha, mannen min, når jeg er på kafe med bestemor etc... Jeg løper jo ikek og vasker meg mellom hver gang.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 11:44   #19
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tok mye i min mamma etter at hun døde, jeg og søsteren min stelte håret hennes så at det ble slik som hun ville ha det selv osv. Hun var fortsatt varm, men begynte å bli kaldere. Pappa var også der og han plukket en ros i hagen vår (hun døde av kreft, men fikk lov å være hjemme) som han foldet hendene hennes rundt osv. Dette var god terapi. Jeg hadde ikke en tanke på at jeg skulle løpe å vaske hendene det første jeg gjorde etterpå. Det var jo mamma og hun hadde jo ikke blitt "ekkel" bare for at hun døde.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-07, 12:23   #20
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg jobber i helsevesent, og jeg vasker alltid hendene etter at jeg har tatt på et dødt menneske.

Men altså, det er vel ingen krise om man ikke gjør det, og grotesk er det i hvert fall ikke.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.