|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Siste nytt!
Medlem siden: Oct 2007
![]() |
![]() Å ta i en død personVi har en skikk i vår familie at vi tar farvel med den døde ved å ha en minnestund etter at den døde er blitt stelt og ligger i åpen kiste.
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Å ta i en død personJeg hadde nok ikke ofret det en tanke.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Å ta i en død personHadde syntes det var greit å fått lov til å vaske hendene, men det hadde absolutt ikke vært en katastrofe å ikke få gjøre det
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 11-11-07 kl 20:46. Årsak: forhåpentligvis leselig nå ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Å ta i en død person
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Re: Sv: Å ta i en død personJeg hadde omtrent friket ut om jeg ikke fikk vasket hendene, så jeg hadde garantert brutt ut av gruppen for å finne en plass jeg kunne vaske hendene før maten.
![]() |
#8 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å ta i en død personDet er jo ikke akkurat som om vedkommende har gått i forråtnelse. Jeg hadde nok ikke enset det en tanke mer enn ved annen spising. Når jeg selv har mistet noen har det ikke slått meg at de var urene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Å ta i en død person
Nei, sånn er det ikke for meg heller.
![]() |
#10 |
Like blid!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Å ta i en død person
![]() |
![]() |
#11 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Å ta i en død personTror ikke jeg hadde tenkt noe særlig på det. Det tar tid før det ytre på en død person er noe verre å ta på enn til en levende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Å ta i en død personJeg vasker meg alltid når jeg er med å vasker lik, men sånn ellers, om jeg stryker den døde på kinnet etterpå, hadde jeg nok neppe tenkt på det.
![]() |
#13 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Å ta i en død personJeg har kunne tenkt meg å vaske hendene før jeg spiste - ikke fordi jeg har vært borti et dødt menneske, men fordi jeg har vært borti dørhåndtak etc fra tiden jeg sist hadde vasket hendene og til jeg skulle spist.
![]() |
#14 |
Siste nytt!
![]() |
Alle gikk rett inn i det andre rommet, så det virket ikke som de tenkte tanken på håndvask først. Det var toalett der, men det var ikke vasket (aldershjem)fikk vi beskjed om, så ingen benyttet seg av verken toalett eller vask av den grunn kanskje. Rommet skulle rundvaskes neste dag, når den døde var overført til sykehuset.
![]() |
![]() |
#15 |
Siste nytt!
![]() |
Ja, enig. Det var vel mere det det var snakk om en død person enn urenslighet.
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Å ta i en død personJeg er nøye med håndhygienen men jeg vet ikke om jeg ville tenkt mere over håndvask her enn til vanlig...hvis man er i selskap og hilser på folk så er det ikke alltid man får vasket hendene sine før man setter seg til bords? : prøver å huske: |
![]() |
![]() |
#17 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å ta i en død personHvis det var en i min familie som nylig hadde dødd, hadde jeg ikke følt det som groteskt at jeg ikke hadde fått vasket hendene før jeg spiste.
![]() |
#18 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Å ta i en død personSelvsagt ønsker man å vaske hendene før mat som regel. Men jeg er virkelig ikke hysterisk på sånt, jeg er nok litt slaskete
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Å ta i en død personJeg tok mye i min mamma etter at hun døde, jeg og søsteren min stelte håret hennes så at det ble slik som hun ville ha det selv osv. Hun var fortsatt varm, men begynte å bli kaldere. Pappa var også der og han plukket en ros i hagen vår (hun døde av kreft, men fikk lov å være hjemme) som han foldet hendene hennes rundt osv. Dette var god terapi. Jeg hadde ikke en tanke på at jeg skulle løpe å vaske hendene det første jeg gjorde etterpå. Det var jo mamma og hun hadde jo ikke blitt "ekkel" bare for at hun døde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Å ta i en død personJeg jobber i helsevesent, og jeg vasker alltid hendene etter at jeg har tatt på et dødt menneske. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|