Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Heilt uformell undersøking

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-07, 20:53   #1
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Heilt uformell undersøking

OK, det har vore ein grufull feil i ordlyden her så eg må endre litt. Kanskje det vert lettare å svare da?

Er denne konstruksjonen god norsk:

"Dette det store huset"

Meiner du konstruksjonen er:
1) umogleg (= ugrammatisk)
2) mogleg, men truleg ikkje noko du sjølv ville brukt,
eller
3) heilt ok og som du gjerne kunne brukt sjølv?

Sist redigert av Møøse : 24-11-07 kl 23:56. Årsak: Utilgjeveleg feil frå forskarens side.
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 20:55   #2
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heilt uformell undersøking

Er dette nynorsk for om huset ramler ned?

Gammel 23-11-07, 20:56   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hæ?

Gammel 23-11-07, 20:57   #4
Sildre
Endelig på vei oppover!

Sildre sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sildre er litt kulSildre er litt kul
Standard

Det gir ingen mening for meg, altså alternativ 1.

Eventuelt kunne du ha skrevet: "Dette - det store huset".

Gammel 23-11-07, 21:03   #5
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Signerer Sildre. Det kan sjølvsagt hende at det er ein mogleg setning sjølv om eg aldri ville ha skrive det slik, og stussa om andre hadde skrive det.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 21:04   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer også Sildre. Grammatisk feil i hodet mitt.

Gammel 23-11-07, 21:07   #7
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Signerer også Sildre.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 21:07   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ga meg ingen mening. Kanskje det hadde hjulpet med et komma etter dette?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 21:09   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen mening, alt. 1.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 21:30   #10
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Nei det er bokmål. Eller, det speler inga rolle om det er bokmål eller nynorsk.
Dette det store huset, denne den unge mannen. Ei form for dobbel bestemming. Er visst OK i dansk ("denne den lille pige", eller noko slikt). Spørsmålet er om det er OK i norsk. Det er for meg kanskje ikkje direkte ugrammatisk, men det er veldig markert. Ikkje vanleg, standard bruk.
Slik held vi på, lingvistane

Gammel 23-11-07, 21:32   #11
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis noen hadde skrevet "Denne den unge mannen" hadde jeg trodd at de var over ørene forelsket. Det var en herlig setning i forbindelse med folk, men men hus? Nja. Hadde definitivt ikke passet i en tilstandsrapport. Alt du lærer bort!

Gammel 23-11-07, 21:34   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik den står nå; 1. Setter du et komma eller tankestrek etter "dette", blir det kanskje mening i det.

Gammel 23-11-07, 21:35   #13
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Standard

Lærer bort? Eg spør om de kunne sagt det. Det er de som er ekspertane, vi lingvistar har forlese oss på dette og vert totalt forvirra til slutt. Seier du ei form mange nok gonger trur du til slutt ho er grammatisk.

Sist redigert av Møøse : 23-11-07 kl 22:37.
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 21:39   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte umiddelbart at det manglet et komma etter dette, men så kan ikke jeg en halv gramatikkregel heller da. Jeg gir en stemme til alternativ 2. Jeg likte det som denne den vakre him sier bedre når det gjelder mennesker. (Hah..jeg må kanskje si alternativ 3?)

Gammel 23-11-07, 21:52   #15
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Som skogens kongle syntes jeg det var ok først, men så viste det seg at jeg hadde oversett ett ord.

Enten så detter (faller ) et spesifikt stort hus, eller så er det helt pussig.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 21:57   #16
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Lærer bort? Eg spør om de kunne sagt det. Det er de som er ekspertane, vi lingvistar har forlese oss på dette og vert totalt forvirra til slutt. Seier du dei form mange nok gonger trur du til slutt ho er grammatisk.

Nå må du ikke pingle ut Møøse, nå har jeg lært dette av deg og skal ta det med i hver eneste mail til mine to danske kollegaer.

Gammel 23-11-07, 21:58   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alternativ 2.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 22:01   #18
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Helt feil setning. Alt 1.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 22:37   #19
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Som norsklærer synes jeg det høres oppstyltet og unaturlig ut. Men om det er lov å bruke eller ikke får noen andre krangle om, jeg ville verken sagt eller skrevet det selv, og elevene mine ville fått rødblyanten etter seg om de hadde skrevet det.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-07, 00:49   #20
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Alt 1. Det er vel neppe ei god norsk setning når den ikkje har noko verb (ettersom eg forsto det slik at "dette" ikkje er huset som dett ned).

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:55.