Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-07, 12:15   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg satt i går og pakket inn kalendergavene til guttungen på 2,5 år. Jeg har kjøpt inn perler, fingermaling, kosedyr, såpebobler, klistremerker, sprettballer m.m. Det slo meg at dette egentlig blir helt vanvittig mye. Det er jo på julaften vi skal ha gavebonanza, ikke hele førjulstiden. Hva i all verden skal vi gi ham på julaften da, når han får så mye fint i kalenderen sin hver eneste dag? Jeg har kjøpt inn 14 gaver til nå. Og er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har faktisk ikke lyst til å gi ham en slik gave hver dag. Samtidig så er det ikke så bra å gi ham sjokolade hver dag heller. Aktivitetskalender er utelukket, jeg orker ikke å ha en organisert aktivitet hver eneste dag i tre uker. Hva gjør man? Jeg kan jo gi ham en liten plastdings hver dag - men hva med at vi skal prøve å unngå for mye forsøpling? Jeg synes dette er vanskelig jeg. Det er morfaren til guttungen som har sydd kalenderen, så jeg har ikke lyst til å legge den bort heller. Men dette føles rett og slett helt feil.

Er det noen som følger tankene mine her? Eller er det jeg som er ei sutrehøne nå, og som overdriver?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:19   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg har tenkt tanken selv - i ztjernas kalender i år er det virkelig fine gaver. Han får tog, bøker og skikkelige leker. Riktignok har jeg kjøpt en del av dem brukt, og julegaven hans blir mindre fordi han får så mye nå før jul. Mye av grunnen er også fordi vi har vært i London og jeg ikke klarte å styre meg på Hamleys.

Innimellom har vi imidlertid småting som et fargebad og en miniminieske rosiner. Slike ting jeg egentlig mener en adventskalender skal inneholde. Dette blir nok siste året han får så store ting i kalenderen - jeg liker ideer som en brikke av et puslespill hver dag, eller en eske lego delt i 24 deler. Det skal jo være nedtelling - ikke oppvarming.

Kommer også til å ha flere aktiviteter i kalenderen når han blir eldre. Likevel: kalender med pakker hører med. Jeg husker den med stor glede fra jeg var liten - og den tok overhodet ikke gleden vekk fra gavene på julaften.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:21   #3
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg har noe av de samme tankene rundt dette vanvittige julekalenderstyret, etter å ha pakket inn 72 gaver til de tre jentene mine. Har prøvd å kjøpe litt nyttige ting innimellom , som f.eks Lucialys den 13. september, badekåper de trenger, kluter, og annet. Men det blir jo mye pakker...det gjør det.

Burde hatt mer aktiviteter innimellom, men det er rett og slett grenser for hva jeg har tid til i denne julemnd, så da ble det pakker i stedetfor.

Heldigvis er det bare en mnd i året hvor det blir så mye...man får trøste seg med det. De koser seg veldig med dette, og gleder seg så masse hver dag.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:21   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.821
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg er enig med deg. Når en prøver å unngå plastikkrælet blir det fort penger av det. Jeg har kjøpt en del billige bøker på supersalg, men de koster jo fort 30-50 kroner stykket allikevel da.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:22   #5
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Enn å lese en liten bok eller et kapittel fra en bok (dere allerede har) hver dag? Få lapper i kalenderen der det står hvilken bok/kapittel som skal leses den dagen?

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:23   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Det går an å ha et puslespill f.eks - en brikke hver dag - så fordeler man brikker slik at det blir ferdig på julaften - fin nedtelling også det Eller et spill.

Vi har akkurat samme "problem" selv, men har ikke pakker på hver dag med ting i. Kjøpte en sånn pose med små flate sjokoladenisser - de er bittesmå, så de får en sånn de dagene de ikke får pakke.
Til lillebror kjøpte jeg en sånn bøtte med dyr, og han får et dyr hver dag + gjerde o. a.

  Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:25   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.663
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Eller lego esker. *liker lego*

Det finnes jo dublo sett med ganske mange biter og.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:26   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg er helt enig, derfor har vi ikke pakkekalender. Det blir nok gaver på julaften.

Vi har julekrybbe med 24 deler.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:30   #9
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg har tenkt det samme som deg. Med en unge som har bursdag i Desember, og får gaver av oss på bursdagen, av besteforeldrene på ene siden en dag (må reise hjem til Bergen), og dagen etter av besteforeldrene på andre siden, og en og annen gave som kommer forsinket, og så klassefesten, og så julekalendergaver, og så kommer julaften, og så er det slutt. Det blir for voldsomt. Så jeg har pakket bort pakkekalenderen, og har Donaldkalender og legokalender i år. Samt at mormoren har kjøpt en sjokoladekalender til ham. Og nå som han er blitt 6 år, så tenker jeg at det gjør da ikke så mye med en liten sjokoladebit om dagen.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:34   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.002
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg tenker som deg - og har tatt konsekvensen av det. Mine får en liten ting annahver dag (har kjøpt Lego City/Belville-kalenderne, åpner dem og bruker halvparten av innmaten), og de andre dagene får de 20 kr hver som de skal spare og som vi går i banken og sender til Leger uten grenser i romjula. Det blir jo en del penger av det for meg (20 kr x12 dager x 2 blir nesten 500 kroner), men så lenge de går til en god sak er det greit.

Vi gjorde det samme i fjor, men med penger på litt færre dager. De ble ganske lange i maska første gang, men etter hvert resignerte de. Og da de fikk takkebrev fra L.u.g. i januar var de kjempestolte.

Mine var 5 da vi begynte med dette, men jeg angrer på at jeg ikke gjorde det da de var 4 også.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:39   #11
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg er helt enig med deg. I år får guttene kun kalenderen til Barnas superjul.
De er såpass små ennå at de ikke forventer noen gavekalender, så da er det greit å droppe det.
Men neste år kan det hende jeg finner på ett eller annet. Julekrybbe med 24 deler var egentlig en veldig god idé.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:50   #12
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Her har me ikkje pakkekalender lenger, syns det blir altfor dyrt og for mykje pakker.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 12:55   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg syns også det har lett for å ta litt av. Pip hadde pakkekalender for første gang i fjor, og det var småting som hårstrikk, blyant, morsomt sugerør, badesåper osv. Og litt godteri til helgene. Jeg begynte å kjøpe småting i høst også, men da vi kjøpte dukkehus til henne i bursdagsgave i november, oppdaget vi at det fantes julekalender med småting til huset. Og den kjøpte vi. Da får hun noe ordentlig hver dag.

Jeg kunne jo ha pakket alt ut av eska, og hengt det på veggkalenderen som jeg kjøpte ifjor, men det kom jeg ikke på før idag, og det er jo litt seint nå.

Forleden år kjøpte vi legokalender. En bitteliten legobyggeting hver dag.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 13:00   #14
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

I bokhandelen har de kalendere med bilder. Det finnes også adventsbøker (har flere selv) hvor du teller ned til jul ved å lese ett kapittel hver dag. Husk, det er vi foreldre som skaper tradisjoner i eget hjem.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 13:15   #15
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg er helt enig. Derfor har vi også kuttet gavekalenderen i år, og ungene har kalenderen fra barneTV.

I fjor ble det litt klager enkelte dager over at det ikke var "fint nok", forventningene var skrudd skyhøyt. (Ikke barnas feil, selvfølgelig.) Da er det på tide å bremse litt. Det var ikke noe problem i dag tidlig faktisk. (Og jeg slapp å pakke inn 48 små pakker i går kveld).

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 13:23   #16
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

2-åringen får Duplo og noen små biler, de voksne barna får sjokoladekalender. Å ha en gjenstand hver dag, kan bli veldig dyrt.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 13:26   #17
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg har kuttet ut hele gavekalenderen. Det ble for mye styr, og det ble for mye unyttige gaver liggende å bare slenge. De nyttige (truser, sokker, osv.) var ikke noe populære. Nå har de to sjokoladekalendere hver, og begge er veldig fornøyde med det.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 13:30   #18
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.161
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Vi hadde pakkekalender da jeg var liten. Stort sett var det litt peanøtter og rosiner i pakkene, av og til en sjokolade bit eller to. Grunnen til at det ble lite sjokolade var at pappa spiste den opp. Et år fikk vi også en bondegård. En pakke med dyr, gjerder osv. ble delt opp i pakker til oss. Kjempestas.

I år blir det en kombinasjonskalender hos oss. Noen leker og litt snop. Og kanskje noen aktiviteter hvis det blir tid - noe jeg tviler på....

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 13:30   #19
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Jeg tenker annenhver dag. Jeg har to barn. Og noen dager får de en gave sammen som f.eks. Barnas superjulkalenderen (i dag). En annen dag får de en juledvd sammen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-07, 13:32   #20
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En betraktning rundt dette med jule-/adventskalendere

Og derfor kjøpte jeg lego kalender til turbo i år.
Både for at jeg ikke gidder å kjøpe inn 24 pakker.
I fjor fikk han sokker, boxere, sjokolade,linjal,blyanter,tegnebok,viskelær osv.
Sånne ting som vi\han bruker.
Og han ble faktrisk veldig glad for batman sokker og sørøver boxere

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no