Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

De, Dem og dere

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-07, 11:32   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

De, Dem og dere

Siden vi ikke trenger å bruke det lengre i formelle brev, er det slik at vi ikke har lov?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 11:41   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De, Dem og Dere

Det er uvanlig, men lov. Jeg ville aldri brukt dem på eget initiativ, men hvis noen hadde brukt dem i et brev til meg på jobb, ville jeg brukt dem i svaret mitt også. Det skal bare være stor forbokstav når man tiltaler én person i høflig form. De, Dem, Deres. Når man skriver til flere personer og bruker dere, skal det være liten forbokstav uansett hvor høflig man føler seg.

Sitat:

Kjære Desembermamma
Jeg takker for Deres henvendelse av 9. desember 2007, og kan henvise Dem videre til blablabla

men

Sitat:

Kjære Desembermamma og HP
Jeg takker for deres henvendelse av 9. desember 2007, og kan henvise dere videre til blablabla.

Se ellers her.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 11:47   #3
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De, Dem og Dere

Tusen takk.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 12:07   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De, Dem og Dere

Jeg tror jeg sist brukte slike former som 12-åring i 1985, i et forsøk på å innynde meg hos folk over 75. "God dag, vil De kjøpe lodd?" Snakk om gamlisungdom.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 18:10   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De, Dem og dere

Nå fikk jeg flashback tilbake til den tiden jeg jobbet på et lite konferansehotell. Jeg, og alle mine medarbeidere med norsk etnisk bakgrunn, henvendte oss konsekvent til kundene med "du."

En av medarbeiderne hadde foreldre med annen kulturell bakgrunn. Selv var hun født og oppvokst i Norge, og snakket ikke språket til foreldrene. Men på et vis skilte hun seg ut fra oss etniske norske - hun henvendte seg konsekvent til kundene med "De."

Vi var alle ca jevngamle - mellom 23 og 30 år.

Mulig det hadde noe med kultur å gjøre, mulig det hadde noe med oppdragelse å gjøre - ikke vet jeg?

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 20:16   #6
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De, Dem og dere

Faren min skriver og mottar endel formelle brev (han er advokat) og ser det i bruk, men mindre og mindre. Han bruker det ikke selv, tror jeg.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 20:21   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: De, Dem og dere

Vi brukte høflighetsformen i kundebrev på jobben for ca 11-12 år siden. Det var i finansbransjen. Husker ikke helt når vi kuttet det ut, sånn ca slutten av nittitallet, tro.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-07, 20:30   #8
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: De, Dem og Dere

Jeg lærte nå på vk1 helsesekretær, kontorfag for 3 årsiden at i brev og søknader så SKULLE man bruke De,Dem og Dere ...

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no