Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-07, 22:23   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Foreldre på Sørlandet reagerer på språket i bøkene om Pitbull-Terje. De mener ord som "faen", "helvete" og "barnevernsfitte" er upassende for barn. Boka finnes på biblioteker og skolebiblioteker. De som er ansvarlige for innkjøp av boka mener det er storm i et vannglass og at språket i boka må sees i sammenheng med historien boka vil fortelle. Les mer her og her (to aviser fra ulike landsdeler - legg merke til at leserkommentarene er markant forskjellige i nord og sør ).

Synes du at banning alltid er upassende i barnebøker?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 22:33   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Personlig tror jeg barn meget fint klarer å se at dette er en tragisk historie, og at språket er betegnende for det. Hadde ikke hatt betenkeligheter med å la sønnen min lese den når han blir i passende alder.
Det går faktisk an å snakke med barn om slike ting før de leser boka, så jeg synes det er storm i et vannglass.

  Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 22:34   #3
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.106
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

13-åringen min rister oppgitt på hodet over debatten. Han har lest alle bøkene om Pitbull-Terje, og elsker dem.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 22:37   #4
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Storm i vannglass. Det er vel den store andelen kristne på sørlandet som reagerer på dette tenker jeg.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-07, 22:46   #5
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Når barna blir så store at Pittbull-Terje passer for dem, tror jeg sikkert at de kan takle å lese et banneord eller tre.

Når jeg leser bøker høyt for ungene mine, eller for elevene for den saks skyld, hender det jeg driver litt småsensur hvis jeg synes ordlyden er upassende. Enten ved å bytte ut de styggeste orda, eller ved å kommentere litt småprippent at "Dette var da forferdelig stygt å si." Dog med litt dårlig smak i munnen, for helst bør man kanskje la forfatterens ord stå som de er?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:53   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Ja, dette er storm i vannglass og burde ikke fått medieoppmerksomhet. Bøkene har jo vært på markedet i flere år og blitt laget film av. Tusenvis av barn og unge har lest dem og likt dem. Hva tror egentlig de hysteriske mødrene at de kan oppnå med et slikt utspill annet enn å gjøre leserne mer nysgjerrige?

Jeg tror alle mennesker - voksne, barn og unge - setter pris på å lese ærlige og troverdige bøker som utfordrer og vekker tanker. Når man skriver en bok med det miljøet og den handlingen som skildres i bøkene om Pitbull-Terje, så er det helt naturlig at språket er tidvis grovt, og jeg vil si det er ganske viktig for å få fortalt historien på en troverdig måte.

Jeg vil også si at jeg syns den aldersgruppen som bøkene er myntet på (11 - 15 ?) bør tåle å se "Jævla barnevernsfitte" på trykk uten å verken bli sjokkert eller få varige mén. Det at disse mødrene ikke liker banneord kan da ikke styre hvilken ungdomslitteratur biblioteket skal ta inn. Det som latterliggjør dem er jo at de ønsker at biblioteket skal kvalitetssikre barne- og ungdomslitteraturen for å unngå bøker som Pitbull-Terje. Dette er jo tross alt kritikerroste bøker som har høy litterær kvalitet til å være i sjangeren 'ungdomsbok'. Snakk om å være fullstendig bak mål.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 10:59   #7
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Det er ikke vits i å overreagere pga noen få banneord, syns jeg. De tre ordene som er nevnt i hovedinnlegget har de nok garantert hørt før.

Men klarer ikke helt å se vitsen med å ha dem med i boken likevel.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 11:46   #8
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.695
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Men klarer ikke helt å se vitsen med å ha dem med i boken likevel.

Ikke?

Bør ikke bøkene reflektere uttrykk ungdom bruker? "Søren klype, så streng den barnevernspedagogen er!"

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 16:08   #9
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Ikke?

Bør ikke bøkene reflektere uttrykk ungdom bruker? "Søren klype, så streng den barnevernspedagogen er!"

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:05   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Jeg hadde gitt den boka i gave til fjortenåringen dagen før dette sto i avisen. Og jeg er ikke bekymret, selv om jeg bor på sørlandet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:12   #11
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Ikke?

Bør ikke bøkene reflektere uttrykk ungdom bruker? "Søren klype, så streng den barnevernspedagogen er!"

Der er jo mange kraftuttrykk ungdom bruker som ikke er direkte banning. Pokker ta den barnevernsmegga, f.eks?

Men nå har ikke jeg lest bøkene, så alt jeg vet om dem er det som står i artiklene.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:18   #12
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Jeg har lest bøkene, og jeg synes ordene er på sin plass i de situasjonene hvor de brukes. Det er jo ikke sånn at de brukes i annenhver setning! De brukes når det er naturlig for hovedpersonene, i realistiske settinger.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:32   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Jeg har ikke lest bøkene, og ikke debatten heller, forsåvidt. Jeg synes ikke man skal drive sensur sånn uten videre, men barnevernsfitte var da et temmelig stygt ord, sånn sett utenfra.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:51   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Pokker ta den barnevernsmegga, f.eks?

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt noen under søtti si "pokker ta".

Jeg syns dette er overhysteri. Akkurat som barn ikke begyner å banne hvis de ikke leser om det. Omtrent like sannsynlig som at ungdom ikke kommer til å ha sex hvis man bare lar vær å snakke om det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 17:58   #15
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Jeg sier "pokker ta"...

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 19:00   #16
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.695
Blogginnlegg: 20
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Jeg sier "pokker ta"...

Er du fjortis?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 19:28   #17
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Er du fjortis?

Jeg har fått høre det et par ganger, ja.

Det er ikke det at jeg synes banning er så fælt at ungdommen må "skånes" for det. Om de ikke hadde plukket opp ordene i boken, så hører de dem garantert et annet sted. Jeg synes bare det er unødvendig med banning i barne/ungdomsbøker, på samme måte som jeg synes banning er unødvendig i det hele tatt. (Selv om jeg er ganske flink til å komme med gloser selv. )

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 19:48   #18
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Jeg har da for helvete faen ikke tatt skade av den dritten, så hvorfor i helvete skal ikke de faens ungene nåtildags ikke lese det? (huff, ble det for meget?)

(jeg syns det er greit med banning i bøker)

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 20:18   #19
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Jeg sier "pokker ta"...

Jeg også. -Og får kjeft av ungene for at jeg banner når jeg sier det.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 20:23   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er banning en uting i skjønnlitteratur for barn?

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Jeg synes bare det er unødvendig med banning i barne/ungdomsbøker, på samme måte som jeg synes banning er unødvendig i det hele tatt. (Selv om jeg er ganske flink til å komme med gloser selv. )

Syns du virkelig det er unødvendig når det ville vært svært realistisk at personene sa det slik i virkeligheten? For å få fram et poeng? Og det er ikke det samme som at jeg mener det er nødvendig å banne (selv om jeg mener det også).

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no