Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Tips til julekalkunen?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-07, 22:01   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tips til julekalkunen?

Jeg sitter og planlegger julemiddagen, og lurer på hva jeg skal servere sammen med kalkunen. Jeg tenkte å steke den med epler, appelsiner og diverse løk. Jeg vil ikke ha kokte poteter og brun saus til, jeg ønsker noe litt sprekere. Er det noen som har noen gode tips? Hvordan serverer du kalkunen?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 22:08   #2
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til julekalkunen?

Du må jo ha Waldorfsalat, det er viktig. Sausen til kalkunen trenger ikke være brun - vi lager en lys saus av kraften fra kalkunen, fløte og portvingele.

Si i fra om du trenger oppskrift.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 22:24   #3
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Du må jo ha Waldorfsalat, det er viktig. Sausen til kalkunen trenger ikke være brun - vi lager en lys saus av kraften fra kalkunen, fløte og portvingele.

Si i fra om du trenger oppskrift.

Jeg trenger oppskrift.

Gammel 19-12-07, 22:48   #4
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I tillegg til waldorfsalat bruker jeg å lage soppstuing...

Hakk opp sjampingjonger i skiver og ha dem i en gryte og surr dem med godt med smør. Ha i en pakke med fløte og smak til med salt og pepper...

Mmmmm nydelig

Gammel 19-12-07, 22:50   #5
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Supert, Geekygirl. Det har jeg pleid å lage til biffen, og aldeles strålende tips å bruke det til kalkunen også. Tips herved notert!

Sist redigert av Pepper Lemon : 19-12-07 kl 22:51. Årsak: Én eller to l-er i aldeles?
Gammel 19-12-07, 22:54   #6
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Man må ha waldorfsalat, mandelpoteter, minigulrøtter og en god saus med en stor klunk rødvin i

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 22:56   #7
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Waldorfsalat, nei det er kjedelig og oppbrukt.

For meg er to ting must kantareller og ristede kastanjer.

Kastanjer er jo et herk å tilberede. Jeg har prøvd å jukse med kastanjepurre men det ble ikke godt.

Jeg kjøper kastanjer forveller dem og tar av skallet, rister dem på pannen. Der går hardt utover fingrene, og mye må kastes fordi en vesentlig prosent ikke er bra. For meg er det tradisjon.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 22:59   #8
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Supert, Geekygirl. Det har jeg pleid å lage til biffen, og aldeles strålende tips å bruke det til kalkunen også. Tips herved notert!

Godt å kunne være til hjelp

Gammel 19-12-07, 23:03   #9
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker lage stuffing med bacon, rømme, loff og sopp, det er veldig godt. Serveres med lys saus av kraft og fløte og fløtestuede poteter/fløtegratinerte poteter. I tillegg er det godt med oppskråret paprika i ulike farger og romanov (eller hva den rare greia heter som er en kryssning av brokkolig og blomkål).

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 23:05   #10
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Tranebærgele er et must.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-07, 23:10   #11
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er portvingele?

Gammel 20-12-07, 10:23   #12
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan anbefale portvinssausen du finner link til i denne tråden. Den lagde jeg i fjor, og den ble nydelig!

Til kalkun er det dessuten godt med chilienne (gulrøtter og purre skjæres i veldig tynne strimler og freses raskt i en god olje, krydres med litt salt og pepper). Og så er jeg en stor fan av hasselbäckpoteter. (Jeg bruker forresten ikke ost på potetene).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 10:45   #13
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg trenger oppskrift.

Du fyller kalkunen med svisker, epler og løk. Den kraften som blir til når kalkunen stekes (fordi du til stadighet øser over vann under steketiden) brukes i sausen når kalkunen er ferdigstekt. Den siler du og har i en kjele, og har fløte oppi (ca 5-6 dl) og lar den koke slik at den får litt tykkelse ( ca 10 - 15 minutter). Deretter smaker du til med portvinsgele, salt og pepper. Hvis du ikke blir helt fornøyd med smaken kan du ha en hønsebuljonterning i.

Spør hvis det er noe.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.