Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Billøsning. Trenger innspill

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-08, 18:28   #1
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Billøsning. Trenger innspill

Nå er det fjerde barnet vårt på vei, og vi må ta et bilvalg.

Ingen av oss er spesielt interessert i bil. Ingen liker å mekke og styre. Aller helst skulle vi klart oss uten bil, men jeg er for lat til å sykle på jobb. Mannen min kan sykle.

Så - skal vi ha en stor bil med plass til alle? Hvilken da, i så fall? Skal vi ha to biler? En liten bil, og leie når vi drar på ferie?

Noen med erfaring?

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 18:36   #2
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Hvor ofte trenger dere bil til hele familien? Det må vel være det viktigste spørsmålet her. Hvis dere skal leie bil, hvor ofte kan dere gjøre det før dere når smertegrensa økonomisk? Må dere i tilfelle forsake besøk hos tante Klara eller hytteturer?

Min venninne har fire barn (den eldste er snart 7) og har klart seg fint med en VW Touran. Men de har ingen mulighet til å ta med seg vogn eller særlig med bagasje (takboks er et must) og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan de klarer det. VW Caravelle er et alternativ, hvis dere finner en modell med seteløsning som passer dere. Da har dere mye plass i tillegg, men den er dyr...

  Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 18:38   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

De få jeg kjenner som har 4 barn kjører caravelle. Det er jo en stor bil hvor man kan få forskjellige varianter på setene.

Vi har en Renault Grand Espace flerbruksbil, den er inntil 7 seter på, men da er det ikke plass til mye bagasje. Og de som sitter helt bakerst sitter ganske utsatt i en evt. kollisjon bakfra. Så her brukes ikke de setene ofte (så har vi 3 barn også da).

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 18:42   #4
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Vi har tenkt på Caravelle. Men jeg tror jeg vil føle meg litt miljøfæl når jeg sitter i den svære bilen på vei til jobb. Det er derfor vi vurderer eventuelt to små biler.

Vi trenger bilen alle sammen ca 4 ganger i året (hytte på fjellet, bilferie). Ellers kan vi klare oss med kollektivtransport, selv om det av og til vil bli knotete.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 18:43   #5
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Ja, og vi vil ha vogn ei god stund framover.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 18:50   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Jeg ville nok kjøpt en mindre bil enn Caravelle. Det fins jo sjusetere i mer normal stasjonsvogn-størrelse. Hvis dere ikke absolutt trenger to biler, ville jeg heller hatt en med plass til alle.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 19:06   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Toyota Hiace er et alternativ, jeg mener at motorene på de er litt mer holdbare enn caravellene, men toyotaene ruster litt mer.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 19:56   #8
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Toyota Hiace er et alternativ, jeg mener at motorene på de er litt mer holdbare enn caravellene, men toyotaene ruster litt mer.

For 25 år siden så gjorde de nok det, ja. Japanske biler står i dag ikke noe tilbake for andre biler når det gjelder rust. Og driftsikkerhetsmessig er de i en klasse for seg.

  Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 20:15   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Skal du ha med deg vogn og litt baggasje bør du gå for kassebil av typen HiAce eller Caravelle. Mannen min har jobbet med flere bilmerker (ikke Toyota) men anbefaler Toyota framfor de fleste andre. Caravelle vil han ikke ha.
Crysler Voyager Grand Ed. er en grei bil, men driftssikker er den i følge mannen ikke. Han er likevel så glad i den bilen at han kunne tenke seg en slik en gang selv om det er en del tull med dem.
Toyota Previa er en glimrende bil, men skrekkelig dyr.

Det finnes en del små biler med 6 og 7 seter, men du må da ha takboks for å få litt baggasjeplass.
Vi har en Toyota Picnic som har 6 seter. Med alle 6 setene i bruk er det ikke plass til barnevogn i den. Det er god nok plass til en liten zapp.
Det som er greit med denne og en del andre biler av samme type er at setene enkelt kan slås ned eller tas ut når man ikke trenger dem. Med en slik type bil vil du ha plass til barnevogn om ikke alle er med, men ellers kan det bli litt trøblete. Vi kommer til å kjøpe takboks i år.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 20:23   #10
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Vi har kjøpt ny bil. Har ikke fått den enda men den kan være et alternativ. Det er Peugot Tepee. Den er ikke fullt så stor som Caravelle men større enn en vanlig 7-seter. Selv med alle 8 setene får man fint plass til vogn i bagasjen. Her er står det litt om den http://www.peugeot.no/general/Brochu...8e9a7c6bd54786

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 20:43   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

En Ford S-max kan kanskje være en idé? Der kan du slå opp setene bak uavhengig av hverandre, sånn at det blir plass til både seks seter og vogn.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 20:51   #12
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Vi har en Opel Zafira, fire barn.
Den passer akkurat når vi bare er oss 6, men med en passasjer til får vi problemer.
Null bagasjeplass og ikke plass til vogn. I sommer farta vi med vognen i taboksen, men fikk da ikke plass til noe annet.
Jeg angrer på at vi ikke kjøpte større bil når vi først byttet bil.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 20:59   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

En Ford S-max kan kanskje være en idé? Der kan du slå opp setene bak uavhengig av hverandre, sånn at det blir plass til både seks seter og vogn.

Ja, det var Ford S-Max jeg akkurat skulle til å foreslå. Noen venner av oss har bestilt denne.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 21:01   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Toyota Previa.

Super bil å kjøre.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 21:06   #15
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Takk for mange gode innspill! Jeg har vært opptatt av vognplass og bagasjeplass, men det er klart man kan ha takboks; eventuelt tilhenger om det skulle røyne på. Jeg innbiller meg at biler der setene er helt i bakruta er farlige i forhold til å bli påkjørt bakfra, så det må være litt "luft".

Fnatten, har også tenkt på Crysler Voyager Grand. Det er en del av den sorten i området her, og de er ikke fryktelig dyre. Men skrekken er motorstopp på vei til hytta. Jeg er ikke fisefin når det gjelder bil. Farge og merke og sånn. Men jeg kan INGEN TING, og har intet ønske om å lære meg noe heller. Så mekking i isødet vil jeg helst unngå.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 21:31   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Rosin.. Mannen min er som sagt veldig glad i Voyager pga. komfort, plassutnyttelse osv.
Han sier at han ville unngått eldre dieselmodeller. De har hatt en del problemer med registerreim. Automatgearkasser har visst også vært et svakt punkt.
Han sier også at det ikke er de beste bilene på vinterføre.

Likevel trass i dette var han på nippet av å kjøpe en slik da vi trengte bil sist.

Toyota Previa anbefaler han varmt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 21:43   #17
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Vi har en Toyota Avensis Verso, som er bittelitt mindre enn Previaen og gir litt mindre varebilfølelse. Den har 7 seter og er veldig romslig. Vi er kjempegodt fornøyd, og jeg vil varmt anbefale en Toyota. Ulempen med Avensis Verso er at den så vidt jeg vet ikke har vært solgt ny i Norge, men det er en del importerte biler i salg. Vår kommer fra Tyskland. Den var for øvrig temmelig dyr, synes jeg - 270 000 for en 2004-modell (kjøpt i sommer).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 22:12   #18
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Jeg ville heller ha tatt en Previa framfor en Avensis Verso. Vi vurderte begge da vi skulle ha ny bil i vår. Det hører med til historien at vi valgte en Citroën Grand Picasso til slutt. Herlig bil med masse plass.

  Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 22:16   #19
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg ville heller ha tatt en Previa framfor en Avensis Verso.



Vi vurderte (og prøvde) også begge, men jeg syntes rett og slett at previaen ble for stor og ekkel å kjøre. Den var dessuten enda dyrere, og jeg er en gnier.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 22:22   #20
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.476
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Billøsning. Trenger innspill

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Men jeg kan INGEN TING, og har intet ønske om å lære meg noe heller. Så mekking i isødet vil jeg helst unngå.

Da kjøper du ikke en Chrysler.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no