|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vi er miljøsinkerNår jeg leste denne artikkelen i Dagsavisen måtte jeg tenke på vår egen familie. Av og til får vi telefon vedrørende en eller annen undersøkelse om villighet til endringer i egne vaner med mer for å bedre vår egen miljøpåvirkning. Og vi trekker statistikken ned på hvor villige folk er når det gjelder å endre vaner. Og hvorfor er det slik? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lesende
![]() Sv: Vi er miljøsinkerOg jeg ser jo at jeg glemte det jeg egentlig ville. Nemlig å høre hva andre her på FP gjør for å minske familiens miljøpåvirkning. Eller om noen her bare rett og slett gir beng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi er miljøsinkerLitt på siden:
![]() |
#4 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Akershus
![]() |
![]() Sv: Vi er miljøsinker
Det er mange som ikke sorterer plast. Etter at vi begynte har det gått litt sport i det. Såpass at jeg gremmes når vi er hos mine foreldre og de kaster all plast i vanlig søppel
![]() |
#5 |
Flax
Hvor: Bergen
![]() Sv: Vi er miljøsinkerVi sorterer heller ikke plast. Grunnen til det er at vi må kjøre langt for å få levert plasten fra oss.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi er miljøsinkerStrøm til oppvarming bruker vi nesten ikke, da vi bor i blokk og får så mye varme av de rundt oss. Men vi skal bli flinkere til å gå og jeg skal ta bussen til skolen heretter, selv om det betyr at jeg må skifte buss 3 (!) ganger og må stå opp i otta... (Det legges ikke akkurat til rette for kollektivtrafikken her i byen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() Sv: Vi er miljøsinkerJeg er da opplært til at eletrisitet er en ren og fornybar energikilde. Det forurenser ikke å bruke strøm. For å skaffe mere strøm er jeg tilhenger av vindmøller på land og turbiner under vann. Andre land greier det, hvorfor ikke vi? Man bør heller kutte ned på all neonlysreklamen.
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
Jo, det gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Vi er miljøsinkerI min kommune sorteres kun papir fra restavfall. I tillegg til frivillig glass/metall-innlevering. En ytterligere kildesortering er uaktuelt ettersom det interkommunale selskpet som driver avfallsordningen synes det blir for mye jobb i forhold til kostnadene! |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I vår kommune er også kildesortering frivillig, vi sorterer selv ut papir, plast, glass og hermetikk og kaster i egne kontainere, synes ikke det er så vanskelig jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
Glass og metall sorterer vi selv, men det finnes ikke noe egnet sted å kaste plast. Dvs jeg kan jo sortere plsten selv, og betale for å levere det på avfallsmotaket hvor det legges sammen med restavfallet. Organisk avfall kunne også med fordel vært kastet et annet sted enn i restavfallet. |
![]() |
![]() |
#12 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Vi er miljøsinkerI den normale husholdningen så sorterer vi i plast, papir og restavfall. Dette blir hentet av søppelbilen. I tillegg så samler jeg glass og metal, som jeg kjører til miljøstasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#14 |
Lesende
Vet at vi har mye plast, men dumme kommunen har ikke noe mottak for plastsøppel. Litt begrenses plastmengden av å være kritisk til hvordan varer vi kjøper (helst ikke) er pakket inn. Det monner ikke nok, syns jeg.
Jeg har bodd i blokk helt til jeg var 30, det var utrolig deilig at vi varmet opp for hverandre. Her vi bor i enebolig går det mer til oppvarming, men vi har lav temperatur, nattsenking, parafin og ved. Vi vurderte varmepumpe ved ombyggingen, men regnet ut at den måtte virke i minst 10 år før det ble miljøgevinst for oss. For øvrig er det utrolig mye å spare på at soverommene har lav temperatur om dagen også og at dørene lukkes igjen slik at varmen jeg trenger på kontoret ikke går bort i ubrukte rom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Lykkelig naiv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi er miljøsinkerVi sorterer restavfall, papir og plast. Glass og hermetikkbokser kaster vi ved nærbutikken. Jeg sykler året rundt til jobb slik at vi slipper å ha to biler eller dyre klippekort på bussen. Vi har skiftet ut de gamle vinduene og brukt miljøvennlig plater på veggene. Synes vi i familien er riktig flinke til å tenke miljø, men forsettet for 2008 er å bli enda bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Vi er miljøsinkerVi bruker bilen mye. Bor 12 km fra jobb, 4 km fra barnehage/skole/venner og har ingen kollektivtrefikk i nærheten. Om sommeren sykler vi endel når vi skal besøke venner, men ellers tar vi bilen. I tillegg har vi campingvogn og bruker derfor bilen til ferier.
![]() |
#17 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Vi er miljøsinkerJeg går til jobb, og har nylig flyttet inn i et lavenergi-/passivhus. Når Rabalder begynner i barnehagen (dersom vi får plass, står på første plass på venteliste) er det gangavstand dit også, både hjemmefra og fra jobben min. Vi sorterer ut matavfall, plast, kartong og papir i søpla (og kommunen dumper alt sammen i samme dynge...), og gir bort, låner bort og arver klær.
![]() |
#18 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Vi er miljøsinkerVi sorterer papir, glass/metall og matavfall. Såvidt jeg har forstått skal vi snart starte med plast sortering også i kommunen vi bor. Brukbare klær og sko leveres til Fretex. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ustabil
|
![]() Sv: Vi er miljøsinkerJeg mener ikke å være negativ, men mange vil sikkert oppfatte innlegget mitt som negativt likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Lesende
![]() Sv: Vi er miljøsinkerJa bina, jeg syns du sutrer. Jeg er fullstendig klar over at Norge er et langstrakt land. Forrige skoleår bodde vi i en av tiltakskommunene i Nord-Troms. Kildesortering var en helt annen sak der enn her på Østlandet, men det fantes. Vi tok med oss glass/metall hvis vi skulle til fergeleiet, der var det mottaksstasjon. Papir ble lagt i egne poser, det samme kunne vi gjøre, men gjorde ikke, med matavfall. Søppelfolka tok alt med seg når de søppel hentet hver annen uke, det var ikke som her Østpå med henting hver eneste uke. Renholdsetaten klarte å ordne saken helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|