|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Fantastisk litteratur!Jeg diskuterte den nynorske utgaven av Ringenes Herre med noen venner i dag, og i den forbindelse gikk jeg inn på Wikipedia for å sjekke noe og oppdaget at boken befinner seg i den spenstige sjangeren fantastisk litteratur! |
![]() |
![]() |
#2 |
flisespikker
|
![]() Sv: Fantastisk litteratur!Jeg er kanskje såpass vant til ordet at jeg synes det er greit.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Fantastisk litteratur!
Fantasy er ikke min favorittsjanger, så jeg har aldri vært borti andre betegnelser på denne sjangeren enn den engelske. Men skulle jeg bruke en norsk betegnelse ville ikke fantastisk være et naturlig valg. Når jeg tenker meg om virker det krampeaktig kreativt. Fantasi blir litt for åpenbart, liksom. |
![]() |
![]() |
#5 |
drømmende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fantastisk litteratur!Ringenes herre er da fantastisk litteratur!
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Fantastisk litteratur!Jeg bruker ordet "Fantasy", men jeg skal jammen vurdere "fabelprosa" i stedet. Det var et godt ord. |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
Det synes jeg også, og jeg ventet på at den skulle komme. |
![]() |
![]() |
#12 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fantastisk litteratur!Jeg er også veldig vant med den betegnelsen, så jeg reagerer ikke i det hele tatt. For meg inkluderer den mer en fantasy.
![]() |
#13 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fantastisk litteratur!Jeg reagerer heller ikke. Dette er da ikke nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
Jeg har aldri hørt det før, men jeg heller ikke særlig bevandret i denne sjangeren. Naturlig at man ikke reagerer hvis man er vant til betegnelsen, men jeg synes likefult den er håpløs. Jeg synes fantastisk gir assosiasjoner til kvaliteten og derfor ikke egner seg som et samlende sjangerbegrep. Fabelaktig kunne vært et alternativ. Da hadde man i det minste fått en dobbelt bunn å spille på. |
![]() |
![]() |
#15 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fantastisk litteratur!Poenget er at fantastisk litteratur selger bedre enn "fantasy". Visse mennesker ville aldri funnet på å kjøpe seg en fantasy-bok, mens en fantastisk bok er helt i orden. Hvis Harry Potter var blitt markedsført som ren fanasty, ville det neppe ha blitt det verdensfenomenet det er i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Hvilken engelsk betegnelse tenker du på da?
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Fantastisk litteratur!Fabelprosa! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#19 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fantastisk litteratur!Fantastisk litteratur er et bredere begrep enn fantasy. Nå leser jeg sjeldent fantasy på norsk, men forlag som Tiden bruker ordet som fantasy kun om de som alle vi tenker på som fantasy. Når man bruker ordet "fantastisk" på norsk eller "fantastical" evt. annet på engelsk, dekker man fantasy og alle bøker av mainstream forfattere som har fantastiske elementer. Da unngår man situasjonen hvor noen som meg sier "Nei, jeg kan ikke kjøpe denne boken. Jeg leser ikke fantasy." Tanken videre er "Fantasy = science fiction, og bare skrullinger leser det." Står det fantastisk, kan f.eks. folk som er høyt oppe i kultureliten og som har uttrykt forakt for science fiction / fantasy trygt kjøpe boka, fordi de nedverdiger seg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fantastisk litteratur!Jeg vil tro at grunnen til at den kommer inn under betegnelsen "fantastisk" litteratur, er at den handler om det overnaturlige. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|