Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Det farlige ordet: problem

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-08, 23:04   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det farlige ordet: problem

På lederkurs læres det bort mye rart, på teambuilding også. En gjenganger er et farlig ord. Problem. Et ord man aldri skal ta i sin munn, da det kan føre til uante konsekvenser. Aksjekurser kan dale, og de ansatte mister motivasjonen som fluer på ryggen i sirup. Man skal være krampepositiv, man skal aldri si dette ordet. Det er forbeholdt situasjoner der man sitter fast i skyggen av månen og ikke får start på kjærra, og helst ikke engang da bør det ytres:
"Huston we have a utfordring?"

Hvorfor har det blitt så farlig å si problem? For meg er det ikke så negativt ladet, de fleste av dem kan jo faktisk løses. Hvis man tør å legge dem på bordet.

Men nei. Man skal kalle det "en issue", "en case" eller en utfordring.
Vi leverer ukesrapporter, der vi skisserer kommende utfordringer. Jeg er helt ny i stillingen, men en gammel traver i bedriften. Jeg skrev derfor at min største utfordring fremover er å sette meg inn i alle de nye oppgavene mine. Lederen min kom bort til meg og dultet meg vennskaplig i siden og sa: "Du mente vel ikke å skrive utfordring på den der? Nye oppgaver er jo positivt ikke sant?" Jeg sa: jo, jeg mente det jeg skrev, og ja nye oppgaver er positivt." Og i det samme slo det meg. Nå har det skjedd, ordet utfordring har skrittet over til P i ordboken, og rett og slett tatt problems betydning! Utfordring er blitt negativt. Jeg svarte at utfordring ikke er negativt for meg, den dagen jobben ikke kan by på det må jeg skifte beite.

Det er en utfordring å klatre opp Mount Everest også, og et problem hvis man har lagt igjen provianten hjemme.

Så hva synes dere? Skal man unngå ordet problem? Og i så fall, skal man bytte det ut med ordet utfordring?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.