Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Ønsker gode tips for sommerens fjelltur!

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-08, 22:58   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Ønsker gode tips for sommerens fjelltur!

Vi skal ha med oss de to eldste (7 1/2 og 9 år) noen dager i fjellet til sommeren. De har gått i Jotunheimen med oss for to år siden (Torfinnsbu-Gjendebu-Fondsbu), og bortsett fra en meget våt tur (de to eneste dagene med regn den sommeren, gjett hvem som var på fjellet da?) var det en bra tur. I fjor gikk bl.a. Aurlandsdalen, og flere andre korte turer. De klarer fint å gå turer som er merket 4-6 timer av DNT. (helst 4 eller 5 dersom det er flere dager).
Så vi prøver å finne en fin ide for sommeren. Helst 3 eller 4 dager, fra hytte til hytte (betjent eller selvbetjent), gjerne en rundtur, men ingen must.
Er nok snakk om Øst-Norge, men nokså åpent der. Mannen min vil gjerne ha de med på Hardangervidda, mens jeg er ganske åpen. Men etappene bør være 4-5 timer, evt en dag med 6 timer.
Bombader meg med ideer og erfaringer!!!

__________________
99, 00, 04, aug. 14

Sist redigert av Svanen : 28-01-08 kl 23:18.
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 23:24   #2
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ønsker gode tips for sommerens fjelltur!

Jeg tenkte å foreslå Huldreheimen med Liomseter og mange ubetjente hytter i området rundt. Lettgått terreng - men kanskje litt for kjedelig for dere voksne?

Ellers har jo Jotunheimen enda mer å by på da! Gjendebu kan være et godt utgangspunkt - bukkelægret er jo veldig morsomt å gå - tror det fungerer fint for seige unger på dines alder. Om de da ikke har høydeskrekk?

  Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 23:45   #3
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ønsker gode tips for sommerens fjelltur!

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg tenkte å foreslå Huldreheimen med Liomseter og mange ubetjente hytter i området rundt. Lettgått terreng - men kanskje litt for kjedelig for dere voksne?

Ellers har jo Jotunheimen enda mer å by på da! Gjendebu kan være et godt utgangspunkt - bukkelægret er jo veldig morsomt å gå - tror det fungerer fint for seige unger på dines alder. Om de da ikke har høydeskrekk?

Har tenkt litt på Gausdal (eller Huldreheimen som det nå heter). Innbiller meg at gubben synes det er litt kjedelig, men skal se litt mer der.
Er det noen med høydeskrekk er det vel heller a mor... men jeg har da gått Besseggen, og syntes ikke det var så ille som alle ville ha det til. Vi gikk Aurlandsdalen i fjor, og jeg syntes hun på nesten 7 var vel nær kanten mange ganger...
Kikker litt på Hardangervidda nå, med utgangspunkt Halne. Kan gå an å gå:

Halne-Heinseter (med båt på Halnefjorden)-Rauhelleren-Stigstuv-Halne

Mannen min har gått mye på Hardangervidda, men noe lenger vest stort sett. Men skal høre med han om han har gått der.
Men det er kanskje andre som har???

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 23:52   #4
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker gode tips for sommerens fjelltur!

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Har tenkt litt på Gausdal (eller Huldreheimen som det nå heter). Innbiller meg at gubben synes det er litt kjedelig, men skal se litt mer der.
Er det noen med høydeskrekk er det vel heller a mor... men jeg har da gått Besseggen, og syntes ikke det var så ille som alle ville ha det til. Vi gikk Aurlandsdalen i fjor, og jeg syntes hun på nesten 7 var vel nær kanten mange ganger...
Kikker litt på Hardangervidda nå, med utgangspunkt Halne. Kan gå an å gå:

Halne-Heinseter (med båt på Halnefjorden)-Rauhelleren-Stigstuv-Halne

Mannen min har gått mye på Hardangervidda, men noe lenger vest stort sett. Men skal høre med han om han har gått der.
Men det er kanskje andre som har???

Gått nedover med 80 liters sekk på ryggen? :risikosport:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 23:58   #5
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ønsker gode tips for sommerens fjelltur!

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Gått nedover med 80 liters sekk på ryggen? :risikosport:

Mener du Besseggen? Vi tok båten inn til Memurubu, for hadde hørt skrekk-historier om folk som ikke nådde siste båten og måtte gå tilbake...
Hadde dagstursekk og kun joggesko, var kjempetørt vær og sol, sol, sol. Greit, skulle hatt fjellsko på vei ned, (med mine vrange knær) men de var altfor varme å gå oppover med, så vi la dem igjen i bilen.
Jeg hadde nok ikke gått med svær sekk nei...

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 00:01   #6
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønsker gode tips for sommerens fjelltur!

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Mener du Besseggen? Vi tok båten inn til Memurubu, for hadde hørt skrekk-historier om folk som ikke nådde siste båten og måtte gå tilbake...
Hadde dagstursekk og kun joggesko, var kjempetørt vær og sol, sol, sol. Greit, skulle hatt fjellsko på vei ned, (med mine vrange knær) men de var altfor varme å gå oppover med, så vi la dem igjen i bilen.
Jeg hadde nok ikke gått med svær sekk nei...

Vi gikk mot Memurubu. :ikke lurt:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 07:53   #7
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ønsker gode tips for sommerens fjelltur!

Husk at en like flott tur er etappen før Besseggen - Bukkelægret mellom Gjendebu og Memurubu!

:maser:

Hva synes forresten ungene om topper? Galhøpiggen? Og så legge veien innom Leirvassbu på den ene eller andre måten, der har de veldig god mat...

Rondane glemte jeg i forrige innlegg - stilige navn på toppene synes ungene ofte er spennende - og å spise mat med rondeslottet i ryggen er jo spektakulært!

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no