Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Får du i deg "5 om dagen"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-08, 20:12   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får du i deg "5 om dagen"?

Får du i deg minst fem porsjoner frukt og grønt hver dag?

Jeg prøver å være bevisst det, men det er ikke alltid jeg klarer det. En ting som har hjulpet, er min nye vane (omtalt i godtesyk-tråden) om å lage meg en stor fruktsalat hver kveld. Med eple, banan, pære, pasjonsfrukt, kiwi, melon, ananas eller annet i, og vaniljekesam og kanel oppå. Til middag har vi som regel masse grønnsaker, så der får jeg stort sett et par-tre forskjellige.

Jeg har tro på at om man spiser mye frukt og grønt, så vil det også gjøre at man spiser mindre usunt skvip.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 20:15   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får du i deg "5 om dagen"?

Tja...nei. Slettes ikke alltid.

Gammel 29-01-08, 20:16   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg har tro på at om man spiser mye frukt og grønt, så vil det også gjøre at man spiser mindre usunt skvip.

Min erfaring er at det dessverre er god plass til begge deler.

Jeg gjør mitt beste for å oppfylle 5 om dagen-kvota. Det går som regel greit i hverdagen - et glass juice til frokost, eple og/eller pære før lunsj, salat til lunsjen på jobb, en banan på vei hjem og grønnsaker til middag hjemme.

Gammel 29-01-08, 20:17   #4
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Prøver, men lykkes ikke alltid.

Gammel 29-01-08, 20:19   #5
lille my
Erfaren

lille my sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
lille my er populærlille my er populærlille my er populærlille my er populær
Standard

Ikke hver dag nei.
Men er veldig glad i frukt og grønnsaker,er vel bare "giddalaus".

Gammel 29-01-08, 20:19   #6
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Nei, det er ikke like enkelt nei.... teller syltetøy som bær?

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 20:20   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stort sett. En frukt eller to i løpet av dagen, 1-2 dl juice fordelt på frokost og lunsj, salat til lunsj de dagene de har det i kantinen, og vanligvis to grønnsakssorter til middag.

Gammel 29-01-08, 20:25   #8
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Ja, i hvert fall på hverdagene. Salat og grønnsaker til lunsj, to mellommåltider frukt på jobben samt grønnsaker til middag.

Frukten sklir gjerne ut i helgene, og jeg glemmer det.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 20:25   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, som regel. Fruktspisingen min går i perioder, men vi lager en del smoothies, og der har jeg i så mye bær og frukt som jeg greier å få presset nedi. Pluss litt juice og naturellyoghurt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 20:27   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Det klarer jeg faktisk helt fint. Jeg spiser minst én, som oftest to frukt hver dag (jeg har en fruktelskende sønn, og vi har derfor til enhver tid mye oppskåret frukt tilgjengelig). Jeg spiser salat til lunsj så og si hver ukedag, og fyller mye av kvoten der, og middagen har alltid en del grønnsaker. (Dessuten syns jeg gulrot og stangselleri er ypperlig knask om kvelden.)

"5 om dagen" er forresten en forenkling av 750 gram frukt og grønt om dagen som er den "egentlige" anbefalingen. Så vidt jeg husker så gikk danskene over til å anbefale "Seks om dagen" fordi "fem om dagen" ofte ikke oppfyller mengden man egentlig skal ha i seg. Det er dessuten viktig å merke seg at man ikke skal fylle opp kvoten med frukt, dvs. at av de fem så bør maks to være frukt og en av fruktene kan være et glass jus.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 20:35   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får i meg grønt-kvota, men sliter litt med frukt. Middagen består som regel av minst 50% grønnsaker og alltid veldig mange forskjellige slag. Frukt har vi i huset, men jeg glemmer å spise det.

Prøvde fruktsalaten din med litt vaniljekesam, og det ble jo veldig bra. :mumse:

Gammel 29-01-08, 21:16   #12
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke hver dag.

Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:20   #13
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjenner på meg at jeg har lyst å prøve MinaXMixen. Enda jeg har laget det til barna til dessert massevis av ganger allerede, når jeg tenker meg om.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 21:20   #14
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tror det. Uten at jeg har veid det jeg spiser.

Gammel 29-01-08, 21:21   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, som regel. Juice kvar morgon, tre-fire grønsakssortar til middag og gjerne avocado på skiva. Frukt er eg ikkje glad i, så det begrensar seg til juice og/eller druer.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 22:01   #16
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg spiser ikke frukt pga lavkarbokuren, men jeg spiser bra med grønnsaker. Kokte eller stekte grønnsaker til middag, og prøver å spise salat minst et måltid per dag.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 22:34   #17
Albertine
Passiv

Standard

Jeg prøver å legge lista lavt og har innført 5-i-året. Det funker som bare det.

Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 22:36   #18
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Etter flere år med Libra-kosthold i et tidligere liv, ringer det en liten varselbjelle dersom jeg ikke får i meg nok. Så jeg får så å si alltid i meg to frukter samt grønnsaker til middag. Pluss at jeg veldig ofte spiser salat til lunsj.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 22:44   #19
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Ja stort sett, juice ein gong om dagen, grønnsaker til middag og frukt.

Gammel 29-01-08, 23:46   #20
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Jada, jeg tror jeg får i meg ganske mye mer enn det også. Jeg spiser mye gulrot og kålrot som mellommåltider, minst 4-5 sorter grønnsaker til middag, ofte salat til lunsj eller kvelds, og så 2-3 frukt per dag.

Vi har alltid frukt stående fremme, forbruket økte betraktelig da vi flyttet frukten ut fra kjøleskapet. Og av en eller annen grunn spiser jeg mer grønnsaker som følge av dette, selv om de ligger i kjøleskapet.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.