Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Dere som tar vann/dråpe-bilder

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 15:06   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som tar vann/dråpe-bilder

Hva gjør dere egentlig? Og bruker dere makrolinse, eller en vanlig linse?
Jeg gjorde et lite forsøk nå, og føler meg som en tulling. Det gikk jo ikke.

(Tror kanskje jeg heller skal holde meg til det jeg er god på. )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 15:42   #2
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som tar vann/dråpe-bilder

Hiver meg på spørsmålet...

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:45   #3
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som tar vann/dråpe-bilder

Jeg gjør bare sånn:

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Jeg går frem ca på denne måten når jeg lager dråpebilder:


Rigger meg til med ei skål, eller et glass med vann, som jeg setter på kjøkkenbordet. (Lønner seg å ha håndklær både under glass og under bordet. Det blir vått!) Jeg har forskjellige fargede papp plater som jeg bruker som bakgrunn. Ja, det hender jeg bruker forskjellige tepper, gardiner, eller hva helst av stoffer som bakgrunn også, for da vises mønsteret fra stoffet i selve dråpene.

Til å lage dråper bruker jeg en vannflaske, men det går an å bruke andre ting også.

Kameraet setter jeg på stativ, og jeg bruker som regel disse innstillingene:

Innstillingshjulet på M (manuell).
Blender F8
Lukkertid 1/200s
Iso 200

Ja, også bruker jeg blitz da. Det er viktig. Det er blitsen som "fryser" dråpene.

Det beste er å ha det helt mørkt i rommet, da er det lettere å få dråpene skarpe.

Ja, også er det bare å sette i gang! Det er veldig moro når man får det til, men det krever øvelse.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:46   #4
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som tar vann/dråpe-bilder

Ja, også bruker jeg denne linsa: canon efs 60mm f/2.8 Macro USM.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 19:55   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som tar vann/dråpe-bilder

Aha! Mørke! Jeg hadde det så lyst som mulig jeg. Tenkte det var en genistrek.

Jeg får prøve igjen. Takk Jane.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no