Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Dumme måter å svare på?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 21:22   #1
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Dumme måter å svare på?

En kollega sa her en dagen at mannen kom hjem med fly samme kveld, og hun skulle hente han på flyplassen. Hun gledet seg stort. "Så koselig", svarte jeg, "hva tid lander flyet"? Min kollega svarte da at flyet gikk fra Gardermoen klokken 18.20, og at det skulle bruke 1 time og 15 minutter!

Jeg lot meg da altså irritere over at hun ikke bare kunne svare at flyet landet "fem over halv åtte"

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:27   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dumme måter å svare på?

Joda, men neida, så jada, så ... Jada, så ...

Gammel 01-02-08, 21:29   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sånt er litt irriterende. Sambo svarer ofte "5 kvarter" i stedet for å si 1 time og 1 kvarter. Mulig fordi det er lettere?

Gammel 01-02-08, 21:30   #4
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Joda, men neida, så jada, så ... Jada, så ...

Det hjalp

Gammel 01-02-08, 21:30   #5
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje vedkommende syntes det var vanskelig å regne ut? Har dyskalkuli eller noe?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 21:32   #6
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørnen, her.

Sånt er litt irriterende. Sambo svarer ofte "5 kvarter" i stedet for å si 1 time og 1 kvarter. Mulig fordi det er lettere?

Ja, kanskje

Jeg hadde selvfølgelig ingen grunn til å irritere meg over svaret til min kollega, men jeg klarte ikke å la være Hun svarte sikkert slik, fordi hun ikke klarte å regne det ut

Gammel 02-02-08, 10:08   #7
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det skulle bruke så så lang tid, men om det landet da kunne hun jo ikke vite. Det kan skje mangt på en flytur.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 16:11   #8
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Det skulle bruke så så lang tid, men om det landet da kunne hun jo ikke vite. Det kan skje mangt på en flytur.

Det har du jammen rett i, så det spørs om jeg irriterer meg så mye mer over slike dumme måter å svare på

Gammel 02-02-08, 16:29   #9
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

litt uten om.

Noe som "iriterer" meg er folk som sier

Sitat:

"hva tid lander flyet"?

eller

Sitat:

"hvem tid lander flyet"?

og sånt
Spes noe jeg hører fra søringer..
Er det lov å si det?

Synnes det hørers helt bort i natta feil, og ikke helt bestandig at jeg skjønner hva folk mener.

Gammel 02-02-08, 16:34   #10
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Tror ikke mange søringer sier "Hvem tid..."

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 16:35   #11
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Men jeg hører nordlendinger si "Ka tid..."

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 16:40   #12
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Altså det var ikke bare med hva og hvem tid men alt.

De setter ofte hva eller hvem foran masse.

Eks var på jysk i Tønsberg i fjor og spurte etter oppblåsbar madrass og da spurte huni kassen en annen der "hvem de madrassen sto"

Liksom hallo? Hehe

Hører det på tv og.
Hva og hvem i helt "feil" setningsbruk, værtfall fra det eg har lært på skolen hehe

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Det sies nå ikke der jeg er fra,kanskje de sier det her,men har aldri hørt noen si det

Gammel 02-02-08, 16:43   #13
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

litt uten om.

Noe som "iriterer" meg er folk som sier eller og sånt
Er det lov å si det?

Synnes det hørers helt bort i natta feil, og ikke helt bestandig at jeg skjønner hva folk mener.

Jeg synes ikke det var noe galt med svaret jeg. Men som Marianne synes jeg spørsmålet var på jordet. Det heter ikke hva eller hvem tid.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 16:44   #14
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Dumme måter å svare på?

Det er lov å si "Til hvilken tid lander flyet?" eller "Til hvilket tidspunkt lander flyet?"
Men man kan absolutt ikke si "Hva tid lander flyet?" eller "Hvem tid lander flyet?"

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 17:00   #15
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Dumme måter å svare på?

Eks var på jysk i Tønsberg i fjor og spurte etter oppblåsbar madrass og da spurte huni kassen en annen der "hvem de madrassen sto"

I Tønsberg snakker de veldig bredt, og har generelt en dialekt (og sosiolekt) som har mye sleng, masse feil, og masse rare forkortelser ol.
Det er grusomt å høre på folk derfra når de prater, og i tillegg kan de ha ord og uttrykk som er helt fjerne, og vanskelig for utenforstående å skjønne. For ikke å snakke om setninger som er fulle av feil, sleng, forkortelser mm.

Gammel 02-02-08, 17:00   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det var et helt greit svar, og skjønner ikke helt hva det er å irritere seg over? I likhet med andre ville jeg nok hengt meg mer opp i at personen sa spurte "hva tid". Uten at jeg hadde regelrett irritert meg over det heller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 17:00   #17
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: Dumme måter å svare på?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Det er lov å si "Til hvilken tid lander flyet?" eller "Til hvilket tidspunkt lander flyet?"
Men man kan absolutt ikke si "Hva tid lander flyet?" eller "Hvem tid lander flyet?"

Det er ikke lov å skrive "Hva tid". Det er derimot fullt lovlig å si akkurat hva du vil, også tøysete varianter med feil spørreord.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 17:03   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Standard

Re: Sv: Re: Sv: Dumme måter å svare på?

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Det er ikke lov å skrive "Hva tid". Det er derimot fullt lovlig å si akkurat hva du vil, også tøysete varianter med feil spørreord.

Greit, glemte å presisere, jeg mener at man ikke kan si det. For det er jo faktisk ganske fjernt, og høres helt fullstendig feil ut.
Det er det jeg hadde reagert på, og høyst sannsynlig hadde jeg sagt "Hva sa du?" elns. til svar.

Gammel 02-02-08, 17:38   #19
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

litt uten om.

Noe som "iriterer" meg er folk som sier eller og sånt
Er det lov å si det?

Enig.

Gammel 02-02-08, 17:39   #20
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Nei, vi sier "katti" og det er et eget ord, og det betyr "når", for det ordet bruker vi omtrent ikke i sånn sammenheng.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:28.