Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Danmarksferie: Husker du is med guff?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-08, 20:34   #1
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Danmarksferie: Husker du is med guff?

Som barn var vi ofte i Danmark om sommeren. Da var det tradisjon å dra på issjapper for å kjøpe is med guff. Gjerne to iskuler, og fortrinnsvis grønn guff, som ble klint utover iskulene. Rosa og hvit guff fantes også. Guffet var en klissete masse lik den som finnes inni kokosboller. Ringer det noen bjelle? Det var noe skikkelig klin, og smakte himmelsk.

Vel vel. Jeg har i senere år tittet etter issjapper med guff hver gang jeg har vært i København, uten å finne noen. Jeg fikk høre at dette var en lokal tradisjon fra Jylland eller noe slikt, og altså ikke å finne i København. Søsteren min og jeg har mang en gang snakket om dette guffet, mintes hvor fantastisk det var og sverget på at vi en gang skulle gidde å kjøpe noen kilo kokosboller for å skrape guffet ut og lage vår egen isdessert. Det viste seg å ikke bli nødvendig - i dag fant jeg nemlig guff på Centra! Hvit og rosa variant stod til salgs på en hylle, førti kroner for en krukke. Den het ikke guff, men fluff, og var amerikansk. Jeg kjøpte en hvit (jeg er blitt for gammel til å takle den rosa varianten), og det var samme greia ja. Klissete, knasesøt og morsom. Ikke akkurat noe jeg ville blitt begeistret for om jeg aldri hadde smakt det før, men det var godt på en nostalgisk måte. Så da måtte jeg jo ringe storesøsteren min og fortelle om min oppdagelse, med løfte om at en krukke skal postlegges senest mandag. Fantastisk.

Såh. Var vi den eneste familien som digget skvipet? Eller er det flere her med guffeminner? I så tilfelle har de altså en liten reol stående på Centra på Colosseum (Majorstuen), og smaker akkurat slik man husker det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:39   #2
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Danmarksferie: Husker du is med guff?

Jeg spiste is med Guff i fjor sommmer(første gang etter at jeg ble voksen), og det var grusomt. Hadde ikke noe med minnene fra barndommen å gjøre i alle fall. Men barna mine likte det da, så de spiste resten.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:44   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Guffeminne:
Seks år, på Danmarks-ferie med mor, far, søster og vennefamilie med danske foreldre.
Vi barna ble plassert hos de danske foreldrene en kveld de voksne skulle kose seg med barnefri (sikkert på ei kro).
Da fikk vi små spille minigolf og spise så mye godteri og is vi bare orket. Kulene i kuleisen var mindre enn golfballer, og man kunne få opptil femten stykker i en stor vaffelkjeks. Mesterverket var selvfølgelig ikke verdt noe uten en god sleiv med guff på toppen, og syltetøy på toppen av det igjen. Storesøsteren min og sønnen til vennefamilien var begge fire år eldre og likte å lure lille meg. "Om å gjøre og spise opp isen fortest!"
Det endte selvsagt med oppkast, gråt og magevondt. Og en lei følelse av at de store barna hadde rottet seg sammen mot meg. Mamma kom tilbake fra voksenlag og ble natten over sammen med de gamle danske og oss barna. Morgenen etter var alt bra. Da fikk jeg grovt brød og varm leverpostei til frokost.

Kanskje det er derfor jeg ikke liker iskrem så godt?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:45   #4
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

He he, guff på is var jeg aldri borti som barn, men jeg husker godt at vi kjøpte softis som ble dyppet i flytende sjokolade som stivnet. Den gang var ikke dette lov å selge i Norge, og smakte derfor selvsagt himmelsk. Nå har de jo flytende sjokoladetrekk her også, men til min skuffelse smaker det jo ingenting lenger.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:47   #5
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Å, nå fikk jeg lyst på is! Hva er det de kaller den isen de har på Fisketorget (Bon Apetit?) igjen, den med vaniljeis, softis og krem? Prinseis?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:01   #6
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Nei, men jeg spsite guff i sommer da vi var i Danmark. Nå har jeg en boks guff i kjøleskapet.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:10   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guff er deilig! Spiser masse guff hver gang vi er i Danmark, og det har så langt vært opptil tre ganger i året. Mest guff på Jylland, ja, det har jeg aldri tenkt over, men det er jo sant. De selger guff i store spann i danske butikker, men jeg har ikke sett (etter) det i Norge.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:11   #8
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spiser guff hver gang vi er i Danmark. Spiste det sist i høstferien når vi var i Legoland. Ingen av ungene liker det.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:17   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spiser guf 1 gang hver gang jeg er i Danmark, men det er kun for tradisjonens skyld. Liker egentlig best der hvor man får tre kuler is, softis, negerbolle OG guf :slurp: .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:32   #10
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Spiser guf 1 gang hver gang jeg er i Danmark, men det er kun for tradisjonens skyld. Liker egentlig best der hvor man får tre kuler is, softis, negerbolle OG guf :slurp: .

...og syltetøy!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:23   #11
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Guff, sjokoladebolle, syltetøy og krem er obligatorisk på en trippekuleis i Danmark.

Satt til livs mange av dem i fjor sommer

Gammel 02-02-08, 22:32   #12
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra at du fant guffen i Norge! (Og jeg beklager fortsatt at jeg faktisk ikke var i stand til å finne det i Køben, men det kan jo være fordi jeg rett og slett ikke visste hva jeg skulle lete etter, siden jeg som gammel Københavner er vant til is med flødebolle, syltetøy og krem, ikke med guff.)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:50   #13
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Selvsagt spiser man is med guf når man er i Danmark.
Varianten med 3 kuler, softis, negerbolle og guf.

De boksene med Guf man går kjøpt i Danmark er sånne hvor man pisker det opp selv så det blir mere luftig. De boksene vi har kjøpt har i allefall vært sånn, tykk seig guffe som man pisker fluffy.

Gammel 03-02-08, 20:36   #14
Bonzo
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2008
Bonzo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Du får iallefall is med guf på Zoo og i Tivoli. Tror også at noen av sjappene i Strøget også hadde det.

Guf er helt klart søt og klisset men ufattelig godt på is. Og her i gården går vi får 3 eller 4 kuler med softice, guf og negerbolle og blir bra kvalm etterpå.

Bonzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 21:06   #15
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Is med guf er et must på enhver danmarkstur, og jeg pleier alltid å klare å finne det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 21:08   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært i Danmark utallige ganger uten å få med meg at det fins is med guf. Men flødebolle har jeg smakt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 01:32   #17
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Guff ja :spy:

Husker med skrekk da venninna mi etter 5-6 turer med Boomerang ( tivoli sak) og de danske røde pølsene ennå lå å gulpet langt opp i halsen på meg, gikk og kjøpte seg tidenes største is med guff rett etterpå :kvalm:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-08, 11:33   #18
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Guff får man både på Jylland og Sjælland - og Bornholm med. Det er ingen Danmarksferie uten is i hjemmelavet vaffel og guff!

Gammel 04-02-08, 11:59   #19
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ÅH!
Det hørtes da vanvittig godt ut!
Jeg har aldri vært i danmark, jeg, så Guff har gått meg hus forbi.

Gammel 04-02-08, 12:24   #20
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

ÅH!
Det hørtes da vanvittig godt ut!
Jeg har aldri vært i danmark, jeg, så Guff har gått meg hus forbi.

Det blir nok en anledning skal du se.

Jeg foretrekker også den med alt: Guf, Flødebolle, Syltetøy, softis og 3 kuler Jeg har også klart å spise is med 7-8 kuler

Gaia: Takk for tips med Centra. Jeg tror jeg må ta meg en tur for å kjøpe guf. Vi spiser ofte is til dessert her hjemme.
Centra på Colosseum er for øvrig en av favorittbutikkene mine, men det er lenge siden jeg har vært der nå.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.