Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvor grovt til små barn?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-08, 09:16   #1
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Spørsmål

Hvor grovt til små barn?

Da jeg tok heimkunnskapsdelen på førskolelærerutdanninga, sa foredragsholderen noe som at små barn (toddlere- 0-3år) ikke burde spise for grov brødmat. Da kunne metthetsfølelsen komme før de hadde fått i seg tilstrekkelig mengde mat. Men hva er for grovt, er det madam Mims gode brød som jeg har fått dilla på for eksempel?

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 09:18   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Dette har jeg aldri hørt før, og stemmer ikke på mitt barn.

Hun fikk vårt brød fra hun fikk brødskiver og det er veldig grovt. Hun spiser faktisk mer når brødet er ordentlig grovt enn når vi en sjelden gang kjøper "finere" brød.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 09:22   #3
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Jeg har vel ikke det inntrykket. De spiser like lenge og mye uavhengig av grovheten på brødet. Derimot så er man lenger mett av grovbrød kontra loff.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 09:26   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Man blir jo mettere av grovt brød også fordi det er mer næring i det, ikke bare fordi det er tettere. Vi har servert grovt brød fra starten av, og så vidt jeg husker ble vi anbefalt det på helsestasjonen også. Dette fordi grovt brød ikke kliner seg sammen til klumper like lett og er derfor ikke så lett å sette i halsen.

Glitterbarnet (3 år) spiser mer av Mims grovbrød enn av kjøpebrød, han elsker det. Er skorpene for harde, kan man jo skjære dem av, ellers kan de også være gode å gnage på for gommer som klør.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 09:35   #5
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvor grovt til små barn?

Vi har aldri noe annet enn grovt brød av speltmel (for det meste) her i huset. Gjerne med nøtter, havregryn, frø, bønner ol. i også.
Storungene her spiser godt av det, er de borte og får lysere brød, eller kneip (skrekk og gru) så spiser de mindre.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 09:48   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Knerten får det samme brødet som oss. I begynnelsen kjøpte vi grovt brød som var mere oppmalt, altså ikke med hele korn og slikt, fordi han ikke hadde tenner enda (fikk det sent), men nå spiser han det samme grove som oss.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 10:20   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.851
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Jeg mener jeg leste her om dagen at helt små barn trenger mindre fiber og mer fett enn oss voksne. At grovt brød skal være skadelig på noen måte, har jeg imidlertid aldri hørt. Liv har hele veien fått det samme brødet som oss - stort sett mannens hjemmebakte grove. Det glir rett ned, selv om hun har minimalt med tenner.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 10:20   #8
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Her har de fått grove brødtyper hele tiden. Før bakte jeg alt av brød selv, men siden jeg ikke spiser brød lenger går det litt mer av butikkbrød, men følger med på brødskalaen og kjøper aldri de som er finere enn 3/4 grov, helst helt grovt. Men det er ofte utsolgt.

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 10:44   #9
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg mener jeg leste her om dagen at helt små barn trenger mindre fiber og mer fett enn oss voksne. At grovt brød skal være skadelig på noen måte, har jeg imidlertid aldri hørt. Liv har hele veien fått det samme brødet som oss - stort sett mannens hjemmebakte grove. Det glir rett ned, selv om hun har minimalt med tenner.

Fiber virker gunstig på fordøyelsessystemet om kroppen får nok væske, men får motsatt effekt om kroppen får for lite. Kanskje er det vanskeligere for de minste å drikke nok om de spiser mye fiber?

Jeg tror aldri hun sa noe om at grovt brød var skadelig heller

Min jente har alltid pist det samme, grove bødet som meg og mannen

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 11:28   #10
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.851
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Opprinnelig lagt inn av eli83, her.

Fiber virker gunstig på fordøyelsessystemet om kroppen får nok væske, men får motsatt effekt om kroppen får for lite. Kanskje er det vanskeligere for de minste å drikke nok om de spiser mye fiber?

Jeg tror aldri hun sa noe om at grovt brød var skadelig heller

Nei, det var kanskje litt vel sterk ordbruk fra min side. Uheldig burde det stått.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-08, 11:30   #11
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Vi spiser bare speltbrød, noe helsesøster mente var bra.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-08, 11:17   #12
ida76
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16
ida76 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Vi har bare spist grovt brød.

ida76 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-08, 11:37   #13
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Vi har stort sett bare severt grovt brød hjemme hos oss.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-08, 11:52   #14
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Jentene har alltid fått samme brød som meg, ergo temmelig grovt. Nå har Lillemor begynt å brekke seg ved klumper i brødet(frø og hele korn), så nå bruker jeg kun finmalt mel. Men fremdeles grovt.

__________________
Storemor 1998
Lillemor 2003
Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-08, 12:50   #15
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Har og hørt at små barn ikke skal ha så mye fiber, men heller mer fett. Husker ikke hvorfor det er slik, men tror det hadde noe med tarmene deres å gjøre, at de ikke er "klar" for mye fiber, det blir for hardt for dem.

Her varierer vi litt mellom kneip og grovere brød. Ser jo at de hele kornene kommer hele ut igjen, så så mye nytte kan de ikke gjøre?

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-08, 12:55   #16
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg mener jeg leste her om dagen at helt små barn trenger mindre fiber og mer fett enn oss voksne.

Det leste jeg også. Lillebror hadde nærmest kronisk diare fra senhøst til over jul. Byttet over til mindre fiber og mer fett og gutten ble en helt annen. Barnelegen bekreftet dette.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 18:31   #17
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Jeg er oppvokst med et brød som er nesten enda grovere enn mitt eget, og vi har aldri strevet med metthetsfølelse. Små barn synes gjerne de større frøene er en uting, man kan jo kjøre frøene litt i blender og hakke de opp litt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 19:04   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.862
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Jeg har også hørt at små barn skal ha mindre fiber enn voksne og at de bør ha lysere brød. Jeg kan ikke si at jeg har tatt hensyn til dette...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 19:50   #19
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.857
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Lysere brød, det vil si brød med store mengder hvetemel? Fører til brå blodsukkerstigning og derpå følgende sultfølelse igjen. Velger heller de grove typene jeg også, når vi skal kjøpe brød

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 20:01   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor grovt til små barn?

Hvis frø eller store biter fiber er et problem, ville jeg bakt mitt brød, men byttet ut grovmalt mel med fint sammalt, Fibra, bakemelet fra Helios og i det hele tatt brukt mye Helios-mel, der det grove melet er finere malt enn sagflisa fra de konvensjonelle produsentene. Da får du fiber og næringsstoffer, unngår kjapp blodsukkersvinging, men slipper den konsistensen enkelte barn reagerer på. Hele frø kan være vanskelig å fordøye fra små barn, og da ville jeg ristet det litt og kjørt det i blender til mel og kanskje også lagt frøene i bløt noen timer før jeg kjørte dem i blenderen. Da blir de lettere fordøyd.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no