Å, så gøy det er å lage mat!
Matlaging kan vel betegnes som en hobby? Jeg kan stå lenge på kjøkkenet og lage mat, bake kaker eller gjærbakstog bare kose meg. Ei venninne av meg sa "hvor henter du energien fra?" en gang da jeg stod og laget empanadas. Men sannheten er at jeg får energi av å lage mat.
Skal jeg ha fri en dag, der mannen tar ungen og jeg skal få kose meg, ja så velger jeg glatt å kokkelere, gjerne på timevis. Mamma påstår at når jeg nærmer meg førti vil jeg være så lei at jeg ikke gidder lage mat mer, og velger enkleste løsning, slik som hun gjorde. Da svarer jeg bare at jeg får kose meg med matlaging så lenge jeg synes det er moro.
Men hvorfor er det så gøy å lage mat? Jeg har i grunnen lurt litt på dette, der er jo noe man gjør mange ganger til dagen, hver dag. Mulig det har noe med all mestringsfølelsen det drar med seg, det er så gøy å lage noe som smaker veldig godt. Jeg hadde masse middagsgjester i går, og serverte ovnsbakt ørret, med grønnsaker, urterømme og sandefjordsmør. Dette mener jeg er enkelt å lage, men gjett om det var gøy da jeg ble sauset inn med goord om maten! Jeg blir stolt av slikt jeg