|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Helt vanlig
|
![]() Om å være styggDa jeg var barn ble jeg nøye opplært til at man aldri kaller et annet menneske for stygt. Det er fryktelig uhøflig.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om å være styggUtstråling eller manglende utstråling er nok det jeg fort legger merke til. Men også om et menneske er utpreget vakker, ofte de som har symmetriske ansikt, de som har pene trekk, øyne, tenner eller smil. De som har glimt i øyet, de som er tilstede i rommet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om å være stygg
Dette med utstråling er veldig viktig ja.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om å være styggJeg liker ansikter. Synes de forteller noe om personen som bærer dem. Jeg er veldig god på å huske ansikter, men det er kanskje fordi jeg studerer dem litt. Jeg legger merke til særtrekk, form, farge, mimikk osv. Det er vel nesten aldri at jeg finner at en person er stygg, men svar på HI: ja, jeg gjør meg opp en mening om utseendet til folk jeg møter. (uten at jeg lar det være en faktor i å like/mislike en person). Det er mer for å huske dem.
![]() |
#6 |
Glad
|
![]() Sv: Om å være styggEnig med Mani: Jeg ser på totalen, da med tanke på om personen er noenlunde velstelt og lukter ok. Alle mennesker kan bli pene når man blir kjent med dem, selv om de kanskje ikke har Hollywood-standard på kropp og ansikt!
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Om å være styggSom en ganske stygg person så kan jeg jo bidra. Jeg tror folk generelt legger mest merke til andre ting enn om man er lite pen. Da skal man være VELDIG lite pen iallfall. Jeg er feit, så det er hva folk legger merke til.
![]() |
#8 |
Pauset
|
![]() Sv: Om å være styggDet skal mye til før jeg kaller et annet menneske for stygt rent utseendemessig. Men når det er sagt, så skal det også sies at veldig mange mennesker kan være ustelte eller feil kledt, og slikt kan få et menneske med helt vanlige trekk til å se fryktelig lite tiltrekkende ut etter min mening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Om å være styggJeg legger VELDIG merke til om folk er ualminnelig vakre. Jeg kan bli helt fjetret av vakre mennesker, både menn og kvinner.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Om å være styggEllers tror jeg det var mye mer akseptert før å karakterisere andres utseende. Jeg syns det er forskjell bare fra forrige generasjon til nå.
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Om å være styggJane Eyre er vel regnet som den første roman med en "stygg" heltinne. Det var ganske utenkelig på den tiden boken ble skrevet, så for den boken er det faktisk et poeng, som bryter med konvensjonene i tiden, at Jane (og Rochester) har et lite tiltalende (eller i alle fall helt ordinært) utseende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Om å være styggJane Eyre var iallfall babe nok i den miniserien som gikk.
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Om å være styggMan er vel strengt tatt genetisk programmert til å trekkes mot det vakre, ettersom vakkert betyr friskt og ungt. Gode gener, friske barn osv. Vakre mennesker har god hud, symmetriske trekk og friske tenner, klare øyne og sunt hår.
![]() |
#14 |
Pauset
|
Vakre mennesker har god hud osv. Hva er det som setter malen for hva som er vakkert? Alt er jo relativt ut i fra øyet som ser. I en del kulturer er overvektige mennesker høyt verdsatt. For ikke langt tilbake var blek hud tegn på at man hørte til i overklassen. Synet på skjønnhet endrer seg stadig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Om å være styggJessica: Det er jo veldig PK og fint og flott, men forskning viser en nå en gang at menneskeblikket og hjernen vår foretrekker de tingene Mim nevner, og at det er det vi kaller "vakkert". Heldigvis så ser vi jo andre ting etter hvert også, da.
![]() |
#16 |
Pauset
|
Jo det stemmer det. Jeg så et program på tv om dette. Jeg satt igjen med følelsen av at vi tror vi er så smart også viser det seg at mange av våre handlinger er instinktive |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Helt vanlig
|
Ja det vil jeg si, derfor ble jeg litt paff over hvor poengtert det var i boken at de slett ikke var pene. Verken hun eller Rochester, han var jo ikke stygg i serien han heller.
![]() |
#18 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Om å være styggJeg kan ikke si at jeg noen gang har møtt ett menneske hvor jeg har reflektert over at vedkommende ikke hadde symmetriske trekk og at jeg derfor fant denne personen mindre pen. Jeg har møtt mennesker med dårlig hud, ustelt hår og nikotingule tenner som jeg har blitt mer eller mindre frastøtt av, men det går mer på å være ustelt tenker jeg.
![]() |
#19 |
Epikur
|
Så PK!
![]() |
#20 |
Pauset
|
![]() Sv: Om å være styggEn annen ting er at de fleste ønsker seg en partner som er på "samme nivå" som seg selv. Man vil jo ha så bra gener som man kan få.... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|