|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() |
Haster! Angående bilstol til fireåringVi skal på tur og må ha med bilstol til snuppa som snart er 5år. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåringKanskje denne kan være til hjelp mens vi venter på bilstolspesialistene.
|
|
|
#3 |
|
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåringBare pute er lov å bruke fra barnet er 15kg. Ikke anbefalt men fullt lovlig.
|
|
|
#4 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåringAnbefales vel ikke pga. sele og plassering over hals. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
...
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåring
Og pga manglende sidebeskyttelse først og fremst. Seleplasseringen kan man fikse med en beltestyrer. Brio sin pute har beltestyrer på sin pute, men de kan også kjøpes løse.
|
|
|
#6 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Okei. Ja greit å vite. Vi har Römer sin 1-2 3 stol, så vi antar hun skal ha støtte både her og der. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåringEt lite ps ang det å ta av ryggen på bilstol, så du bare har pute: Babyshop-ansatt fortalte meg i fjor at det er kommet nye regler for bilstolene på dette punktet: selv om det går an å ta av ryggen og bare stå igjen med puta, er ikke dette godkjent lenger.
|
|
|
#8 |
|
Frøken
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette har ikke jeg hørt noe om. Ikke at det er aktuelt her, men jeg har ikke hørt noe om at det ikke er godkjent. Stikka?
|
|
|
#9 |
|
Stabilt ustabil...
|
Jeg har ikke lest dette selv, og kan altså ikke garantere for utsagnet..
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåringfra 9 mai i fjor altså pute med rygg til barnet er 1,50cm høy eller 36kg. Sist redigert av era : 22-02-08 kl 09:59. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
*elsker ENGA*
|
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåringVår snart 4 åring bruker Recaro Start stol. Fornøyd med den
|
|
|
|
#12 |
|
...
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåringHvis produsenten sier at ryggen kan tas av og setet brukes som pute alene så kan man jo det. Hvorfor skulle man ikke kunne det? Så lenge produktet er godkjent for slik bruk. En pute er jo ikke noe annet enn litt høyde og et par horn som skal holde beltet over lårene slik at de ikke sklir opp på magen. Det blir jo som andre kombistoler det egentlig. Her har man beltestol og pute i ett, andre stoler er bilstol og beltestol i ett.
|
|
|
#13 |
|
Stabilt ustabil...
|
Setene endres ikke i produksjon sånn uten videre, da dette er dyrt (EU-godkjenning, ny testing o g sånt koster flesk..). Era bekrefter mine opplysninger; nye, strengere regler som sier at ryggen ikke skal tas av når det skal brukes...
|
|
|
#14 |
|
...
Jeg skjønner ikke helt. De setene som ryggen kan tas av og brukes kun som pute er jo testet og godkjent for denne bruken. Hvor står det at man ikke kan ta av ryggen på slike seter?
|
|
|
#15 |
|
Stabilt ustabil...
|
Kan være enig med deg om at det virker litt bortinatta; vi kjøpte faktisk sete til jentungen for 3,5 år siden nettopp for dette formål , å ta av ryggen for så og kun bruke puta når hun ble stor nok til det, og da var det tillatt!! Men når jeg nå da kjøpte samme typen sete til lillebror i sommer, var reglene endret.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåringJeg prøvde å finne noe om dette på Trygg Trafikk sine sider, men der stod det ikke noe spesifikt om seter man kan dele opp i pute siden, hvertfall. Men dette stod: |
|
|
|
|
|
#17 |
|
...
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåringJeg er fortsatt ikke helt med. Hvis produsenten nå sier at ryggen ikke skal tas av så er det greit. Det er deres produkt og de må si hvordan produktet skal brukes. Men har man kjøpt en stol som har denne muligheten så må man jo kunne bruke den.
|
|
|
#18 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåringJeg mener å huske at i bruksanvisningen på vårt første maxi cosi rodi xp-sete, står det nevnt som en mulighet, dette med at man kan ta ryggen av for så å bruke kun pute.. Og dengang sa babyshop-ansatt at dette var et sete med denne fordelen, mens i bruksanvisningen til vårt nyeste maxi cosi rodi xp-sete (et sånt sete man lett kan ta fra hverandre,) er ikke delingen nevnt som et alternativ, og i følge babyshop-ansatt var det da en per def-sak at da har de (produsenten) ikke godkjent bruken ved deling lenger.. eller noe sånt.. For meg er det litt sånn regler-mellom-linjene; det står kanskje ikke klart og tydelig, men indirekte er det noe som menes...
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Haster! Angående bilstol til fireåringHøres det ikke egentlig ut som om pute ikke skal brukes i det hele tatt da? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Stabilt ustabil...
|
tror det er noe sånt som er tenkt, ja.. Mener å ha hørt at det ikke produseres puter lenger, men at reglene ikke skal ha tilbakevirkende kraft for de som har puter nå: de tillater altså bruk fremdeles, men sånn som jeg har oppfattet det, er det ikke utenkelig at det strammes inn på de reglene etterhvert også..
|
![]() |
|
|