Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Kjøp i utlandet

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-06, 18:10   #1
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Kjøp i utlandet

Nå har jeg kjøpt det Odd Molly skjørtet jeg har vist frem flere ganger

På mailen fra damen i firmaet skriver hun dette

Odd Molly kjol : 864sek exkl. moms (du betalar EJ moms)

Tullfakturakostnad: 225 sek exkl. moms

Frakt Posten Utrikes: 1 kg 175 sek exkl. moms

Hva er Tullfakturakostnad???
Betaler de tollen for meg?

Jeg trodde også jeg måtte ha mer informasjon enn bare bankkontonummeret?
Trodde jeg måtte ha SWIFTkode eller SWIFT adresse?
Mulig SWIFT bare er for bedrifter?
KOntonr er XXXX-XXXX
Jeg kan bare remittering business to business jeg da
Nå har jeg ikke prøvd å betale ennå, men jeg kan betale til utenlandske banker fra nettbanken, og det kan hende det går helt greit.
Må bare ha svar på det jeg lurer på først

Lurte på om noenher vet hva det jeg lurer på er?

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 18:17   #2
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

Fått svar

Tullfaktura kostnaden är den tullavgift som måste betalas när du som
privatperson köper ngt från ett EU-land. Det är tullverket som tar ut denna
avgift. Hanteringen av ditt paket sköts via Posten och Tullen

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 18:58   #3
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

Skjønte det egentlig ikke jeg. Må man betale en tollavgift til
sverige i tillegg til tollavgift i norge, pluss norsk moms?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 19:34   #4
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

Syntes også det er rart
Har skrevet det til henne
Skrev at jeg er fra et IKKE EU land, og at da ikke skal betale moms til både EU og Norge

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 20:00   #5
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

Har bestilt masse fra utlandet og nei, du skal ikke betale noen fortollingsavgift (og heller ikke moms) i avsenderlandet. Dersom det viser seg at du får avgift både fra Norge og Sverige er det nok de du kjøper fra som tar feil (eller som tar ekstra gebyr?).

Som regel fakturerer Posten deg 175.- for fortollingen ( i tillegg til moms og evt. toll), men om verdien er under 1000.- så tar de ikke dette gebyret.

Du burde med andre ord kun faktureres kjøpesummen og frakt, og så får du regning på toll (10,7% for klær) og moms (25% på verdi + toll) fra Posten.

Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 20:03   #6
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

DAmen svarte meg dette nå:

Jag tror att du missförstår mej. Du har helt rätt. Du ska inte betala MOMS.
Men tullavgift- kostnaden tillkommer alltid när man skickar ifrån ett
EU-land(sverige) till ett ICKE EU-land (Norge).(eller utanför europa)

När du hämtar ut ditt paket på postkontoret så är allt redan betalt och
klart. Du betalar alltså inte någon förtullningskostnad vid hämtning.

SÅ de 175,- du referer til Alexa, det er vel korrekt dette da?
Må føle meg trygg på at dette er korrekt før jeg betaler

Hun har dokumentasjon på dette, men

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 20:14   #7
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

DAmen svarte meg dette nå:

Jag tror att du missförstår mej. Du har helt rätt. Du ska inte betala MOMS.
Men tullavgift- kostnaden tillkommer alltid när man skickar ifrån ett
EU-land(sverige) till ett ICKE EU-land (Norge).(eller utanför europa)

När du hämtar ut ditt paket på postkontoret så är allt redan betalt och
klart. Du betalar alltså inte någon förtullningskostnad vid hämtning.

SÅ de 175,- du referer til Alexa, det er vel korrekt dette da?
Må føle meg trygg på at dette er korrekt før jeg betaler

Hun har dokumentasjon på dette, men

Vel...det kan være riktig, men det blir jo dyrere for deg på den måten. Så lenge du ikke ilegges et gebyr fra den som fortoller for deg blir det muligens riktig. Posten tar et fortollingsgebyr for jobben de gjør med å ta inn toll og moms fra deg og videreformidle (det er jo staten som skal ha disse pengene). Om man frakter via DHL el. så tar dette selskapet seg av fortollingen (gebyret inngår i fraktprisen) og man får ikke noe ekstra gebyr (utover statens avgifter: toll og moms).

Slik jeg forstår det skal pakken være ferdig fortollet (eller fortolles av butikkens speditør) når den skal over grensen til deg. Du skulle etter min erfaring også fått opplyst hvem speditøren er og hva som skal betales av avgifter (toll og moms). Dersom en pakke ankommer grensen uten speditør tar (som oftest) Posten den jobben (derfor avgiften).

Hmmm...ble det rotete? Betal ikke før du har fått klarhet i nøyaktig hva denne avgiften innebærer (dvs. betyr det at gebyret dekker fortolling av pakken inn i Norge).

Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 20:25   #8
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.620
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

Hun bruker sikkert DHL eller liknende, som altså har et slikt standardgebyr/avgift for toll-arbeidet uansett hva.

Jeg fikk en stumtjener fra Sverige der en skrue var brukket. Jeg sendte mail til firmaet med bilde av skruen og de beklaget - og sendte straks en ny skrue. Den kom på døren neste dag, hilsen DHL, med beskjed om å signere regningen på 360 kr.

For det første var det jo en reklamasjon så jeg skulle jo uansett ikke betale noe. For det andre så kunne de jo bare puttet den i en konvolutt og betalt en tier i porto - ferdig.

Men jeg måtte signere for å i det hele FÅ skruen, og betale regningen også. Firmaet beklaget veldig og refunderte selvsagt, og forklarte at det bare var sånn det var for dem å bruke DHL.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 20:28   #9
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

Skrev også det til henne

Fikk en ny mail

Ett annat alternativ är att vi skickar ditt paket som
BREV. Då slipper du förtullning och frakten blir ca 80-100
Sek. MEN då kan vi inte SÖKA brevet om det skulle försvinna
och det ingår heller inte någon försäkring (som skulle täcka
försvinnandet)

Det var akkurat slik Odd Molly kjolen fra Sverige kom
Jeg betalte ikke svens moms og har heller ikke betalt moms eller toll til Norge

(sparte mao endel kroner)

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 20:38   #10
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Det var akkurat slik Odd Molly kjolen fra Sverige kom
Jeg betalte ikke svens moms og har heller ikke betalt moms eller toll til Norge

(sparte mao endel kroner)

Ok, det er jo fint for deg, men det er jo ikke helt etter boka, da *pekefinger*

(Mine handler er i forbindelse med min forretning, slik at jeg alltid er påpasselig å betale de riktige avgifter.)

Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-06, 21:18   #11
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

Jeg er mminst fristet til den siste metoden.
Det er jo ikke riktig og dessuten er pakken uforsikret og ikke kan man søke på den om den skulle bli borte

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 00:23   #12
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.049
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

For meg så høres dette ut som om hun sender pakken med leveringsbetegnelsen "DDP" (delivered duty paid). For å gjøre en lang forklaring kort, så innebærer en slik leveransemåte at du betaler det samme som om hun hadde sendt det på vanlig måte (som pakkepost, ikke brevpost). Det at du må betale toll i tillegg til mva betyr at Odd Molly-plaggene er sydd utenfor europa.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 18:47   #13
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

Hvilken butikk er det du kommuniserer med her Angelique? Og hvilken har du handlet fra tidligere?

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 19:40   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

http://www.tintinofscandinavia.com/ er butikken/nettstedet jeg kommuniserer med nå

Tidligere har jeg handlet med http://www.folkart.se/kreator.php?aid=57&pg=1 men de hadde ikke dette skjørtet som jeg har forelsket meg i
Helena hos FolkArt er bare helt super forresten.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 01:42   #15
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøp i utlandet

Det virker som hun mener at du betaler det samme til de som det du ville betalt til Posten for fortollinga, og at du på den måten vet at det bare er å hente pakken når den kommer på postkontoret.
De ordner med andre ord hele fortollingsgreiene framfor at du får brev fra posten om du vil gjøre det på den eller den måten.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no