Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-08, 19:52   #1
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Riktignok er det feburar enda, men det er så fine dager for tiden og vi har ikke mere snø. Jeg klør i fingrene etter å begynne i hagen. Dessuten så har jeg masse planer som surrer rundt i hodet mitt.

Jeg må plante flere busker (rips og et frukttre), flytte noen bunndekkere, flytte en hel rosehekk, plante klatrehortensia ved verandaen min, og i år skal jeg difinitivt plante pioner... men mest av alt så må jeg finne noen gode løsninger for å skjerme/lune hagen.

Nå kan jeg nemlig planlegge hagen for fullt ettersom jeg endelig vet hvor garasjen står og hvordan terrenget er etter at vi har gjort relativt store forandringer.

Vi har planer om å skjerme oversiden av huset med en espalier mot veien (som det skal klatre planter på) og jeg grubler på om vi skal ha stakittgjerde eller hekk på nedsiden.

Ellers så kunne jeg tenkt meg tips til fine busker (jeg trenger flere her og der for å skjerme) og klatreplanter (har villvin og klematis).

Jeg legger forresten opp til å ikke ha noen bed hvor jeg må luke. Jeg bruker busker med blomster på (rosebusker og rhododendron), bunndekkere og trær.

Hva med dere andre hageinteresserte? Hva surrer i hodene deres for tiden? Noen spennende planer?

Kanskje vi skulle lage en bildetråd hvor vi viser bilder av fine løsninger vi har funnet i hagen.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 22:23   #2
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Jeg begynte så smått i helgen. Ser heldigvis ikke ut som det er så mye av større ting som må ordnes i år. Oldenborrene har herjet i høst, men det visste jeg jo.
Har middels stor hage på 1 mål, kjøkkenhage, urtehage og fem store staudebed.

Har beskåret halvparten av epletræne nå, trivelig jobb når sola skinner ! Ser at jeg må kjøpte et hengerlass med jord til de to nyeste bedene mine, det er fryktelig tynt meg jord der nå etter vinteren selv om det knapt har vært snø.

Kjøkkenhagen må hvile lenge ennå, men i år er det i allefall klart at vi kun skal ha poteter. Har store prblemer med iberiasnegler og i fjor spiste de absolutt alt, over natta !
Tomater skal jeg som alltid ha på verandaen i solveggen.

Fokuset mitt i hagen i år blir urtehagen, den har jeg forsømt litt de siste to årene. Må kjøpe endel nytt, mye som døde i 05 og 06. Må planlegge skikkelig.

Nå blomstrer snørosene med svære nydelige hvite blomster, og de botaniske minikrokusene er også i full blomst. Skal ta inn forsytiakvister i morgen

Vår i hagen er

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 22:28   #3
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Her er hele hagen dekket av snø, der det ikke er snø er det 10 cm tykk is. Kos dere med hagene deres dere.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 07:39   #4
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Susse: Hvor bestiller du jord fra? Hva er oldenborrene?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 07:40   #5
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Susse: Hvor bestiller du jord fra? Hva er oldenborrene?

Ja og hvilke regler gjelder for beskjæring av epletrær? Må begynne med det i år.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 07:49   #6
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Fant dette her:

Opprinnelig lagt inn av http://www.hushjemhage.no/hage/kal_mars.htm"

Beskjæring av eple og pære:
Skjær tilbake ved knopper som vokser utover slik at nye skudd vokser i riktig retning.
Du beskjærer for å få luft og lys til, og fjerner naturligvis skadde eller syke grener. På nyere trær beskjæres hovedgrener med 2/3 for oppmuntring av sideskudd. På eldre trær beskjærer du også hovedskudd, men ikke så hardt. Fjern helt svake eller skadde skudd. Beskjær en del av eldre sideskudd (ikke alle!!) tilbake til basis (grenfestet) for å stimulere til nye skudd. Hvis du har sideskudd som vokser for lavt, krysser andre grener eller sideskudd o.l., skjæres disse tilbake til 4-5 knopper.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 08:04   #7
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Jeg må finne på noe lurt i kjøkkenhagen, for å lage grenser mellom bedene og grusgangene. Har tenkt på å lage sånne trekasser, men hva slags materialer bruker man da? Trykkimpregnert er vel giftig?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 08:05   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

vi har en fryktelig hage, et villniss av en annen verden. Vi har brukt fem år på å smårydde, fortsatt er det veldig mye igjen. Planen i år er å legge en plan, bestemme oss for hva vi på sikt vil gjøre i de ulike delene av hagen, deretter jobbe målrettet etter det.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 08:35   #9
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Jeg kjenner jeg er veldig klar for å gjøre noe i hagen. I år er det bare det at jeg ikke får gjort noe i hagen på en god stund. Regner med at hele grønnsakshagen min bare er å glemme i år. Håper bare at kommunen er raskt ute med å rulle på plass plenen slik at vi kan bruke hagen. Noen som vet om man får noe erstatning for to store epletrær som er hugget ned av kommunen? Jeg har ikke like lyst på to helt nye epletrær.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 09:15   #10
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Ang. snegler: I år skal jeg skaffe meg noen slike

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 10:27   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Nooria: Hvor får man tak i sånt?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:33   #12
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Vi har også et villniss. Vi begynte lukingen i fjor med å fjerne 30 trær. Tomta er 1/2 mål, så dere kan tenke dere hvordan det så ut. I år har vi hittil saget ned 4, og det er vel et 2-5 til som ryker senere. De har stått så tett av de er helt misformete. I mai kommer hageforeningen og tar med seg mesteparten av staudene, så utover i juni tenker jeg at hagen begynner å ta form.
Noen forberedelser kan jeg begynne med nå. To store buskroser skal skjæres helt ned, siden de skal flyttes og deles. Kaprifolien skal også skjæres helt ned slik at den kan få blomstre i år. Og så skal jeg få tatt unna løvetannen i år, det er mer av den enn av gress i plenen.

Alle de store staudene som vokser helt inntil huset skal vekk, og jeg skal legge de fine flate steinene, som nå bare er stablet opp som et stygt gjerde, rundt terrassen til en platting. Men det må gjøres etter at hageforeningen har vært her.

Krattskogen på den andre siden av veien skal også vekk, slik at vi får tilbake det lille som er av utsikt. Det er noen kubikk med ved der, så vi har nok å henge fingrene i...

Og så har jeg jo ryddet plass til et lekestativ, så det må vi få tak i

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:45   #13
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Vi har en hage på størrelse med et frimerke.
Der skal vi legge beleggningsstein. SAtser på krukker med planter.
Har noen tips til hvordan bygge en kasse som vi kan ha litt grønnsaker oppi er det fint. Eller tips om hvor man får kjøpt store nok kasser. Eller hvor store må de være egentlig?

Skal snart så agurkplante og evt. noen andre grønnsaker/blomster typer.

Plattingen vår skal slipes og beises.

Syrintre skal flyttes.
Ellers håper jeg vi får fler enn 1 peon i år, evt. at den ene springer ut.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:46   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Den som hadde hage ...

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:52   #15
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Den som hadde hage ...

Kan gjøre mye ut av en veranda også da.
Jeg er glad jeg ikke har så stor hage. Favorittsysselen min er ikke gressklipping for å si det slik.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:55   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Har verken hage eller veranda. *bor i hermetisk møkkablokk*

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 12:57   #17
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Har verken hage eller veranda. *bor i hermetisk møkkablokk*

Så blomster i krukker i vinduskarmen, urter på kjøkkenbenken, blomster utenfor inngangspartiet til hermetisk møkkablokk :løsningsorientret:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:02   #18
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Vi har bodd der vi bor nå i 2,5 år. Første vår/sommer tok vi ned 12 STORE trær (vi har ved for noen år) og ryddet litt, i fjor bygget vi garasje, freste vekk/grov opp stubber og hadde div. gravearbeider rundt omkring. I år må vi nok se litt på gamle staudebed og planlegge planting av bærbusker. Store deler av tomta er naturtomt med trær og markblomster som klarer seg stort sett selv. Vårens morsomste prosjekt blir å gjøre om en laftet liten hytte som har vært badstue til lekestue. Vi har lyst til å lage en liten veranda foran den, få inn noen små møbler og litt blomster og bærbusker utenfor. Vi er så heldige å ha en tomt på 1,8 mål (selv om vi bor nære sentrum) og det utrolig deilig med all plassen.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:04   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Så blomster i krukker i vinduskarmen, urter på kjøkkenbenken, blomster utenfor inngangspartiet til hermetisk møkkablokk :løsningsorientret:

Kan ikke ha blomster i fellesoppgangen. Kan ha litt urter på kjøkkenbenken men det er lite naturlig lys der, men det går jo an. Allikevel, ingenting erstatter en hage når det gjelder sommer- og utemennesket Iset. Fanken! Men vi skal på noen husvisninger i nærmeste fremtid da.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:44   #20
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vår og tid for å begynne med hagen igjen

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Susse: Hvor bestiller du jord fra? Hva er oldenborrene?

Jeg kjøper jord på miljøstasjonen her i byen, de tar imot kvist og hageavfall og lager flott jord til en grei penge. Kjøper i hengerlass.

Oldenborrene som herjer i hagen er larver som skal bli oldenborrer i løpet av sommeren. Står litt her http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/ar...105080079/1001. Fant ikke noe bilde. Larven er svær, hvit og tykk og har beina i den ene enden.
Larvene spiser vekk røttene på grasset sånn at det løsner i svære flak. Noe skikkelig herk og ikke så lett å bli kvitt.
Plutselig en varm dag er lufta full av summende biller i gullgrønn farge som har kommet krypende opp av plenen.
Hos meg har de et par tre favirittplasser som er nesten grassløs hver høst

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no