Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lasagne

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-06, 21:36   #1
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Lasagne

Noen som har en god lasagneoppskrift?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 15:56   #2
Timmi
Aktiv
 
Timmi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 187
Timmi er litt kul
Standard

Sv: Lasagne

Tomatsaus
500 g kjøttdeig/karbonadedeig
1 løk
100 g bacon
2 ss tomatpuré (ketchup går også)
1 boks hakkede tomater
3 dl kjøttkraft eller buljong

Skjær bacon i små biter og stek sammen med kjøttdeigen. Tilsett finhakket løk og tomatpuré. Hell over de hermetiske tomatene og kraften/buljongen. La sausen koke i 20 min. Smak til med pepper, oregano og timian og evt salt. (Baconet gjør sausen ganske salt)

Hvit saus
2 ss smør
4 ss hvetemel
7 dl melk
4 ss revet hvit ost
1 ts salt
1/2 ts hvit pepper (svart går også)
1/4 ts muskat

Smelt smøret i en kjele og rør inn melet.
Spe med melken under omrøring og la sasen koke 10 min. Den skal være ganske tykk.
Ha i ost og krydder

__________________
Timmi

02 og 06
Timmi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 19:10   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.982
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lasagne

Når jeg lager lasagne lager jeg en tomatkjøttsaus av ca. (jeg slumper alltid)

Rapsolje eller god olivenolje
500 g karbonade
2-3 løk
4-5 fedd hvitløk
en chili (om man liker sterkt krydret)
champignon (hvis ønskelig)
2-3 revne gulrøtter
2 tomatbokser fra ica med basilikum (pappbokser, icas eget merke)
litt heinz ketchup (2-3 ss)
maldon salt
oregano
nykvernet pepper
litt sukker
rødvin (en god slump 3-5 dl)

Har man muligheten, så la sausen stå og småkoke i mange timer, jeg lager den gjerne på formiddagen eller dagen før og lar den stå på ovnen mange mange timer (8-10 timer på laveste varme)

Bechamelsaus

150 g smør (meierismør)
hvetemel - til man får en tjukk blanding
Spe med 1-1 1/2 liter melk (lett eller h-melk)
krydre med
litt salt
hvit pepper
1 hel muskatnøtt (ca. personlig synes jeg ikke man kan ha i nok muskat)
masse ost 3-400g (bruker en blanding av cheddar og jarlsberg)

Lagvis i formen
stekes under folie første halvdel av steketiden.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-06, 19:24   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne

Min lasagne:

Jeg får alltid mye skryt av denne, også er den veldig lett å lage.

Ca. 4 personer

Jeg kjøper ferdig forkokte pastaplater (gjerne fullkorn).

Tomatsaus:
0,5 kg karbonade deig
1 løk
1 fedd hvitløk
1/2 glass tomatpurè
3-4 dl. vann med en oppløst buljongterning (eller kjøttsuppeterning - det gir god smak)
1 ss. hvetemel
Salt, pepper, oregano, basillikum
Olje/smør til steking

Løken finhakkes og brunes i fettet. Karbonadedeigen has i og brunes. Deretter strøs melet over og jevnes ut med buljong til passe tykk saus. Ha i krydder og tomatpurè og småkok i 15 -20 minutter. Spe med vann eller resten av buljongen hvis den tykner for mye.


Ostesaus: (er litt usikker på målene her, men sånn ca.)
4 ss. smør
6.ss. mel
ca. 5-7 dl melk
150 g. ost (norvegia feks.)

smør smeltes i en kjele og melet røres ut i smøret, spe med melken til passe tykk saus. Kok opp og ha i osten. Kok i ca. 10 minutter.

Legg tomatsaus, hvit saus og pastaplater lagvis i en ildfast form. Jeg bruker aldri mer enn ni pastaplater, og da blir det tre lag. Mer pasta enn det syns jeg ikke er godt, men det er jo en smaksak. Stekes i 45 minutter. Når det er 15 min. igjen av steketiden strøs revet ost over for gratinering.

Serveres med salat og baguetter eller rundstykker.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 09:00   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lasagne

Mims gode lasagne

400 g. karbonadedeig
2 fedd hvitløk
1 hakket løk
2 gulrøtter i bitte små biter
1 stang stangselleri i småbiter
(det er også lov å lur inn frossen spinat, sellerirot i biter, brokkoli, squash i små biter, stekt aubergine i småbiter osv. )
og har i
½ glass tomatpure
1 boks hermetiske tomater og gjerne noen ekstra friske eller soltørkede tomater i biter
1 ts oregano
1 ts basilikum
salt og pepper og bittelitt (brunt) sukker.

Man kan enten lage den hvite sausen for seg, eller man kan jukse litt, og bare ha oppi 5-6 dl. melk, litt ekstra salt, pepper og muskat. Smak til. Sausen bør være litt tynn.

Så finner du en stor ildfast form, legger saus og lasagneplater lagvis. Det bør være så mange lasagneplate-lag som mulig, det italienske idealet er etter hva jeg husker 7 lag. Men det får jeg sjelden til. 5, kanskje? barilla har de beste pastaplatene, Axa og Helios de sunneste.

Vent med osten til det er 20 minutter igjen. På toppen er det godt med smakssterk ost, mozzarellaost og litt revet jarlsberg, men hva som helst duger. Osterester? Jeg pleier å kjøpe 1 mozzarella som jeg deler i to og skiver opp i eggedeleren og legger utover. De smelter utover, så det holder med 1.

200 i 45 minutter, eller hva det nå står på lasagnepakken. Grønn salat til.


Handleliste:

karbonadedeig
løk
gulrøtter
hvitløk
stangselleri
(frossen spinat og evt andre luregrønnsaker)
hermetiske tomater
tomatpure
melk
hvetemel
ost
grove lasagneplater (Axa har, i tillegg finner du på helios)
Alt på listen kan kjøpes økologisk.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 19:09   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lasagne

Min gjennomprøvde og kjempegode lasagne:

1 finhakket løk og et fedd hvitløk blankes i litt olje/smør
400 gram karbonadedeig brunes og blandes med løken
Finhakket gulrot og stangselleri has i
1 boks hakket tomat, gjerne av typen med urter i
1 boks (bruk den tomme tomatboksen) kaldt vann fra springen
1/2 glass tomatpurre
Krydder, jeg bruker masse grovkvernet svartpepper, oregano og basilikum. Avogtil tilsetter jeg litt Helios buljong også for mer smak.
Smak til med litt skviset sitron og en klype sukker til slutt

Tomatsausen blir nydeligere og nydeligere jo lenger den får koke. Hvis jeg har ca en halvtime til rådighet for småputring av sausen, bruker jeg en boks vann, har jeg en time bruker jeg to bokser vann.

Ostesaus:
50 gram smeltet meierismør og 1 dl hvetemel røres sammen. Tilsettes 1 liter melk. Kok bort melsmaken på lav varme. Smak til med litt salt og grov pepper. Tilsett så mye revet jarlsbergost du vil spandere på sausen (jeg bruker en god neve eller to).

I ildfast form begynner du med kjøttsaus, så ostesaus, barilla lasagneplate osv. Avslutt med ostesaus og revet ost på toppen. Sikkert lurt å tilsette osten på slutten av steketiden som Mim nevner.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no