Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Googles kalkulator; veldig nyttig

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-08, 15:39   #1
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Googles kalkulator; veldig nyttig

Jeg lærte nylig at Google har en ganske avansert og smart kalkulatorfunksjon, og syns den er så kul at det er verdt å poste om den.

Du kan gå til www.google.com for å bruke kalkulatoren, men moderne browsere har gjerne et eget søkefelt som du kan sette til å søke i Google hvis det ikke gjør det av seg selv.

Prøv f.eks å skrive 2+2 inn som Googlesøk. Akkurat det kan man jo greit gjøre med kalkulatoren på datmaskinen eller på mobiltelefonen også, men Google kan bruke og konvertere mellom enheter også, så hvis du f.eks skal oversette en amerikansk eller britisk oppskrift kan du skrive f.eks: 2 cups in liters eller 4 uk oz in liters.

Jeg har brukt den mest til valutakurser; hvis jeg f.eks lurer på hva en iPhone koster, søker jeg på: 499 usd in nok

Og du kan kombinere enheter: Hva koster bensin for eksempel på USA-ferien? 3.2 dollars per gallon in nok per liter

Det fins en ganske god oversikt over funksjoner, konstanter og enheter på GoogleGuide.

Og til dere som visste dette fra før: Hvorfor sa dere ingenting?

Bonustips (gjelder ut 2009, se neste avsnitt for 2010): amazon.co.uk trekker fra britisk moms (VAT = 15% i 2009) på plater og filmer som sendes ut av EU, fraktprisen er £1.49 per «shipment» + £0.39 per «item». I Google kan du da skrive (12.99/1.15 + 1.49 + 0.39) british pounds in norwegian kroner eller, litt kortere: (12.99/1.15 + 1.49 + 0.39) £ in nok for å få vite ca. hva det koster å få levert én film som koster £12.99 (Den skjønner både «£», «gbp», «british pounds» og «uk £»)

Bonustips: amazon.co.uk trekker fra britisk moms (VAT = 17.5%) på plater og filmer som sendes ut av EU, fraktprisen er £1.49 per «shipment» + £0.39 per «item». I Google kan du da skrive (12.99/1.175 + 1.49 + 0.39) british pounds in norwegian kroner eller, litt kortere: (12.99/1.175 + 1.49 + 0.39) £ in nok for å få vite ca. hva det koster å få levert én film som koster £12.99 (Den skjønner både «£», «gbp», «british pounds» og «uk £»)

Ben "over one thousand fortnights old" Murphy


Sist redigert av Benmurphy : 11-11-09 kl 21:46. Årsak: UK VAT er redusert fra 17.5 % til 15 % i 2009 i anledning finanskrisen
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 15:42   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Og til dere som visste dette fra før: Hvorfor sa dere ingenting?

Tja, si det.

Jeg bruker den masse til å regne om mål på amerikanske oppskrifter. Da bare skriver jeg det inn i søkefeltet, også dukker det opp øverst. Smart.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 16:10   #3
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Nytt for meg ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 16:14   #4
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Tja, si det.

Jeg bruker den masse til å regne om mål på amerikanske oppskrifter. Da bare skriver jeg det inn i søkefeltet, også dukker det opp øverst. Smart.



Har brukt den mye.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 17:14   #5
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Dette var nytt for meg iallefall. Nå blir plutselig amerikanske oppskrifter lettere å håndtere

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 19:35   #6
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Nytt for meg og - ser svært nyttig ut. Takk for tipset.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:06   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Kult!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:08   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

nytt for meg - takk for link!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:12   #9
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Nytt for meg - jeg visste heller ikke at amazon trekker fra moms. Takker!

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:30   #10
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Nytt for meg - jeg visste heller ikke at amazon trekker fra moms. Takker!

Og til dette med moms fra Storbritannia fins det forresten tilleggsinfo og forbehold; bøker er skattefrie i Storbritannia som i Norge, så dette virker bare på andre typer varer, og i tillegg sender Amazon noen av varene sine fra Jersey, som ikke har moms, så da blir det ikke trukket fra noe, og da står det typisk «Availability: In stock. Items for dispatch to UK will be sold by Amazon's Preferred Merchant.», mens det ellers står «Availability: In stock. Dispatched from and sold by Amazon.co.uk.» Jeg vet ikke om noen andre britiske nettbutikker som trekker fra moms, men det går sikkert an å spørre direkte. En del av dem, f.eks Play.com, holder uansett til på Jersey bla. fordi de da kan unndra skatt.

Ben "ain't this fun?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:36   #11
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Hvorfor visste jeg ikke det?
Tusen takk :bukker: og :neier:

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:47   #12
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.556
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Dette var nytt for meg iallefall. Nå blir plutselig amerikanske oppskrifter lettere å håndtere

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 21:45   #13
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Takk, da fikk jeg enkelt regnet ut min datters fødselsvekt i pund og lengden i inches akkurat nå når jeg trengte det!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 08:44   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.822
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Dette var jo skikkelig nyttig.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 08:47   #15
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Veldig kjekt! Denne må jeg huske på å bruke.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 08:47   #16
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.460
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Nyttig Tusen takk for tips!

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 23:10   #17
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Jeg kom på denne tråden da jeg leste en artikkel i Nettavisen i dag. Jeg lurte litt på om de også hadde brukt Google-kalkulatoren:

Trans Atlantic flight fuel comsumption in kg CO2

Det hadde de altså ikke gjort, men journalistenes konverteringer kan få en til å lure noen ganger. Sykehusunderskudd, oljefondets totalverdi, gjennomsnittlig lånebelastning etc har en lei tendens til å bli konvertert til noe som angivelig skal være lettere for leserne å forstå rekkevidden av; nemlig grandiosa.

Underskudd Rikshospitalet in grandiosa

Særlig hvor mye man har i lån blir gjerne konvertert til grandiosa. På tilbud koster vel grandiosa 20 kroner, og jeg klarer ikke helt å se hvorfor et millionlån med x antall kroner ut fra kontoen i y år skal være så mye vanskeligere å fatte omfanget av enn å spise 3 gradiosaer hver dag i 45 år.

  Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 20:37   #18
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

...og der lærte jeg noe nytt også. Søkte på noe helt annet her på forumet og vips kom denne opp!! Jadda, bedre sent enn aldri!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 21:01   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Googles kalkulator; veldig nyttig

Jeg har fortalt dette til mange jeg. Dog, ikke her inne, men genrelt når jeg ser folk som spør om hvor mye 23 dollar er, eller hvor mye en gallon er etc, så gir jeg ikkebare svaret, men forteller også hvor jeg fant det, og at google funker sånn.

Overarsker meg mye at dette er så ukjent, jeg har brukt det, og tipset om det LENGE, men åpenbart er vi ikke mange som vet om det...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no