Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Haster: Ang. salt i spagettivannet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-08, 16:12   #1
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haster: Ang. salt i spagettivannet

Jeg skal koke spagetti. Kan jeg ha salt i vannet, for så å skylle spagettien før jeg gir det til Knerten (snart sju måneder). Jeg er så redd for at han skal få i seg for mye salt, men vi andre liker jo litt saltsmak på spagettien.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 16:14   #2
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Haster: Ang. salt i spagettivannet

Jeg pleide å koke i egen kjele til ungene da de var så små at de ikke skulle ha salt.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 16:17   #3
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg pleide å koke i egen kjele til ungene da de var så små at de ikke skulle ha salt.

Ja, det er kanskje det tryggeste. Saltvannet trekker jo nødvendigvis inn i pastaen.

Gammel 04-03-08, 16:19   #4
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Er det ille å bruke buljongterninger? Jeg bruker ikke rent salt, men tilsetter to små buljongterninger når jeg koker pasta/spaghetti.

Gammel 04-03-08, 16:20   #5
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Er det ille å bruke buljongterninger? Jeg bruker ikke rent salt, men tilsetter to små buljongterninger når jeg koker pasta/spaghetti.

Det er som regel mye salt i vanlig buljong, så jeg tror vi vil være like langt i forhold til mat til Knerten.

Gammel 04-03-08, 16:45   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok som pippimamma sier kokt i egen kjele. Vi gjorde det ofte på den måten når vi lagde mat da Poden var bebs. Kokte lapskaus, rotomos, pasta osv. i egen kjele.

Gammel 04-03-08, 17:24   #7
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg ville nok som pippimamma sier kokt i egen kjele. Vi gjorde det ofte på den måten når vi lagde mat da Poden var bebs. Kokte lapskaus, rotomos, pasta osv. i egen kjele.

Jeg saltet bare maten vår etterpå, jeg. :lat:

Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 17:44   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg saltet bare maten vår etterpå, jeg. :lat:

Ja, jeg gjorde det når det passet sånn altså. Men jeg liker å bruke masse pepper og krydder i en del retter, det er det greit å skåne de aller minste for.

Gammel 04-03-08, 18:31   #9
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Det er ganske mye salt i de ja.

Gammel 04-03-08, 18:44   #10
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker en liten desj smør/margarin. Dette fordi spagettien ikke skal klistre seg sammen, men det er jo litt salt i det da.

Gammel 04-03-08, 19:44   #11
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke salt i når det koker. Vi voksne har gastromat krydder på etter det er ferdig.

Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 20:09   #12
Strilajento
Fullverdig medlem

Medlem siden: Feb 2008
Strilajento har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har aldri salt i pasta/spagettivannet jeg. Krydrer heller individuelt etterpå.
Synes det fungerer veldig greit.

Men til spørsmålet, jeg tror saltet trekker inn så jeg ville kokt eget om du ønsker å koke ditt m/salt.

Strilajento er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 22:40   #13
Dali
Glad

Dali sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan du ikke koke spaghettien, og så ta ut av en passe porsjon til sønnen før du krydrer videre etter dere voksnes smak? Er jo også bedre for kroppen om du velger andre typer smakstilsetninger enn salt, feks urter, pepper, osv.

Gammel 04-03-08, 22:52   #14
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Bare jeg som aldri har lagd "egen mat" til barna?

Gammel 04-03-08, 22:54   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ariel, her.

Bare jeg som aldri har lagd "egen mat" til barna?

Neida. Vi er nok flere.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 22:57   #16
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot

Neida. Vi er nok flere.

Gammel 04-03-08, 23:00   #17
Dali
Glad

Dali sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Neida. Vi er nok flere.

Mange flere
Personlig følger jeg ikke mitt eget råd - jeg bare lar være å bruke salt i det store og hele for å slippe å lage flere varianter *lat*

Gammel 04-03-08, 23:06   #18
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har tydeligvis vært litt vel opptatt av Komma ikke skal få for mye salt.
Ifbm en potensiell forgiftning, ble det faktisk avdekket med blodprøve at avkommet hadde en saltkonsentrasjon i serum som var under normalen
Har slakket litt på det nå, og tilsetter salt i pastavannet, men jeg begynte med det nå, og hun er snart 2,5.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-08, 23:14   #19
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Vi lager heller ikke egen mat til barna. Og det etter samtaler med ernæringsfysiolog på barneavdelingen på sykehuset.
Hun sa at de skal ha store mengder salt før det er skadelig.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 18:28   #20
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg føler nesten at jeg er litt for lite hysterisk her, men vi lager ikke så mye mat spesielt til ettåringen. Foreløpig har hun fått middagsglass hvis vi har spist mat hun ikke kan spise, men nå spiser hun mer og mer av vår mat. I dag fikk hun både middagspølser og gulrøtter/kålrot som var kokt i saltet vann. Trøster meg med at hun ikke er 7 måneder lenger, men en snart voksen 13-måneders!

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:34.