|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
er grønn og fin.
|
![]() Ammehjelpen sine hjemmesiderJeg havnet der etter en link fra en annen tråd.
![]() |
#2 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Ammehjelpen sine hjemmesiderJeg skjønner ikke helt hva du mener? Er det galt at det er på ammehjelpen sine sider, eller er det galt at det informeres om det i det hele tatt? Er det like upassende at du finner informasjon om boikotten på flaskeposten sine sider? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Audacious
|
![]() Sv: Ammehjelpen sine hjemmesider
Nestlé driver feilaktig informasjon om MME sånn at kvinner som kunne ammet ikke gjør det, f.eks ved å "pushe" vareprøver på barselkvinner. Som zol sier, titt på informasjonen de lenker til.
Det handler ikke om å rakke ned på en "konkurrent", det handler om å få Nestlé til å følge noen forholdsvis enkle regler for markedsføring av morsmelkserstatning. Det er ikke for å rakke ned på morsmelkserstatning per se. Fordi Nestlé ødelegger for kvinners amming er dette et ganske naturlig engasjement for ammehjelpen. Mennesker som besøker nettsidene deres er ofte kjøpere av både mat, mme og andre ting hvor Nestlé er en av de store produsentene. Det burde også være en sak hvor småbarnsmødre med et snev av solidaritet med småbarnsmødre i andre land klarte å hoste opp et visst engasjement.
![]() |
#4 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Ammehjelpen sine hjemmesiderJa, jeg synes en slik boikott er mere passende på flaskeposten sine sider.
![]() |
#5 |
Har fått viljen sin
|
Ammehjelpen rakker da ikke ned på flaskemating? De forteller bare at Nestlé som produsent bryter reglene for markedsføring av MME. Det finnes mange andre merker MME å velge mellom- og for foreldre som ikke gir MME vil det være nyttig å vite om boikotten dersom man etterhvert foreksempel ønsker å kjøpe grøt og annen barnemat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ammehjelpen sine hjemmesiderEnig, ammehjelpen er feil avsender og sider deres er feil medium å oppfordre til boikott av Nestle på. Det virker uprofesjonelt og degraderer ammehjelpen i mine øyne. Virkelig dårlig dømmekraft av ammehjelpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Ammehjelpen sine hjemmesiderJeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det er feil av ammehjelpen å ta ansvar for barn som ikke får morsmelk i andre land? Det er ikke snakk om å presse noen til å amme. Det er snakk om å forhindre Nestlé fra å pushe MME på mødre som ellers ville ammet sine barn - og å sørge for riktig informasjon om tilberedning og hygiene for de barna som får MME. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Ammehjelpen sine hjemmesiderJeg synes Ammehjelpen er en helt utmerket avsender av dette budskapet. Det handler jo om land der konsekvensene av å ikke amme er mye større enn i hygieniske Norge. I Norge er MME et veldig godt alternativ. I mange u-land er MME et helt horribelt alternativ for mange, fordi de ikke har tilgang til rent vann og heller ikke råd til å kjøpe MME i lengden. Allikevel får de reklame og vareprøver fra Nestlé på sykehuset, tror MME er bedre for ungen, får ikke ammingen i gang, og ender opp med å gi ungen livsfarlig og utilstrekkelig mat. Det er en helt naturlig solidaritetsting at Ammehjelpen støtter Nestlé-boikotten.
![]() |
#9 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ammehjelpen sine hjemmesiderJeg syns det er helt naturlig å ha informasjon om boikott-Nestle-aksjonen på Ammehjelpens nettsider. Ammehjelpen jobber for å verne om og fremme amming. Nestle derimot bryter WHOs koder for markedsføring av spedbarnsmat/mme, hvilket fører til at titusener av barn dør årlig, helt unødvendig. Mødrene blir lurt til å tro at de ikke kan amme, eller på annet vis lurt til å begynne med mme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Nå må jeg fnise litt. Det er stor forskjell på å markedsføre seg selv ved å rakke ned på konkurrenten og å opplyse om at en produsent av MME bør unngås fordi de bruker ufine metoder. Ammehjelpen tjener jo ikke akkurat penger på at folk ammer.
![]() |
#11 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: Ammehjelpen sine hjemmesiderJeg synes Ammehjelpen hadde fremstått som mer troverdig hvis de ikke hadde blandet sitt innhold med dette budskapet. Det kan godt hende at boikotten er en god sak, men jeg syns det svekker ammehjelpens objektivitet og uavhengighet.
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09 - Serenity now. Insanity later. Sist redigert av Agent Scully : 31-10-06 kl 09:26. Årsak: politisk var dårlig ord |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Jeg syns ikke det det er et politisk budskap. Hvor ligger politikken i det? Det er et medmenneskelig budskap, et ønske om at vi bryr oss om litt mer enn vår egen nese, at vi tenker over hvordan kvinner og barn har det andre steder i verden også.
![]() |
#13 |
Truth is in the x-files
|
Enig, skulle til å fjerne det, men du var for kjapp. (prøver å amme
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
Ammehjelpen tvinger da ikke dem som søker råd hos dem til å være enig i en boikott? Det informeres om hvorfor mange boikotter Nestlé, og det er linket til floere artikler som skriver om saken. Nettopp det man trenger for å ta stilling til saken. I tillegg kan man søke etter mer info på egenhånd.
![]() |
#15 |
Truth is in the x-files
|
Er vi på vei til å lage debatt?
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Og det syns jeg er helt greit. Jeg syns velfødde nordmenn kunne tatt stilling til mye mer enn det de gjør.
![]() |
#17 |
På vei
![]() Men siden Ammehjelpen har som oppgave å fremme og verne om amming, hvorfor er det da galt å opplyse om et konsern som bevisst driver å undergrave amming i svært mange land? Det er kanskje en del av Ammehjelpens plikt å opplyse om dette.
Jeg tror Nestle sitter på adskillig større ressurser enn Ammehjelpen, så de klarer nok å snakke for seg dersom de har behov for det. Ja, de "snakker" jo forsåvidt for seg ved å kjøre beinharde kampanjer i fattige land for å få flest mulig mødre over på mme.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
er grønn og fin.
|
Nå er jeg veldig klar over hva Nesleboikotten går ut på, det er IKKE det saken gjelder.
![]() |
#20 |
På vei
Mulig det. Vi har prøvd å forklare deg hvorfor Ammehjelpen engasjerer seg, men det ser ikke ut som du forstår. Det er supert om Flaskeposten også informerer om Nestle-boikotten, selv mener jeg at denne infoen hører mest naturlig hjemme på Ammehjelpen sine sider. Som jeg har prøvd å forklare her, så jobber Ammehjelpen for å verne om og fremme amming, og da er det helt naturlig at de opplyser og prøver å påvirke når noen undergraver ammingen, slik som Nestle gjør. Det Nestle har med amming å gjøre, er at de lurer mødre i den fattige verden til å ikke amme. Det vil Ammehjelpen ha slutt på, fordi vårt mål er å fremme og verne om amming. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|