Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Downs syndrom og plastisk operasjon

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-08, 17:49   #1
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Downs syndrom og plastisk operasjon

Med diskusjonen om barn med Downs syndrom's rett til å leve friskt i minne, våger jeg likevel å starte følgende diskusjon. Foreldre som ønsker å foreta plastisk operasjon på sitt barn med Downs syndrom.
http://www.alltombarn.se/1.8108

Denne diskusjonen kan forsåvidt gjelde alle barn, da de fleste barn på et eller annet tidspunkt vil finne noe ved seg selv som de er misfornøyde med. Skal vi som foreldre støtte barnas misnøye ved å si oss enige? Kjenner jeg blir kraftig provosert nå og regner med at dere mener noe om dette.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 18:42   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Down syndrom og plastisk operasjon

Nå ble jeg litt varm i hodet.

Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 18:53   #3
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Altså hvis det er noe medisinsk så må man jo. Men hvis det kun går ut på man er misfornøyd for det kunne ha vært anderledes er jo helt sykt! Barn skal være barn. Ikke prøvekaniner.

Gammel 05-03-08, 18:56   #4
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg lest det. Det er ikke henne dem tenker på, det er verden rundt henne. Det er ikke bare på utsiden hun har down Syndrom. Jeg tror dem kommer til å gjøre vondt verre om dem skal få henne til å se mest mulig "normal" ut. Hun kommer til å bli mer mobbet. Pga på utsiden ser hun ut som alle andre. Men likevel så er hun ikke det. Uff nei syke syke foreldre.

Gammel 05-03-08, 18:58   #5
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kom plutselig til å tenke på Michael Jackson...

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 20:13   #6
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Downs syndrom og plastisk operasjon

Uff, nei dette syntes jeg ikke noe om!

Men hva tror egentlig foreldrene? At dersom de endrer på det klassiske "downsutseende" så har de ikke en datter med downs syndrom lenger?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 20:30   #7
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Uff, nei dette syntes jeg ikke noe om!

Men hva tror egentlig foreldrene? At dersom de endrer på det klassiske "downsutseende" så har de ikke en datter med downs syndrom lenger?

Det kan virke sånn, ja. Helt utrolig. Og om noen år, når hun spør om å få opere nese eller øyne eller lepper, så skjønner sikkert ikke foreldrene at det er fordi de har snakket om plastisk kirurgi siden hun ble født.
"Neida, hun ville det helt selv. Og det er klart hun skal få slippe å se ut som om hun har Downs. Men vi er veldig glade i henne, altså! Pappa'n står opp om natta for første gang, det gjorde han jo aldri med de to normale barna våre ..."

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 20:32   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette syntes jeg ble helt latterlig. Er de redd for at datteren ikke skal få en jobb pga utseende???
Om noen ansetter en med down så regner jeg med at utseende i seg selv ikke er grunnlag for avslag. Tåpelig syntes jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 20:33   #9
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De vil vurdere det om hun selv ønsker det. Mammaen har selv tatt flere operasjoner og pappaen er plastisk kirurg. De vil nok gjøre det samme for alle barna. Overskriften er tabloid og fæl. Jeg er sikker på at disse er gode foreldre som er glad i jentungen uansett hvordan hun ser ut.

Gammel 05-03-08, 20:41   #10
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Nå har jeg lest det. Det er ikke henne dem tenker på, det er verden rundt henne. Det er ikke bare på utsiden hun har down Syndrom. Jeg tror dem kommer til å gjøre vondt verre om dem skal få henne til å se mest mulig "normal" ut. Hun kommer til å bli mer mobbet. Pga på utsiden ser hun ut som alle andre. Men likevel så er hun ikke det. Uff nei syke syke foreldre.

Den skjønner jeg godt. Vi har en datter som er autist å når hun aviker eller oppfører seg rart ute så skulle jeg nesten noen ganger ønsket det syntes att det var noe galt. Hun ser normal ut, men hun er ikke helt som andre 8 åringer å det er heller ikke lett.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 21:14   #11
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Som det var skrevet i ett av leseinnleggende under artikkelen, var det første som slo meg også

Sitat:

Dessa föräldrar har inte accepterat dotterns Downs tydligen.

De burde vel heller jobbe med å gi hun selvtillit og trygghet, enn ett utseende som ikke passer til personligheten hennes

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 21:18   #12
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det kan være lettere å ha downs som vises enn å se ut som alle andre, og oppføre seg avvikende.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 21:20   #13
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg er sikker på at disse er gode foreldre som er glad i jentungen uansett hvordan hun ser ut.

Jeg kan tro at de mener det godt, men at de på ingen måte er foreldre som lærer barna sine - downs eller ikke, å bli glad i seg selv uansett hvordan de ser ut. En ting er at moren har latt seg operere, en annen ting er at de allerede nå forbereder seg (og nesten forventer) at datteren skal få lyst til å gjøre det samme.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 21:22   #14
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så en amerikansk dokumentar om dette. Der fikset de tunger, øyne og annet som gjorde at barna ble mindre "downs" i utseendet. Forkastelig.

Gammel 05-03-08, 21:23   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er vel bare nok et bevis på hvor fantastisk fokusert enkelte er på utseende og ikke på indre verdier. For noen tragiske signaler jenta får.

Gammel 05-03-08, 21:27   #16
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Det er mine tanker også...

Og kom ikke og fortell meg at disse foreldrene gjør dette for jentas del. Slik jeg leser artikkelen, så er de flaue over å ha et barn med downs, og de vil endre på utseende hennes for å dekke over dette.

Tragisk, rett og slett.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-08, 21:30   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare kaster inn en brannfakkel: En del mennesker med Downs syndrom er ganske så oppegående, men blir behandlet som om de er helt idioter. Kunne det ikke være greit å slippe å bli møtt med den holdningen hele tiden?

Gammel 05-03-08, 21:32   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er sikkert kjempehjelpsomt for en person med Downs å ikke se ut som en person med Downs. Djeeses, er det mulig å bli så tjukk i hodet?

Gammel 05-03-08, 21:32   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg bare kaster inn en brannfakkel: En del mennesker med Downs syndrom er ganske så oppegående, men blir behandlet som om de er helt idioter. Kunne det ikke være greit å slippe å bli møtt med den holdningen hele tiden?

Men kan det da også være slik at disse menneskene som har down syndrom i en grad som gjør dem veldig oppegående, selv er i stand til å reflektere over hvorvidt de ønsker en plastisk operasjon eller ikke? Dersom hun/han i voksen alder ønsker å endre utseendet sitt, og vedkommende er i stand til å reflektere over hvorfor, hva som kan skje dersomatte hvis, så stilles kanskje saken i et litt annet lys.

Jeg syns ikke dette er noe som skal "pålegges" et barn.

Gammel 05-03-08, 21:33   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så får jeg legge til i neste innlegg at jeg ikke synes det virker som om "min brannfakkel" er grunnen til at foreldrene ønsker denne operasjonen og at de i større grad ønsker seg et normalt barn. Og dette synes jeg er helt feil.

Og kanskje kan det være praktisk at det synes på utsiden at man har Downs, slik at samfunnet rundt deg ikke forventer at du skal klare alt i samme tempo som resten av befolkningen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.