Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om å smake morsmelk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-08, 10:37   #1
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Om å smake morsmelk

Jeg må si jeg ble overrasket over hvor mange som syntes MM var "ekkelt" og ikke ville smake/lage sjokomelk av det.

Jeg har smakt min egen MM, og det store barna mine har fått smake en skvett i et eggeglass, siden de spurte om å få smake. Jeg ser ikke hva som er så ekkelt med det?

Ei i barselgruppa min kjenner ei som lagde vafler med MM, siden hun hadde så mye liggende i fryseren. Dette serverte hun til sine gjester. Akkurat det kjennes litt feil ut for meg da.

Hva synes dere om å smake på egen morsmelk, eller la andre enn baby få smake?

Gammel 06-03-08, 10:40   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å smake morsmelk

Jeg har ikke smakt på min egen produksjon. Vanligvis er jeg langt fra fin på det i sånne sammenhenger, men akkurat dette byr meg imot. Andre kan få smake så mye de lyster. Mannen gjorde det, tror jeg.

På dette feltet overrasker det meg heller at det er tabu å amme andres barn; det ante jeg virkelig ikke. Dette hadde jeg ikke hatt noe imot, og jeg ville heller ikke syntes det var ekkelt om andre ammet Liv. Ikke hvem som helst, kanskje, men ei god venninne eller en slektning kunne glatt ha fått gjort det.

Historien om Gro Dahles morsmelkvafler er jo godt kjent - hun er åpenbart ikke alene.

Gammel 06-03-08, 10:42   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har smakt på min egen morsmelk, og latt storesøsken (på tre-fire år) som ville få en liten smak på fingeren. Men jeg hadde aldri lagd meg sjokomelk av morsmelk, og jeg hadde aldri i verden servert morsmelkvafler til gjester. Ikke fordi morsmelken er ekkel, men jeg ser på den som mat for babyer og ikke for naboen. Det blir ett eller annet som er for intimt å ha sine egne kroppsvæsker i maten man serverer til andre enn babyen sin. Og jeg tror jo de aller fleste gjester ville reagere negativt (i større og mindre grad) på å bli servert mat som inneholdt morsmelk.

Å amme andres barn syns jeg ikke er ekkelt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 10:42   #4
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har smakt på egen morsmelk, for å se at den ikke hadde blitt dårlig før jeg gav det til babyen. Det blir likevel noe annet å lage seg et glass sjokolademorsmelk. Som sagt i den andre tråden, det blir litt for kannibalsk for meg. Jeg har også smakt på eget snørr og ørevoks, uten sammenligning forøvrig.

Gammel 06-03-08, 10:43   #5
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest ikkje det er ekkelt, men respekterer at andre synest det. Eg er også, som Elinblu, litt overraska over at det å amme andre sine barn skal vere tabu. Det forstår eg rett og slett ikkje. Ein pupp er ein pupp er ein pupp.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 10:43   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg smakte alltid på den nedfryste morsmelken min for å sjekke at den var OK for vesla å drikke. Ved et par tilfeller var den faktisk blitt sur under tiningen i kjøleskapet. Det gjorde meg ingenting å smake på maten jeg ga ungen min, syns ikke det var ekkelt i det hele tatt. Men jeg ville selvsagt aldri servert den til andre eller brukt den i matlagingen. Jeg kan godt forstå at mange syns det er ekkelt og lite appetittelig å bli servert morsmelk.

Jeg har også hørt den historien om morsmelk i vaflene og tror ærlig talt det er litt av en vandrehistorie.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 10:45   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har store sperrer der, kjenner jeg. For min egen del, altså. Kunne godt ammet andres barn eller gitt MM til feks. Camilla om hun ville smake.

Sist redigert av Dixie Diner : 06-03-08 kl 11:05.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 10:46   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Historien om Gro Dahles morsmelkvafler er jo godt kjent - huner åpenbart ikke alene.

Åja, det var henne jeg hadde hørt om kanskje. Jeg husker med en viss gru dokumentaren om henne for noen år siden der hun lå med alle barna sine i en diger dobbeltseng. Det var puppene i været og værsågod til hele familien.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 10:54   #9
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

På dette feltet overrasker det meg heller at det er tabu å amme andres barn; det ante jeg virkelig ikke. Dette hadde jeg ikke hatt noe imot, og jeg ville heller ikke syntes det var ekkelt om andre ammet Liv. Ikke hvem som helst, kanskje, men ei god venninne eller en slektning kunne glatt ha fått gjort det.

Historien om Gro Dahles morsmelkvafler er jo godt kjent - hun er åpenbart ikke alene.

Jeg synes heller ikke det gjør noe å amme andres barn, selv om jeg aldri har gjort det. Men, blir det behov for det, ville jeg gjort det uten tvil. Samme gjelder mitt barn, om nøden var stor og jeg ikke var der. Da hadde han kunnet få MM fra noen andre, helst noen jeg kjenner.

Når det gjelder de mormelkvaflene, så påstod hun jeg snakket med at det var en venninne av henne. For jeg tenkte straks på vandrehistorien om det samme. Men, jeg vet ikke

Gammel 06-03-08, 10:58   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare smakt morsmelk noen dråper av gangen. Da vi varmet opp morsmelk på flaske var det jo greit å smake for å finne ut om det var for varm eller ikke.

Jeg syns ikke tanken på å smake (virkelig drikke) morsmelk frister noe særlig, men jeg syns ikke det er ekkelt heller.

(Jeg var en av dem som heller ville laget sjokomelk av MM enn de andre alternativene)

Gammel 06-03-08, 11:03   #11
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg smakte på min egen morsmelk da jeg ammet sist. (Fy fela så søtt!) Men å bruke det til sjokomelk og vafler blir noe litt annet. Om Malin vil smake morsmelk i et eggeglass, så skal hun selvsagt få lov til det.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 11:15   #12
Ke@
Aktiv

Ke@ sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Hjemme
Ke@ er litt kul
Standard

Jeg har smakt både morsmelk og erstatning, og foretrekker helt klart morsmelk. Erstatning både lukter og smaker merkelig.

Jeg tror ikke jeg hadde klart å la en annen dame amme barnet mitt. Tror jeg.
Vet ikke helt. Hadde selvsagt gjort det om det var krise.

Ke@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 11:22   #13
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som har problemer med morsmelk fordi det er en kroppsvæske - er det ikke verre å innta kroppsvæskene til en ku?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 11:25   #14
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Dere som har problemer med morsmelk fordi det er en kroppsvæske - er det ikke verre å innta kroppsvæskene til en ku?

Ja, det tenker jeg også på.

Gammel 06-03-08, 11:26   #15
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke rasjonell på dette kjenner jeg. Ikke hadde jeg likt å få morsmelkvafler heller, hadde følt at den som lagde dem var litt sånn naturlig av prinsipp. Barnslig, men sånn hadde jeg reagert.

En god venn (Ben var det vel?) var på fest hvor en ammedame måtte pumpe seg og en del av deltakerne brukte morsmelken til å lage seg drinker av etterpå. MM White Russian liksom.

Gammel 06-03-08, 11:29   #16
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Jeg har ingen problemer med å smake egen morsmelk, det samme har min mann gjort.
Men jeg har ikke tilbydd mine større barn det... har ikke tenkt tanken engang. ikke fordi det er ekkelt, men bare rart..

Å servere det til gjester i form av vafler.. Kunne ikke falt meg inn...

Å amme andres barn har jeg ikke vurdert... må tenke litt over det.... tror ikke jeg hadde følt meg komfortabel med å la andre amme mine barn... men muligjeg endrer opfatning etter å ha tenkt litt..

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 11:31   #17
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, fordi det er en annen art. Akkurat som det er bedre å spise kukjøtt enn menneskekjøtt.

...men nå var vel ikke jeg målgruppen for spørsmålet, jeg har ikke problemer med morsmelk fordi det er en kroppsvæske. Noen andre får heller svare på det.

Gammel 06-03-08, 11:32   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Morsmelk er for små babyer.
Men jeg kunne godt ammet andre babyer, og mannen har smakt noen dråper, i tillegg til en nysgjerrig barnløs venninne som fikk på en spiseskje på et utdrikningslag der jeg måtte pumpe meg i do.
Men å lage vafler til uvitende gjester er respektløst, tross alt er det en annen historikk på å drikke kumelk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 11:33   #19
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har smakt MM og hadde ingen problem med det. Tror ikke jeg hadde drukket det eller laget vaffler av det. Det er det og alt for dyr bart til.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-08, 11:37   #20
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Synes ikke det er ekkelt å smake morsmelk, la større barn evt. mann smake det. Jeg kunne gjerne ammet andres barn, eller la andre amme mine. Morsmelksvafler er sikkert godt, men jeg ville ikke spist det hvis det var noen andres melk enn min. Ikke at det akkurat er tabu, men hva med smittefaren, det er vel en grunn til at morsmelksgivere må ta masse blodprøver? Å servere gjester morsmelk i smug er barnslig og ekkelt, hvis de vil smake, kan de spørre selv.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
morsmelk, tabu

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.