Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor mange timer gikk med til tre retter? (bryllup)

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 11:28   #1
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Hvor mange timer gikk med til tre retter? (bryllup)

Det lurer jeg på.
Vi skal ha vielsen kl. 16 og maten kl. 18-19.
Om vi begynner 19 så er vi kanskje ikke ferdig med desserten før 22. ??

Kaker og kaffe som nattmat da eller?

Gammel 07-03-08, 11:33   #2
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange timer gikk med til tre retter? (bryllup)

Du må nok regne 3 timer ved bordet ja. Har du en flink toastmaste, så går det ganske knirkefritt. Avtal taler i forkant, hender det kommer noen som plutselig har lyst å si noen ord. Spesielt etter 2-3 glass vin. Sett en frist på når de kan komme med ønske om å holde tale.

Vi hadde en person som tok litt vel av. Han fortalte vel litt for mange vitset o.l. etter hva vi egentlig ønsket.

Kaker hadde ikke vi før 23.30 sånn ca. Er helt normalt at kakene ikke er før rundt 23-24 på natta.

Gammel 07-03-08, 11:33   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde vielse klokka tre, middagen startet klokka seks og vi gikk fra bordet litt etter klokka ni. Da hadde vi tre retter, og hovedretten ble servert to ganger. Vi sa i fra til toastmaster at vi ikke ville sitte til bords i evigheter, og han styrte middagen med fast hånd og hadde kontroll på at talerene ikke ble for mange og talene ikke for lange.

Gammel 07-03-08, 12:08   #4
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Antall retter er irrelevant, det er antall taler og lengder på disse som spiller inn ...
Vi satt 5h45min i et 3 retters bryllup.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 12:12   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det varierer ja. I et bryllup satt vi 5-6 timer til bords, i et annet var det unnagjort på et par timer. Spørs hvor mange og hvor lange taler det er.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 12:48   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vi brukte 4 timer, men jeg har vært med på å bruke 6-7 også. Det er antall taler og toastmasters styring som har noe å si ja. Spisingen utgjør bare en brøkdel av tiden.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 13:04   #7
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

. Er helt normalt at kakene ikke er før rundt 23-24 på natta.

alle jeg har vært i har hatt kaffe og kaker i 18-19 tiden.
Spes i de som det var andre som var bedd til kaffe

Vi hadde mat kl 18 og kaker kl 20
Men vi hadde ikke noe 3 retters.

Eller vi hadde 3 retters med foreldre og besteoreldre kl14 og var ferdig før 17..

Men hadde ikke en eneste tale

Gammel 07-03-08, 16:47   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Men det som er litt viktig å være litt obs på er dersom man har bedt flere til kaffe. I det bryllupet jeg var i der middagen varte så lenge, så var det bedt noen ekstra til kaffe og disse ble sittende å vente fordi middagen trakk ut i langdrag. Og for oss som var til middagen ble det mest bare spising, for kaffen kom jo nesten med engang middagen var ferdig, og ikke lenge etter det så var det nattmat...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 17:12   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Bare vær knallhard på talene, og la kun de som tradisjonelt sett skal tale tale, så klarer man det på 2-3 timer, med en god toastmaster.

Talerne skal være (jeg husker ikke rekkefølgen)
Brudens far
Brudgommens forlover
Brudens forlover
Brudgommen
Brudgommens far.

Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 18:51   #10
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Vi brukte i overkant av tre timer på treretters med begrenset med taler.
Vi hadde invitert en gjeng til kaffe kl åtte og det var bare så vidt vi ble ferdige.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 21:44   #11
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

3-4-5 timer

Kjenner jeg får tresmak i ræva av tanken

TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 22:47   #12
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var i bryllup med treretters i høst, kan jo nevne i en bisetning at jeg var gravid, kvalm og hadde store bekkenløsningsplager...

Middag kl 16...dvs velkomstdrink og "mingling" til kl 17. Så fulgte forrett og taler i skjønn forening. Talene fortsatte, hovedretten ble servert, mer taler, hovedretten en runde til, mer taler. En liten pause på 15 minutter for de som måtte røyke evt. tisse (eller bare røre på en ødelagt kropp, takk gud for at jeg hadde med en Roho-pute), deretter mer taler og tåredryppende fortellinger, sanger, dikt og gud vet hva, før desserten kom. Kaffegjestene var invitert til kl 21...de fikk komme inn til oss andre kl 22.45!!! Da hadde de knasket ost og kjeks og drukket velkomstdrink lenge nok. Og vi andre var jo nærmest sultne igjen etter å ha sittet til bords i tilsammen 5 timer og 45 minutter! Og så drittleie!

Keep it simple, hold talene korte og sørg hvertfall for at dere er ferdige før evt. kaffegjester kommer! Enkelte av kaffegjestene var rimelig snurt over å ha sittet i nesten to timer og ventet i nyinnkjøpte kjoler osv når vi måtte være ute av lokalet knappe 3 timer etterpå! De rakk å servere kaffe og kaker og danse brudevals og litt mer organisert "opplegg" fra noen venner før festen var over. Det tok liksom ikke av på noe tidpunkt kan man si.

Alt var veldig gjennomført da, det skal de ha!

Gammel 08-03-08, 20:32   #13
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Jeg var i bryllup med treretters i høst, kan jo nevne i en bisetning at jeg var gravid, kvalm og hadde store bekkenløsningsplager...

Middag kl 16...dvs velkomstdrink og "mingling" til kl 17. Så fulgte forrett og taler i skjønn forening. Talene fortsatte, hovedretten ble servert, mer taler, hovedretten en runde til, mer taler. En liten pause på 15 minutter for de som måtte røyke evt. tisse (eller bare røre på en ødelagt kropp, takk gud for at jeg hadde med en Roho-pute), deretter mer taler og tåredryppende fortellinger, sanger, dikt og gud vet hva, før desserten kom. Kaffegjestene var invitert til kl 21...de fikk komme inn til oss andre kl 22.45!!! Da hadde de knasket ost og kjeks og drukket velkomstdrink lenge nok. Og vi andre var jo nærmest sultne igjen etter å ha sittet til bords i tilsammen 5 timer og 45 minutter! Og så drittleie!

Keep it simple, hold talene korte og sørg hvertfall for at dere er ferdige før evt. kaffegjester kommer! Enkelte av kaffegjestene var rimelig snurt over å ha sittet i nesten to timer og ventet i nyinnkjøpte kjoler osv når vi måtte være ute av lokalet knappe 3 timer etterpå! De rakk å servere kaffe og kaker og danse brudevals og litt mer organisert "opplegg" fra noen venner før festen var over. Det tok liksom ikke av på noe tidpunkt kan man si.

Alt var veldig gjennomført da, det skal de ha!

Jeg planlegger et enkelt bryllup. Med koldtbord! Og jeg tror ikke det er så mange talere i slekta vår. Før tenkte jeg at det kansje var litt.. trist..? men etter å ha lest din historie tror jeg jeg skal være takknemmelig.

Fy faen. Jeg tror jeg hadde gått i protest

Det kan bli for gjennomført

TheVoice er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 20:41   #14
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har to ganger vært toastmaster og begge gangene har jeg fått beskjed fra brudeparet om å holde en streng linje på taler. De færreste jeg kjenner er overbegeistret for lange taler fra grandtanter ol. Så et sted mellom 3 og 4 timer med hovedrett 2 ganger.

Gammel 08-03-08, 20:47   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TheVoice, her.

3-4-5 timer

Kjenner jeg får tresmak i ræva av tanken

Jeg synes lang middag er noe av kosen jeg da. 3 timer er jo meget kort middag i et bryllup vil jeg si. Det er jo stort sett morsomme innslag og god vin.
Vi valgte å ikke be noen til kaffen nettopp fordi jeg synes de som oftest ender med å få en utrolig kort kveld.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-08, 22:01   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri vært med på en bryllupsmiddag som har tatt mindre enn 3 timer, tror jeg. Da har toastmasteren vært superflink og kjørt kjempestramt. Og ikke snakket mye selv!

Det er nesten det samme hvor underholdende talene er eller hvor god vinen er. Alt over 4 timer er LENGE! Syns jeg.

Gammel 08-03-08, 22:07   #17
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er spesielt viktig å ta hensyn til tiden hvis man har invitert gjester til kaffen. Det er ødeleggende for selskapet å la kaffegjester sitte å vente.

Gammel 08-03-08, 22:08   #18
Skytte
Bør lage seg en tittel selv

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Middagen i bryllupet vårt varte leeeenge, men tror ingen kjedet seg av den grunn. Mye latter og tårer. Vi hadde flere pauser hvor folk fikk strekt på beina og tatt seg en blås. Nå hadde vi et relativt intimt bryllup med bare 22 gjester + oss, så prate kunne man gjøre med de fleste.

Vi hadde ingen som var invitert kun til kaffe.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 00:09   #19
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

var i bryllup med 100 gjester engang og synes vi satt til bords hele kvelden.
Det var mange taletrengte for å si det slik.

Synes man kan prøve å begrense sittetiden til 3 timer. Det bør kunne gå hvis man har en toastmaster som klarer å holde skjema.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 00:38   #20
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flink toastmaster!
Streng toastmaster!
Flink toastmaster! :mantra:

Drit om de er morsomme, eller har festlige innledninger og vitser og whatsnot. Få en toastmaster som kan holde en kjøreplan - det er alfa og omega!

Og INGEN frie taler ved bordet. Alt ikke-påmeldt tas til kaffen - det er alltid noen som plutselig føler de MÅ si noe når vinen er skjenket noen ganger. Og alle talere må ha strengt tilmålt tid. Jeg har kjørt 3 minuttersregel på samtlige unntatt brudgom som får ubegrenset. Jeg har ringt alle talere og informert dem hver og en om dette. Om da noen sklir litt ut og tar 4-5 min så blir det ingen krise. Dessuten kan en god taler si sitt budskap utmerket på tre minutter.

Vi hadde selv fem retter og gikk fra bordet etter tre og en halv time - med en flink toastmaster. Da jeg var toastmaster sist var brudens familie litt for sløve og sprakk skjemaet notorisk, så da ble det over fire timer. Alt over det er ALTFOR lenge synes jeg. Men smak og behag.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.