Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Skjellsord som kanskje ikke er det?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-08, 18:26   #1
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjellsord som kanskje ikke er det?

Horribel overskrift, I know, men det er visst en maksgrense for hvor lang overskriften kan være. (Pluss at det er søndag.)

Jeg leste i tråden om "Tarmskylling" og kom over et av ordene jeg virkelig ikke liker. Homse. Jeg synes det høres ut som et skjellsord, noe a la "neger", og bruker det derfor aldri. Men det er kanskje et helt legitimt ord? Har du noen sånne ord? Ord du misliker klangen av, men som muligens er helt greie begreper?

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 18:29   #2
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Jeg er heller ikke noe for benevnelsen homse, men forstår at det ikke nødvendigvis betyr at man er homofob selv om man benytter seg av uttrykket.

Herregud er et uttrykk jeg ofte bruker selv om jeg er klar over at mange sikkert anser det som et skjellsord.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 18:37   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Homse og rompis er omtrent i samme kategori. Jeg ville ikke brukt ordet rompis for å beskrive min venns homofili.

  Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 18:40   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Jeg bruker kun ordet homse i sammenhenger hvor homofile selv bruker dette som term. Det faller meg ikke naturlig å bruke det til vanlig, men sammen med noen homofile venner som bruker ordet konsekvent hender det at jeg bruker det.. men altså bare sammen med dem. Akkurat i den settingen blir det så rart og høytidelig om jeg sier "homofil" i stedet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 18:40   #5
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.215
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Homse tror jeg er et ord mange homofile bruker selv?

Apropos ekle ord, så leste jeg den overskriften for tarms-kylling, og trodde et øyeblikk det var en oppskrift...

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 18:43   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Homse tror jeg er et ord mange homofile bruker selv?

Ja det stemmer, men det finnes også noen som ikke liker uttrykket. Jeg vil derfor ikke ta for gitt at det er et greit uttrykk å bruke i alle sammenhenger.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 18:43   #7
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Homse er et ord mine homofile venner selv bruker, og jeg bruker det også. Men fra en "faghag" som meg er det ikke mye negativt.

For meg blir Homse litt som Gay (som slettes ikke kommer av glad men av God As You). Jeg synes ikke ord i seg selv er så veldig krenkende jeg da, det er kontektet som gjør det krenkende.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 18:50   #8
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Homse tror jeg er et ord mange homofile bruker selv?

Mange mørkhudede kaller seg og andre for "niggers" også, men det er likevel ikke et greit ord.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 19:03   #9
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Min svoger er homse, og er veldig for å bruke det ordet. Falt meg ikke inn at det var feil.. Regnet med at det var meg du siktet til.
Rompis derimot kunne jeg ikke funnet på å bruke.. Homse/ homo er et kort ord for homofil, ala hetro. Mer legger ikke jeg i det ordet. Men det er _meg_

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 19:07   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.215
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Mange mørkhudede kaller seg og andre for "niggers" også, men det er likevel ikke et greit ord.

Jeg har bare aldri oppfattet homse som et skjellsord, eller på noen måte et ord på linje med nigger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 19:13   #11
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Min svoger er homse, og er veldig for å bruke det ordet. Falt meg ikke inn at det var feil.. Regnet med at det var meg du siktet til.
Rompis derimot kunne jeg ikke funnet på å bruke.. Homse/ homo er et kort ord for homofil, ala hetro. Mer legger ikke jeg i det ordet. Men det er _meg_

Jeg har også oppfattet at mange homofile bruker ordet homse, og er ganske glad i ordet, så jeg har ikke tenkt på det som negativt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 19:17   #12
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har bare aldri oppfattet homse som et skjellsord, eller på noen måte et ord på linje med nigger.

Ikke vet jeg, altså, det er bare noe med klangen.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 20:22   #13
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Jeg bruker ikke homse selv, en homofil kollega bruker det mye, mens en annen gjør det ikke (så vidt jeg kan huske). En titt på http://blikk.no viser at det brukes mye der, da tenker jeg at det i hvert fall ikke er så betent som nigger eller neger. Jeg sier meg enig med Maz, konteksten avgjør.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 20:25   #14
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Det kommer vel an på hvem man snakker med og til?
Jeg kjenner de som synes homse er greit, de som omtaler seg selv som skruller, og de som ikke ville like å bli kalt noen ting, "for man går da ikke rundt å putter merkelapper på hetrofile..."

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 22:00   #15
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Jeg brukte nok homse mye mer før, men nå sier jeg stort set homofil.
Hvorfor jeg har endret det vet jeg rett og slett ikke, det har bare blitt slik.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 22:38   #16
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Jeg bruker ordet "homse", og oppfatter det som litt sleivete/muntlig, men absolutt ikke nedsettende - det er det mest nøytrale alminnelige substantivet for "homofil person" jeg vet om. Jeg ville likevel ikke brukt det i noe som ligner en offisiell eller formell sammenheng, fordi jeg vet at det kan oppfattes som et uheldig ord av noen. Jeg har likevel aldri hørt det brukt som skjellsord, og synes det høres småkomisk ut å tenke seg at noen skulle kalle noen "din homse!" - ordet klinger for småkoselig for meg til det. ("Din homo!", derimot, vet jeg brukes mye.)

Det er mange ord jeg ikke egentlig liker, men som jeg ikke tror er stygge eller nedsettende av den grunn - ord det bare ikke faller meg naturlig å bruke, f.eks. fordi det er slang som tilhører en gruppe jeg ikke er en del av. "Kids" om ungdom er et slikt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 22:40   #17
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Det kommer vel an på hvem man snakker med og til?
Jeg kjenner de som synes homse er greit, de som omtaler seg selv som skruller, og de som ikke ville like å bli kalt noen ting, "for man går da ikke rundt å putter merkelapper på hetrofile..."

Det er jo sant, det også. Det er ikke så ofte man har behov for å fortelle hvilken seksuell legning noen har når man snakker om dem - men det hender, og da er "homofil" og "heterofil" greie og nøytrale betegnelser. De ordene høres litt kliniske ut for meg, i muntlige, veldig uformelle sammenhenger, og da sier jeg "hetero" i stedet for "heterofil", og kan godt finne på å si "homo" også, men foretrekker "homse" fordi det er så vanlig å bruke "homo" som skjellsord.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 23:26   #18
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.479
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Jeg liker ikke klangen i ordet "homse", og unngår stort sett å bruke det. Men jeg har også registrert at homofile selv gjerne bruker begrepet om seg selv.

Jeg syns det minner litt om alle ordene for kjønnsliv på tysk, med den ekle sch-lyden. Ser for meg en kjip, snerpete, gammel gubbe i språkhistoriens barndom, som finurlig har pønsket ut hvordan alle ord for ting han ikke liker kan forsimples med ekkel klang.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 11:31   #19
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Jeg liker ikke ordet Polakk. Jeg vet det er det riktige (og eneste?) ordet, men jeg synes det ofte er så negativt ladet.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 11:38   #20
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skjellsord som kanskje ikke er det?

Oppfatter det som skjellsord. Bruker det ikke.

Bruker homofil eller homo.

(Liker generelt ikke en del nedsettende uttrykk. Vurderer faktisk folk litt ut fra ordvalg og uttrykk, og er oppdratt til å oppfatte en del som litt "lavmål".)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
homse


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no