Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Båndtvang

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-08, 20:14   #1
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Båndtvang

Her i vår kommune har det alltid vært båndtvang hele året. I dag når vi var på tur så møtte vi en som hadde tre store hunder med seg, og ene hunden hoppet opp på meg. Jeg ber vedkommende om å være så snill å ta hunden i bånd for jeg er redd. Følget mitt sa til vedkommende at det er båndtvang hele året, men vedkommende sier at det er slutt på det.
Jeg prøvde å søke på kommunen sine sider, men de er nede pga. omlegging.

Er det noen som vet om det finnes en oversikt på nettet om hvilken kommuner som har de ulike reglene?

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 01:19   #2
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Båndtvang

Hmm, sist jeg sjekket ang.båndtvang på google, så var det kun den genrelle loven som dukket opp.

Ring kommunen din å hør.

Vi følger den generelle loven med vår hund. Ante ikke at kommunen kunne overgå den eller at de har egen.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 01:23   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan sjekke på politiets sider, kanskje.

Gammel 10-03-08, 07:11   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her hvor vi bor er det båndtvang hele året grunnet Kronhjorten, bever og andre dyr.

Kommunene kan sette opp utvidet båndtvang til å gjelde hele året, vil tro at politiet vet det.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 07:38   #5
Left
Passiv

Standard

Det burde være båndtvang hele året, for ellers setter det ganske store begrensninger for de som liker å ferdes i skog og mark. Man lar være fordi man kan treffe løse hunder.
Jeg er ikke redd hunder, men liker ikke at fremmede hunder kommer bort til meg om de er løse.

Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 07:53   #6
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Loven er klar, selv når det ikke er båndtvang: Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#map002

Jeg er hundeeier selv og det er en selvfølge at alle hundeeiere setter seg inn i hundeloven.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 09:58   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herlighet for et menneske! Med 3 hunder og den ene som hopper på deg?! Jeg blir så oppgitt over folk som tror det er greit å la hundene sine løpe fritt bort til andre!!! Og så sier de ikke unnskyld engang!

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig sint inni meg når jeg leser slikt! Noen er redde for hunder, og sånn er det bare. Det hjelper ikke akkurat på når store hunder kommer og hopper på en, selv om de er aldri så snille i eiernes øyne.

Vi har hund selv og følger båndtvangen. Noen steder er det ekstraordinær båndtvang pga vilt og fugl. Det som mange argumenterer med når det kommer til båndtvang, og som jeg er enig i, er at det ikke nødvendigvis må være fysisk bånd, men at man faktisk følger båndtvangen dersom man har kontroll på hunden til enhver tid, med stemmen el. Men dette forutsetter jo at man faktisk har det. Vi har en ekstremt lydig hund, men hun går likevel i bånd på plasser der hvor det er andre mennesker, pga at enkelte er redde for hund, og man kan aldri stole 100 prosent på en hund.

Stå på krava neste gang! For hunder skal ikke hoppe på fremmede uansett om det er båndtvang eller ikke!

minibolle mai 2012

Sist redigert av kokosbolle : 10-03-08 kl 10:04.
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 10:02   #8
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

I min kommune er det båndtvang hele året, men vi har et stort område i fjellet som er forbeholdt hunder.

Gammel 10-03-08, 10:05   #9
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et område i fjellet forbeholdt hunder? Jøss, noe sånt har jeg ikke hørt om før. Hva gjør de med annet folk å fe som er der da? Bøter?

Gammel 10-03-08, 10:06   #10
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Skjønner deg godt. Det er så mange som ikke tenker når dem er ute med hunden sin. Håper at du finner ut av det.

Jeg holdt på å kjøre på en hund igår. Han sprang plutselig midt på veien. Og eieren bare lo og synes det var morsomt! Kan ikke skjønne noen vil slippe hunden sin avgårde i slik farlig vei.
Jeg var så forbanna. Skulle mine barn og mitt liv være i fare pga en idiot av en eier som ikke har bånd på hunden sin. Bråbremse når man kjører 70/80 kilometer i timen og med en lastebil bak er ikke til å anbefale!

Gammel 10-03-08, 10:31   #11
pippimamma

pippimamma sin avatar

pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi har hund selv og følger båndtvangen. Noen steder er det ekstraordinær båndtvang pga vilt og fugl. Det som mange argumenterer med når det kommer til båndtvang, og som jeg er enig i, er at det ikke nødvendigvis må være fysisk bånd, men at man faktisk følger båndtvangen dersom man har kontroll på hunden til enhver tid, med stemmen el. Men dette forutsetter jo at man faktisk har det. Vi har en ekstremt lydig hund, men hun går likevel i bånd på plasser der hvor det er andre mennesker, pga at enkelte er redde for hund, og man kan aldri stole 100 prosent på en hund.

Jeg er enig i det meste du sier, men når det gjelder båndtvang og utvidet båndtvang så er det faktisk ikke rom for egne vurderinger. Det betyr at du skal holde hånden i bånd eller inngjerdet. Når det ikke er båndtvang så gjelder det du sier her.

Jeg har linket til hundeloven i det forrige innlegget mitt og anbefaler alle å lese det som står der.

Gammel 10-03-08, 10:32   #12
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Et område i fjellet forbeholdt hunder? Jøss, noe sånt har jeg ikke hørt om før. Hva gjør de med annet folk å fe som er der da? Bøter?

Det er brukshundklubben har har ordnet dette. En nydelig plass med litt furu og glatte svaberg ved et vann.

Gammel 10-03-08, 10:34   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jaha. Hvordan har de klart å fjerne alt annet der da?

Gammel 10-03-08, 10:35   #14
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel i politivedtektene for den enkelte kommune (eller by) det evt. står om utvidet båndtvang.

Hundeloven pålegger, som Pippimamma skriver, hundeeier å ha kontroll på hunden sin, båndtvang eller ikke, slik at den ikke oppfører seg slik denne hunden gjorde mot deg. Mange hundeeiere tar dette på alvor, men jeg er overrasket over hvor mange som ikke gjør det. Vi går gjennom en stor park på vei til barnehagen, og i fjor vår og sommer virket det som om annenhver hund løp rundt som den ville tross båndtvang, og det er jammen ikke lett å si ifra. Nå begynner dessuten alle "hundevårtegnene" å dukke opp, og selv om mange bruker pose og tar med seg det hunden gjør fra seg, er det jammen mange som ikke gjør det.

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

I min kommune er det båndtvang hele året, men vi har et stort område i fjellet som er forbeholdt hunder.

Jeg går ut fra at dette er et inngjerdet område? Eller?

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 10:37   #15
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Det er ikke inngjerdet. Det er ei halvøy 3 mil utenfor byen, litt opp i fjellet. Det heter Heggmoen, og vannet er like ved et kraftverk. En idyll.

Og Sitron, det finnes ikke husdyr der. Kanskje noen elg.

Link:
http://www.njff.no/portal/page/porta...ement_id=78801

Gammel 10-03-08, 10:38   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje kisha mener at det er et område hvor båndtvangen ikke gjelder. Som f. eks. hundejordet i Frognerparken, uten sammenligning forøvrig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 10:39   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg har linket til hundeloven i det forrige innlegget mitt og anbefaler alle å lese det som står der.

Vi har hundeloven liggende på hytta pga en vrangpeis av en nabo som nekter å ha hunden i bånd. Problemet er at det ikke hjelper å vise til hva som står der til sånne som han, og man kan jo ikke akkurat forvente at det lokale politiet skal komme med blålys og henter mann og hund hvis han ikke holder styr på bikkja si. Og hvem har lyst til å vente på at noen blir bitt...

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 10:54   #18
pippimamma

pippimamma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Vi har hundeloven liggende på hytta pga en vrangpeis av en nabo som nekter å ha hunden i bånd. Problemet er at det ikke hjelper å vise til hva som står der til sånne som han, og man kan jo ikke akkurat forvente at det lokale politiet skal komme med blålys og henter mann og hund hvis han ikke holder styr på bikkja si. Og hvem har lyst til å vente på at noen blir bitt...

Politiet kommer neppe med blålys og henter mann og hund, men de kan gi mannen pålegg som skal følges opp. Om han ikke gjør det umiddelbart, så griper politiet inn. Det står skrevet om "sånne som han" i hundeloven.

Når det gjelder møkka som kommer frem nå så er det en sak for seg. Griseri! Enkelte steder går det nesten ikke an å gå, for det er ikke plass til å gå i sikksakk mellom all hundedritten. Det er også en av de tingene venner og kjente er opptatt av:"Ja, dere plukker vel opp dritten til bikkja?". Ja, vi gjør det, det er da en selvfølge. Tar med møkka hjem eller legger i offentlige søppeldunker.

Gammel 10-03-08, 10:56   #19
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg tror kanskje kisha mener at det er et område hvor båndtvangen ikke gjelder. Som f. eks. hundejordet i Frognerparken, uten sammenligning forøvrig.

Selvsagt. Men hvordan noen kan komme å si at et område til fjells er forbeholdt hunder, er meg uforståelig.

Gammel 10-03-08, 10:58   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Selvsagt. Men hvordan noen kan komme å si at et område til fjells er forbeholdt hunder, er meg uforståelig.

Roe seg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.