Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Bønner med svart øye

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-08, 22:41   #1
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Bønner med svart øye

Ja, det kjøpte jeg på et besøk i en innvandrerbutikk. Siden jeg helt klart skal begynne å spise mer linser og bønner.

Dette er vel et år siden, og nå må de brukes snart. Hva i alle dager lager man med sånne bønner?

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 22:47   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønner med svart øye

Black Eyed Peas! Er de tørkede eller på boks? Hvis de er på boks heller du dem rett i salaten eller blander dem i risen.

Bønner og erter er typisk sørstatsmat, og Hoppin' John er en tradisjonell rett. Denne oppskriften fra Southern Food har jeg prøvd en gang, den er god!

  • 1 pound dried black-eyed peas
  • 2 small smoked ham hocks or meaty ham bone
  • 2 medium onions, divided
  • 3 large cloves garlic, halved
  • 1 bay leaf
  • 1 cup long-grain white rice
  • 1 can (10 to 14.5 ounces) diced tomatoes with chile peppers, juices reserved
  • 1 medium red bell pepper, chopped
  • 1/2 green bell pepper, chopped
  • 3 ribs celery, chopped
  • 1 jalapeno or serrano pepper, minced
  • 2 teaspoons Cajun or Creole seasoning
  • 1/2 teaspoon dried thyme leaves
  • 3/4 teaspoon ground cumin
  • 3/4 teaspoon salt
  • 4 green onions, sliced
PREPARATION:

In a large Dutch oven or kettle, combine the black-eyed peas, ham bone or ham hocks, and 6 cups water. Cut 1 of the onions in half and add it to the pot along with the garlic and bay leaf. Bring to a boil, reduce the heat to medium-low, and simmer gently until the beans are tender but not mushy, 2 to 2 1/2 hours.
emove the ham bone or hocks, cut off the meat; dice and set aside. Drain the peas and set aside. Remove and discard the bay leaf, onion pieces, and garlic. Add 2 1/2 cups of water to the pot and bring to a boil. Add the rice, cover, and simmer until the rice is almost tender, about 10 to 12 minutes.
Mince the remaining onion then add to the rice along with the peas, tomatoes, and their juices, red and green bell pepper, celery, jalapeno pepper, Creole seasoning, thyme, cumin, and salt. Cook until the rice is tender, 5 to 8 minutes. Stir in the sliced green onions and the reserved diced ham. Serve with hot sauce and freshly baked cornbread.




Ellers ligger det masse andre black eyed peas-oppskrifter på Southern Food.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 22:52   #3
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønner med svart øye

Takk Glitter! De er tørkede, så da må de vel...bløtes ja.

Dette ligger i genene. Mamma fortalte hun kjøpte en pose kikerter. Den ble med på flere flyttelass, helt til ertene havnet i en sånn risposegreie vi skulle ha med i gymtimen.

Jeg skal forsøke å bryte den onde sirkelen! Mine barn skal bli mestere i bønnelaging.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 22:55   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønner med svart øye

Bønner er veldig godt. Jeg er lat og kjøper oftest hermetikk, men har en diger pose med kikerter i skapet jeg har gode intensjoner om å bruke i allefall. Jeg serverer bønner som oftest blandet i salat, i ris eller bare for seg, litt varmet opp. Bønner, avocado, tomat, agurk og hvitløk er godt sammen med litt god olje og balsamico også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 23:57   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønner med svart øye

Jeg har også kikerter i skapet. :bidrar:

Linser, derimot, brukes ofte. Jeg koker dem bare sammen med risen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-08, 00:25   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønner med svart øye

Jeg elsker alle slags bønner og kikerter og linser osv. Jeg kjøper ofte på boks, men pleier også å handle i store sekker på innvandrerforretninger.
Det jeg gjør med kikertene, siden vi bruker MYE av det (nesten hver dag), er å koke opp 1-2 kg om gangen (altså, bløtlegge natten over og så koke i litt under en time), avkjøle og fryse ned i porsjonsposer (ca. 300 gram i hver pose, omtrent som en hermetikkboks). Da har jeg ferdigkokte kikerter i fryseren til enhver tid, mye billigere enn hermetikk!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-08, 07:30   #7
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bønner med svart øye

Hva heter de på norsk, egentlig? Jeg hadde det faktisk i tomatsausen i lasagnaen i går.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-08, 10:00   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bønner med svart øye

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det jeg gjør med kikertene, siden vi bruker MYE av det (nesten hver dag), er å koke opp 1-2 kg om gangen (altså, bløtlegge natten over og så koke i litt under en time), avkjøle og fryse ned i porsjonsposer (ca. 300 gram i hver pose, omtrent som en hermetikkboks). Da har jeg ferdigkokte kikerter i fryseren til enhver tid, mye billigere enn hermetikk!

Det var smart, det har jeg ikke tenkt på! Takk for tips!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no