Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hva skal man så?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-08, 18:55   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skal man så?

Jeg har lyst til å så litt grønnsaker, men også noe grønt, eventuelt med blomster som klarer seg flott selv ute i kasser.

Noen med tips?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 00:27   #2
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal man så?

Har ingen tips å komme med, men som nybakt hageflekk-eier venter jeg spent på mange utfyllende svar her. Har en drøm om ripsbusker, sukkererter og bugnende blomsterkasser, men er smertelig klar over at fingrene mine ikke er i nærheten av grønne.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 00:39   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal man så?

Vi har bare en 6 kvadrats veranda, men jeg tillater meg å svare likevel Sukkererter var ztjernas favoritt i fjor. De vokser kjapt og selvstendig og er sunne å gå og snackse på. Blir nok flere av dem i år (såfremst jeg får tid å så mellom mating og bleieskift). I tillegg er tomater greit - men velg en type som ikke trenger å knipes eller bindes opp. Chilli er praktisk å tørke til vinteren. Dersom du husker å vanne og å så nytt jevnlig, liker jeg å ha diverse typer plukksalat (gjerne mix) i en kasse. Det er så greit å bare gå på verandaen og hente det man trenger til middag. Eller lunsj. Ja og bladpersille! Et must. Og andre krydder man bruker mye av. Jeg sådde gresskar et år, det måtte vannes mye, men var ellers lett å få til, og morsomt å se vokse på treheller. Tenker vi sår et slikt igjen til neste år.

Vi har i tillegg en ripsbusk som klarer seg helt selv i en stor potte, en bjørnebærbusk med noe varierende fangst på, en solbærbusk som var ny i fjor og en bringebærbusk som kommer og går. Man trenger overhodet ikke stor plass eller grønne fingre for å dyrke til eget forbruk.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 00:52   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal man så?

Hvis jeg ikke husker helt feil så har zol også et knalltips når det gjelder økologisk gjødsel?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 09:19   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal man så?

Takk for tips! Litt av det sådde jeg i fjor også. Dette er på vår hytte som vi er på mer eller mindre hver helg og også i ukene midt på sommeren, men det kan jo være perioder vi ikke er der så da må det klare seg selv.

Det er jordbær, markjordbær, bringebær, rips, solbær og stikkelsbær der også, nesten litt for mye av hver og en ...

Økologisk gjødsel vil jeg vite mer om.

I tillegg lurer jeg på om det er noen idé å så noen blomster eller annet grønt som ikker til å spise.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 11:51   #6
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal man så?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hvis jeg ikke husker helt feil så har zol også et knalltips når det gjelder økologisk gjødsel?

Har jeg? *spent men mest nervøs*

Jeg har alltid noe blomster i tillegg - og velger knallfarger slik at det bryter med alt det grønne. Grønnsaker er grønt - og tomater blir ikke røde før på høsten.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 14:19   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal man så?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Har jeg? *spent men mest nervøs*



Jeg så ikke denne før nå, men jeg har noen vage minner av zol, sol, terrasse, organisk gjødsel og forpesting av både ute- og innemiljø?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 14:33   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal man så?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.



Jeg så ikke denne før nå, men jeg har noen vage minner av zol, sol, terrasse, organisk gjødsel og forpesting av både ute- og innemiljø?

Å ja! Nå husker jeg! Det var ikke gjødsel, det var økologisk hagejord som mannen hadde kjøpt. Det stinket fjøs og bondegård på verandaen i dagesvis. Plantene syntes sikkert den var knallbra.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 14:42   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal man så?

Surfinia/hengesurfinia, lobelia klarer seg jo fint selv i potter og blir store flotte planter. Med litt vann og kanskje litt gjødsel og godord av og til. Stemorsblomster, blomkarse (de bør du så inne snart eller kjøpe som småplanter), solsikker i en lun krok.
Blomstererter (får bedre fart hvis du sår dem inne først) kan du også så, men de må ha litt dybde hvis de ikke skal dø for deg så de bør du så i et bed.
Ellers kan du sikkert få noe stauder hos meg når jeg flytter, de klarer seg med litt ros og en liten runde med saksa om høsten

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 20:54   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.382
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal man så?

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Ellers kan du sikkert få noe stauder hos meg når jeg flytter, de klarer seg med litt ros og en liten runde med saksa om høsten

Mer enn gjerne!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 08:10   #11
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal man så?

I min knøttlille kjøkkenhage hadde jeg ifjor sukkererter, jordbær, brekkbønner, tomater, squash, plukksalat, gressløk, persille, mynte, sitronmelisse og ruccolasalat.

Det meste fungerte helt fint uten særlig stell. Tomatene ble aldri modne, men det var vel ikke så rart med den sommeren vi hadde ifjor.

Ruccola anbefales. Jeg kjøpte en plante for mange år siden; den sår seg selv, og jeg har gitt bort utallige avleggere. Rene ugresset. Mye bedre enn å kjøpe i plastbakker i butikken, de visner jo lenge før man får spist dem opp.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no