Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

God og vanlig brunsaus

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-06, 11:26   #1
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

God og vanlig brunsaus

Noen som kan gi meg oppskrift på enkel og vanlig brun saus.

Min har en tendens til enten å smake mel eller bli altfor salt

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 11:47   #2
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God og vanlig brunsaus

For at den ikke skal smake mel er det i hvert fall viktig å la smør og mel brune seg skikkelig. Et par skiver brunost gir sausen litt søtsmak. Har ingen oppskrift her og nå, pleier å ta det på "gefühlen".

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:20   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God og vanlig brunsaus

Jeg tror ikke svaret er å brune mel og smør "skikkelig", for da smaker det gjerne svidd, og svidd mel er kanskje noe av det vondeste som fins. Du må bruke lite mel og sausen må koke litt. Da blir du kvitt melsmak. Salte lite, ettersom buljong ofte har salt allerede. Bruk gjerne kraft du har laget selv, da kan du styre saltinnholdet bedre. Smak underveis, det er eneste løsning!

Jeg smelter smør, en passe klatt, kanskje i underkant av 50 g. Og så har jeg i 3-4 ss hvetemel. Jeg rører dette sammen og rører mens det begynner å lukte litt paideig. Så sper jeg med 3-5 dl. kokende vann blandet med buljong eller kraft. (ta litt og litt, så den blir passe tykk) Jeg bruker helios-buljong, for den er uten glutamat. Jeg har i litt melk og fløte (1/2- 1 dl), litt negro for farge og smaker til med salt og pepper.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:42   #4
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God og vanlig brunsaus

Jeg bruner smør og mel til det begynner å få en god brunfarge (kunsten er å enten ha høy varme, røre hele tiden og ha væske tilgjengelig på sekundet når det har brunet nok, eller å bruke god tid på litt lavere varme så det ikke svir seg). Så når tiden er inne, så heller jeg over vannet fra grønnsakene jeg koker, har i litt urtesalt og litt grønnsaksbuljong, og lar dette småkoke en liten stund.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:49   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God og vanlig brunsaus

Jeg pleier å brune smøret separat først, og brune litt til etter at jeg har tilsatt melet.

Med god kraft trenger jeg ikke sukkerkulør for å få sausen brun nok, og den smaker godt. Hvis den skal være til svinestek, er det godt med litt sennep i.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 15:21   #6
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: God og vanlig brunsaus

Jeg gjør litt forskjellig, men koker alltid sausen en god stund for å få ut melsmaken. Og så smaker jeg alltid før jeg salter - buljong/kjøpekraft er veldig salt i seg selv.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 21:38   #7
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God og vanlig brunsaus

Jeg har brunsaus-jevning jeg. Jeg koker en til to pakke rsmør i jerngryte. Lenge. Etter noen timer har jeg mel og buljong oppi denne til det blir helt "tett". Ikke saus, ikke grøt, men en tett masse. Det lar jeg også stå i panna i flere timer (rører litt underveis) og da brunes det.

Når jeg skal lage mat med brunsaus, koker jeg opp vann som jeg tilsetter av denne jevningen oppi. Tjukkelsen på sausen bestemmer jeg av mengden jevning jeg har oppi vannet. Jeg tilsetter også litt negro for fargens skyld og smaker til med salt og pepper, evt en dæssj melk/fløte helt til sist. Dette er sinnsykt lettvint!

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 09:37   #8
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God og vanlig brunsaus

Gubben hadde ikke spist brunsausen min om jeg hadde hatt sukkerkulør i. Eller det vil si, han spiser den med en kraftig rynke i pannen...

Jeg er faktisk så håpløs at jeg bruker oppskrift når jeg lager brunsaus. Men så er brunsausen sinnsykt god også, smaker ikke brent og har ikke melsmak.

Min redning til slike ting, er mamma's skolekjøkkenlærebok: MATLÆRE av Høst og Milberg, min bok er 14. utgave og utgitt i 1962, 1. utgave kom i 1916.

Sitat:

Å jevne med brun smørjevning. Smelt margarin, ha i mjølet, og
rør til jevningen er brun. Brenn den ikke. Spe som til lys smørjevning. (Spe
jevningen med 1/3 av den kokende væsken hver gang. La det koke opp, og
rør til det er jevnt etter hver speing.)

En kan brune mjøl uten margarin. Når mjølet er lysebrunt, sper en med
kokende væske. Mjøl som er brunet uten margarin, kan oppbevares i boks
over lengre tid. Derfor bør en brune en større porsjon om gangen, og bruke
den etter hvert til saus og suppe. Når mjøl blir brunet, går stivelsen over til
dekstrin. Dekstrin jevner ikke så godt som kokt stivelse (klister). Til å jevne
brune sauser og supper behøver en derfor mer mjøl enn til lyse.

Når mjøl og smør blir brunet, kommer det fram sterke og gode lukte- og
smaksstoffer. Blir det brent, lukter og smaker det vondt. Brent mjøl jevner
ikke.

Mjøl som er brunet sammen med margarin, er tyngre å fordøye enn mjøl som
er brunet uten margarin.

Brun saus

Smørjevning:
1 ss. margarin el. skumfett (Jeg bruker 3 ss.)
3 strk. ss. hvetemjøl (Jeg bruker 9 strk. ss.)
1/4 l kraft, el. vann og buljongterning (Jeg bruker 7,5 dl)
(salt)

Lag brun smørjevning, og spe med kraften eller vannet. (Salt sausen.)

Det tar gjerne litt tid før jevningen begynner å brunes, men når den først begynner å brunes tar det et øyeblikk mellom perfekt brun til svidd... Jeg koker vann i vannkokeren og rører ut buljongterninger først. Så står den varme buljongen og venter på at jevningen brunes. Jeg rører også hele tiden for å brune jevnt.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 10:28   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God og vanlig brunsaus

Det er to måter å lage brun saus på. Det blir litt forvirrende når begge oppskriftene presenteres som vanlig brunsaus.

Den ene er ved å brune smør og mel, og da må du brune denne massen i over 5 minutter. Dette blir glovarmt! Ikke noe med barn i nærheten. Det er også ganske kraftige saker for magen. Da jeg jobbet på sykehjem lagde de aldri denne type brunsaus pga det.

Den andre er å lage vanlig meljevning og tilsette sukkerkullør.

Hva du vil lage er en smaksak. Jeg synes begge type saus er gode, men jeg smaker godt forskjell så hvis man er vant til den ene typen vil jeg tro at den andre smaker "rart".

Smakstilsetninger som er vanlig i brun saus er:
løk, brunost, kraft/buljong/fond, sennep, solbærsaft, ripsgele og salt og pepper selvfølgelig.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no