Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ønsker meg flere oppskrifter på fisk i ildfast form!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-06, 12:15   #1
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ønsker meg flere oppskrifter på fisk i ildfast form!

Har noen oppskrifter på torsk i ildfast form - og det er bare så godt og enkelt! Ungene og vi bare elsker fisk, og iværtfall når jeg slipper å renske den til alle sammen..

Men jeg trenger flere hverdagsoppskrifter med fisk, prøver nemlig å ha 2 dager med ren fisk i uka og 1 dag med feks fiskepinner, fiskekaker... og for å ikke gå lei trenger jeg flere å variere med.

Mim??

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:24   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønsker meg flere oppskrifter på fisk i ildfast form!

Jeg har en oppskrift, men den er kanskje ikke veldig hverdags. Den tar litt tid, og det er mye fløte og rømme i den. Legger den ut allikevel:

600 g frossen torsk, halvtines, og skjæres i fingertykke skiver
8 poteter skjæres i terninger og kokes i lettsaltet vann i 3-4 minutt
1 stor purre i skiver
2,5 dl rømme
2,5 dl fløte
3 ss kaviar
1 ts pepperrot pulver
salt/pepper

Bruk en ildfast form av typen "lasagne-form". Legg et tynt lag med poteter i bunn, og legg fisken på langs i midten. Legg poteter og purre på siden og over fisken. Bland rømme, fløte, kaviar og pepperrot pulver. Smak til med pepper og salt. Hell blandingen over potet/fiskeblandingen. Legg folie over formen og stek på 200 grader i 25 minutt. Ta av folien og stek videre i ca 20 minutt til potetene er møre.

Spises gjerne med hvitløksbaguetter og en grønn salat.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 20:29   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønsker meg flere oppskrifter på fisk i ildfast form!

Her er en gryte som er litt mer hverdags, som barna her synes er veldig god ihvertfall:

600 g frossen torsk, halvtint
1-2 ss smør
1 stor løk i skiver
1 grønn + 1 rød paprika i tynne skiver
3 dl fløte/melk (avhengig av hvor "fet" du vil ha maten)
1 dl vann
1 fiskebuljong terning
2 ss hvetemel

Smelt smøret og surr løk og paprika blank. Ha hvetemelet over og rør inn dette. Hell fløte/melk og vann med buljongterning over, rør godt, og tilsett fisken. Trekkes i 15 minutt, til fisken er gjennomkokt.

Serveres med kokt ris og baguetter. Evt. en grønn salat.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 21:20   #4
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ønsker meg flere oppskrifter på fisk i ildfast form!

Jeg har en om mulig enda lettere (jo lettere, desto bedre for min del )

En pakke findus torskefilet (eller to hvis du trenger det)
Purre
Gulrot
En pk creme fresh (eller hvordan det skrives)
Ost til gratinering.

Gulrot og purre kuttes og legges i en ildfastform, fiskefileten legges over etter den er krydret med salt og pepper. Creme fresh over og ost over der. Stekes i ovnen i rundt 40-50 min på 200 grader. Serveres med poteter.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 21:59   #5
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ønsker meg flere oppskrifter på fisk i ildfast form!

Laksefilet, eller annen frossen fiskefilet
Frosne grønnsaker (gjesteblanding, for den er det runde gulrøtter i)
Fløte (eller soyafløte, eller appelsinjuice)

Legges i ildfast form, stekes på 200 grader i minst 45 minutter, mens potetene koker.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 22:08   #6
Nuppa
Superduperaktiv
 
Nuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 683
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sv: Ønsker meg flere oppskrifter på fisk i ildfast form!

Hvis du ikke er noe motstander av halvfabrikata har jeg jo et tips da.

Du kjøper to poser Lofoten fiskesaus fra Toro, og følger serveringstipset bakpå posen. *enkel*

Jeg siterer:
Skjær opp 600g firkefilet og trekk den i noen minutter (jeg bruker ørret her). Legg fiskestykkene i ildfast form. Tilbered to poser saus med fire dl vann, 1 dl fløte og 50g smør. Hell sausen over firken og gratiner med revet ost i 10 minutter v/250 grader.

Serveres med kokte poteter og grønnsaker. Veldig godt og veldig enkelt.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 22:10   #7
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ønsker meg flere oppskrifter på fisk i ildfast form!

Ovnsbakt hellefisk på 20 min

4 pers.

600 g hellefisk
1-2 fenikler
4 tomater
olivenolje
1 dl hvitvin eller vann
saft og skall av en sitron
2 fedd knust hvitløk
salt og pepper
(evt. fersk parmesan)

Basmatiris (1,5 dl per pers)
Gurkemeie eller safran


1. Sett ovnen på 200 grd.
2. Kok risen etter anvisning med litt gurkemeie eller safran for gul farge
3. Skjær fennikel og tomat i biter
4. Skjær fisken i store biter på ca. 6x6 cm
5. Hell olje i en panne og stek fiskebitene på den ene siden i 1 minutt uten å flytte på dem
6. Løft fiskebitene over i ett ildfast fat og legg den stekte siden opp. Tilsett fennikel, tomat, knust hvitløk og hvitvin/vann. Drypp med olivenolje og krydre med salt og pepper. Tilsett sitronskall/saft.
7. Sett fatet i ovnen i 10 minutter.
Server med ris

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 09:51   #8
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ønsker meg flere oppskrifter på fisk i ildfast form!

Kanskje du får litt inspirasjon på fiskegryter/fisk i form fra godfisk.no?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 13:48   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ønsker meg flere oppskrifter på fisk i ildfast form!

Jeg pleier å pakke torskepakker: Torskefilet, salt, pepper, tomater i skiver, litt sitron og en klatt smør i aluminiumsfolie. Da holder den seg saftigere. Bruker Findus gourmettorsk. Ca. 15 minutter, under 200 grader.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:26   #10
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ønsker meg flere oppskrifter på fisk i ildfast form!

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Kanskje du får litt inspirasjon på fiskegryter/fisk i form fra godfisk.no?


Juhu! Takk!

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no