Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du er indirekte skyld i noe på jobben, og ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-08, 22:54   #1
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Du er indirekte skyld i noe på jobben, og ...

blir kalt inn på teppet av sjefen..

Dere er to stk som hadde ansvaret, så begge to befinner seg i rommet. ( Du vet at du ikke har gjort noe galt) Man blir forklart hva man har gjort, og får "kjeft". Hvor på din "medskyldige" bruker mye tid på å legge skylden på DEG?

Hva er din reaksjon? Føles det ikke så inderlig surt å være i det samme rommet, og åpenlyst bli beskyldt for noe man vet man ikke har gjort?
Hva tror du at du ville sagt eller gjort?
Hva er den beste "taktiske" løsningen? Eller skal jeg si "voksne" måten å takle et slikt angrep på?

Gammel 22-03-08, 22:58   #2
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Du er indirekte skyld i noe på jobben, og ...

Ved å fortelle sannheten. Også håpe at sjefen har nok tillit nok til deg og tror på det du sier.

Gammel 22-03-08, 23:00   #3
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Men å fortelle sannheten.. Blir ikke det litt sytete og det å ikke ta ansvar? Litt sånn " det var ikke meg.. Det var h*n.. " når denne personen har nettopp beskyldt deg?
Om noen skjønte den

Gammel 22-03-08, 23:04   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Men å fortelle sannheten.. Blir ikke det litt sytete og det å ikke ta ansvar? Litt sånn " det var ikke meg.. Det var h*n.. " når denne personen har nettopp beskyldt deg?
Om noen skjønte den

Det kommer vel litt an på hvordan du ordlegger deg. Sier du fra på en tydelig måte noe sånt som at: "Dette har jeg en helt annen oppfatning av en deg. Mitt syn på saken er sånn og slik og min rolle var ditt og datt. Skal jeg ta kritikk på noe så måtte det være dette og hint. " Noe sånt, der du bare presenterer deg og ditt uten å legge skylden hverken her eller der. Du tar ansvar for det du mener er ditt bord og sier noe om hva du evnt. kan lære av det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 23:11   #5
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville sagt noe sånn som:"Jeg kjenner meg ikke igjen i beskyldningene *.... kommer med og vi har ulikt syn på hva som har skjedd". Omtrent noe i den duren, sagt på en måte som kanskje ville fått sjefen til å skjønne at saken ikke var fullt så klart som det den som ropte først og høyest ville ha det til.

Får en følelse av at det ikke er et tenkt tilfelle. Om det er du som har kommet i en lei situasjon og er uskyldig, så håper jeg det ordner seg. Om det er begge som burde gjort noe annerledes så ta kun til deg din del av ansvaret for det som gikk galt (og nå aner jeg virkelig ikke hva det er snakk om).

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 23:37   #6
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Får en følelse av at det ikke er et tenkt tilfelle.

Delvis. Så får man bare gjette seg til hva som er sant, og hva som er oppdiktet.

Det jeg var ute etter var å få vite hvordan man evnt kan takle slike situasjoner. Der jeg jobber er vi som regel to eller flere som deler et ansvar, og det kan dermed bli for pekefinger og legge skylden på noen.
Dessuten vil man jo helst gå overens med de man jobber sammen med skulder til skulder, enn en sjef man ikke ser så ofte. Hva og hvem er det egentlig som betyr mest?
Og ja, det er å redde seg selv for enhver tid. Jeg er sikkert ikke noe bedre der..

Gammel 22-03-08, 22:58   #7
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Råtten gjort forresten av kolleagen din hvis dette gjelder deg!

Gammel 22-03-08, 23:03   #8
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Vanskelig sak, jeg tror nok det kanskje er best å si til sjefen

"Jeg kan jo velge å bruke tid på å plassere skyld og renvaske meg selv mest mulig, men jeg tror ikke vi kommer videre av det. Jeg er villig til å ta min del av ansvaret. Jeg gjorde jo x og y, og selv om jeg ikke aksepterer at skylden er min alene, synes jeg bortforklaringer og pekefingre blir bortkastet tid."

Innrøm heller det du tar ansvar for, vis deg som en som ikke er opptatt av å sende skylden videre, men få frem at du kunne oppføre deg likt men hever deg over. Den som driver og bortforklarer og peker på deg ser da dum ut.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 23:00   #9
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Hold deg til fakta og ikke synk ned på den andre personens nivå. Fortell det som er skjedd, og ta selvkritikk på det du mener du burde ha gjort annerledes.

Kjipt når folk er så opptatt av å redde sitt eget skinn at de bare plaprer i vei og plasserer skyld der den ikke skal plasseres.

Gammel 22-03-08, 23:00   #10
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror at det beste man kan gjøre er å forholde seg saklig. Forklare hva som har skjedd på en saklig men bestemt måte.

Gammel 22-03-08, 23:02   #11
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Det er i alle fall dumt å ta på seg skyld hvis man ikke er skyld i noe.

Gammel 22-03-08, 23:06   #12
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Men Maz hun har ikke gjort noe galt. Hvordan kan hun da bekrefte at hun har gjort noe når hun i første omgang ikke har gjort noe galt?
Men ellers var det fin måte å si det på.

Enig med Nenne forresten.

Gammel 22-03-08, 23:09   #13
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Standard

Man er jo indirekte skyld i det, siden man er to som har ansvaret? Men man vet at man ikke gjorde akkurat det, men man er ikke unnskyldt egentlig.
Veldig vanskelig det der.. Er ikke lett å ta slike ting på strak arm.

Gammel 22-03-08, 23:31   #14
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Men Maz hun har ikke gjort noe galt. Hvordan kan hun da bekrefte at hun har gjort noe når hun i første omgang ikke har gjort noe galt?
Men ellers var det fin måte å si det på.

Enig med Nenne forresten.

Da leste vi hovedinnlegget forskjellig, jeg leste det som hun annerkjente noe ansvar og jeg tror det er bedre å innrømme det en føler kan legges på en selv, selv om det er indirekte. Jeg mener at den andres pekefinger da blir litt krokbøyd.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 23:33   #15
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ville brukt uttrykk som "jeg oppfattet det ikke sånn", "det var ihvertfall ikke min intensjon" osv. Fortalt sannheten slik jeg oppfattet den, men i nøkterne ordelag.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 21:19   #16
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

blir kalt inn på teppet av sjefen..

Dere er to stk som hadde ansvaret, så begge to befinner seg i rommet. ( Du vet at du ikke har gjort noe galt) Man blir forklart hva man har gjort, og får "kjeft". Hvor på din "medskyldige" bruker mye tid på å legge skylden på DEG?

Først og fremst er det vel en klønete måte å håndtere situasjonen på fra sjefen sin side.

Gammel 23-03-08, 21:21   #17
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Først og fremst er det vel en klønete måte å håndtere situasjonen på fra sjefen sin side.

Ja, det kan man si. På hvilken måte synes du det var klønete? Om jeg kan få spørre.

Gammel 23-03-08, 21:29   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det kan man si. På hvilken måte synes du det var klønete? Om jeg kan få spørre.

Det avhenger sikkert av jobbsituasjonen og arbeidsforholdet, men å kalle inn to stykker på teppet samtidig virker ikke bra på meg. Skal man få kjeft, bør man kunne få det i enerom, og man bør også kunne få forklare seg uten at en kollega skal høre på.

Ellers: Når du sier at vedkommende har "indirekte skyld", leser jeg det som et uttrykk for at man har en del av ansvaret (selv om det f. eks. var en annen person som faktisk gjorde det kritikkverdige), og den delen bør man absolutt si klart fra at man tar ansvar for og eventuell kritikk på. Jeg er enig i det flere andre sier, at man bør være tydelig på at man er klar over sin del av ansvaret, og at man ikke bør skylde aktivt på en kollega dersom det ikke er helt absolutt nødvendig. Det er uheldig for samarbeidsforholdet og kan dessuten veldig lett sees av sjefen som ansvarsfraskrivelse.

Gammel 23-03-08, 21:36   #19
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det avhenger sikkert av jobbsituasjonen og arbeidsforholdet, men å kalle inn to stykker på teppet samtidig virker ikke bra på meg. Skal man få kjeft, bør man kunne få det i enerom, og man bør også kunne få forklare seg uten at en kollega skal høre på.

Nettopp. En og en gjelder. Dessuten er det håpløst å kjefte før man har fått begge versjoner servert i ro og fred.

Gammel 23-03-08, 21:50   #20
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Standard

Ja, helt klart det du sier, Skilpadda.
I denne situasjonen vil jeg absolutt sett at det var brukt litt tid på å få to historier, og ikke vært så snar med å plassere skyld.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.