Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-08, 14:36   #1
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Kokken (min bror) har lagt seg ned med omgangssyke, og mannen er på jobb, så jeg blir nødt til å lage lammelåret i dag. Det vil med andre ord si at jeg sliter. Jeg har aldri gjort sånt før, så nå håper jeg dere vil hjelpe meg med en skikkelig steg for steg forklaring på tilberedning av lammelår sånn at jeg kan sette meg stolt til bords om noen timer.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 14:41   #2
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Jeg var der du er i går formiddag. Vi skulle egentlig grille låret på spidd, men med de snømengdene som er kommet ble det ikke noe av det.

Jeg gned låret inn med salt og pepper, og stakk en hel del hvitløkbiter inn i låret. Stikk små hull med en skarp kniv først.
Satte det så inn på 125-150 grader og det stod i tre timer og et kvarter. Kunne fint ha tatt det ut litt før.
Tallene er borte på steketermometeret vårt, ellers hadde jeg brukt det. Steken er rosa ved 67 grader.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 14:43   #3
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Tusen takk malena, en bukett påskeliljer sendes deg.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 14:44   #4
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Rosmarin gjør seg fantastisk sammen med lam hvis du har det.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 14:46   #5
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Jeg vil anbefale 4 timer på 80 grader, deretter ca. 45 minutter på 150 grader. Med steketermometer sjekker du at temperaturen blir 70-75 grader (jeg vil ikke ha rosa ). MASSE hvitløk i kjøttet, salt og pepper er et must. Gjerne honning og/eller sennep også.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 15:06   #6
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Tusen takk, jeg visste jeg kunne regne med dere!

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 15:13   #7
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Etterhvert danner det seg en deilig stekesjy i langpanna. Øs gjerne denne sjyen over steken innimellom. Da blir kjøttet saftig og godt.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 16:30   #8
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Etterhvert danner det seg en deilig stekesjy i langpanna. Øs gjerne denne sjyen over steken innimellom. Da blir kjøttet saftig og godt.

Og så er det utmerket grunnlag for en super saus!

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 17:43   #9
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Rosmarin og hvitløk er en perfekt kombinasjon til lam.

Vi steker alltid på 125 grader (ca 3 timer). Steken er perfekt rosa på 70 grader, gjennomstekt på 75

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 18:26   #10
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Steken ble perfekt, tusen takk nok en gang.

Sausen derimot ble en katastrofe. Jeg fulgte oppskriften på baksiden av gårdagens Dagbladet, hentet fra matprat.no, og den skal jeg aldri bruke igjen for å si det sånn.

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 22:42   #11
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Jeg pleier bare å helle fløte oppi sjyen og la det koke til det tykner. Alltid uslåelig!

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 22:45   #12
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Opprinnelig lagt inn av Blomstermamma, her.

Jeg pleier bare å helle fløte oppi sjyen og la det koke til det tykner. Alltid uslåelig!

Jeg også, eventuelt smaker jeg til med salt og pepper.

Men bra at kjøttet ble godt, Tuneland!

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 23:15   #13
Oschi
Nykommer
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: UK
Innlegg: 138
Oschi er litt kul
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Jeg har et stykke lammeskulder her. Er det samme fremgangsmåte?

__________________
Oschi fra Oschlo
Oschi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 23:15   #14
Oschi
Nykommer
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: UK
Innlegg: 138
Oschi er litt kul
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Steken ble perfekt, tusen takk nok en gang.

Sausen derimot ble en katastrofe. Jeg fulgte oppskriften på baksiden av gårdagens Dagbladet, hentet fra matprat.no, og den skal jeg aldri bruke igjen for å si det sånn.

Hva ble galt?

__________________
Oschi fra Oschlo
Oschi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 23:20   #15
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.695
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Opprinnelig lagt inn av Oschi, her.

Jeg har et stykke lammeskulder her. Er det samme fremgangsmåte?

Har aldri laget lammeskulder, men det kan vel neppe være så annerledes enn et lår eller en stek?

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-08, 23:30   #16
Oschi
Nykommer
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: UK
Innlegg: 138
Oschi er litt kul
Standard

Sv: Nå trenger jeg virkelig hjelp! (lammelår)

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Har aldri laget lammeskulder, men det kan vel neppe være så annerledes enn et lår eller en stek?

Nei. Det ser veldig kjøttfult ut.
Mannen kom hjem med et lam her før påske. Og nå har jeg mange ukjente deler å bruke opp.

__________________
Oschi fra Oschlo
Oschi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no