Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Eggdonasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-08, 13:17   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Eggdonasjon

Jeg leste en artikkel i Aftenposten nå om et par som har fått surrogatmor i USA. Mannen skal gi av sin sæd, og de får en hemmelig eggdonor (om jeg skjønte det riktig). Uansett så er surrogatmoren kun det og har ikke bidratt med noe egg. De vordende foreldre skal ha kontakt med surragatmoren hele tiden.

Det jeg reagerer på er at i fødselsattesten til dette barnet vil det stå oppført de to foreldrene som har tatt initiativet til at barnet skal bli laget, altså det norske paret. Sånn umiddelbart føler jeg at barnets rettighet ikke blir ivaretatt her. Nå sier disse foreldrene at dette barnet skal alltid få vite hvordan det kom til, og det er bra, men de kunne jo valgt å holde det hemmelig. Jeg syns ikke det er riktig.

Jeg har selv opplevd to personer som fikk vite at de foreldrene de hadde ikke var deres foreldre. Den ene var 16 år. Hun fikk sjokk og verden raste. Den andre var over 30 år. Han slet veldig etterpå. Hele verden raste for ham også. Jeg syns barnets rettigheter bør komme først. Alle må ha krav på å få vite hvem deres forelder er.

Jeg er fullt klar over at det er mange måter å se dette på, men jeg syns individets rettigheter skal veie tyngst. Kanskje det skulle vært to fødselsattester eller at man kunne føre opp tre foreldre? Måtte vært bedre å få til noe sånt? Tilpasse systemet mer etter utviklinga ellers....?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:44.