Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-06, 14:16   #1
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

http://www.comcast.net/news/health/i...31/511005.html


Denne undersøkelsen er riktignok liten og må nok videre utforskes om det er slik at den skal bli holdbar, antar jeg. Men det er nå uansett sikkert en stor lettelse for foreldre som har mistet barn i krybbedød om de nå kan få en årsak.

Sitat:

The brain stem abnormalities involve an imbalance in the way the brain uses the neurotransmitter serotonin. The brain chemical plays a role in regulating mood and is the target for many depression-fighting drugs. But it also influences breathing, body temperature and arousal from sleep.
These functions are thought to go haywire when susceptible babies are exposed to certain risks, such as sleeping on their bellies, which is a leading contributor to SIDS.
The researchers studied autopsied brain tissue from 31 SIDS babies and 10 infants who died of other causes. SIDS babies had about double the number of nerve cells displaying serotonin defects.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:20   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Jeg har ikke hode til å lese engelsk akkurat nå, men jeg synes det er flott at dette forskes så mye på. Jeg har helt panikk for å miste et barn i krybbedød (og selvsagt miste det uansett årsak), og jeg håper de en dag finner ut at de kan teste for denne "defekten" rett etter fødselen og evt. gi spedbarna noe som kan forhindre tragedien ...

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:25   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Tenk så flott om de endelig har klart å komme fram til en årsak!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:30   #4
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Tenk så flott om de endelig har klart å komme fram til en årsak!



Finner de en årsak, så er det lettere å gjøre noe for å forhindre det.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 14:34   #5
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.557
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Virkelig spennende forskning. Håper de kan komme frem til en årsak, slik at man i fremtiden kan gjøre noe for å forhindre krybbedød.

__________________
05 07

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 19:13   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Interessant. Estrella linket også til en annen slags forskning tidligere, noe som gikk på infeksjonsforsvar eller noe, tror jeg?

Begge disse tingene er jo ting som man ikke kunne gjort noe med, og det er kanskje for det første en lettelse for foreldre som aldri blir kvitt spørsmål om de kunne gjort noe annerledes, og for det andre kanskje en bør av skuldrene til engstelige foreldre: Når man legger barnet på ryggen og ellers gjør det anbefalingene sier, så er det ikke mer man KAN gjøre. Eller kanskje det bare er mitt hode som virker på den måten? At da er det liksom ute av mine hender og over i skjebnens og den kan jeg ikke bry meg om. Som at jeg ikke kan gå rundt og engste meg for lynnedslag, hvis dere skjønner.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 19:58   #7
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.982
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når man legger barnet på ryggen og ellers gjør det anbefalingene sier, så er det ikke mer man KAN gjøre. Eller kanskje det bare er mitt hode som virker på den måten? At da er det liksom ute av mine hender og over i skjebnens og den kan jeg ikke bry meg om. Som at jeg ikke kan gå rundt og engste meg for lynnedslag, hvis dere skjønner.

Tenker veldig som deg, men sleit veldig da snuppa var liten og bare ville sove på magen. Opprinnelig var hun en sidesover, men fikk hoftepute da hun var to uker, og kunne ikke lenger sove på siden. Første gang etter hun fikk puta og sov mer enn en time var da jeg la henne på magen. Jeg synes det var skikkelig ekkelt husker jeg.

Veldig spennende om de faktisk har kommet fram til et svar i forhold til krybbedød.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 20:10   #8
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Veldig interessant, min tvillingbror døde i krybbedød.
Hadde vært supert om de finner ut mer om årsaken til krybbedød. Jeg har vært ganske redd for mine små og tenkt endel på det...

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 20:14   #9
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Spennande forsking. Håper dei ein dag får svar på denne triste gåta.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 10:41   #10
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Utrop

Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Fant denne på Dagbladet nett: http://www.dagbladet.no/dinside/2006/11/01/481530.html

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 12:11   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Sitat:

Faktisk dør omtrent like mange i aldersgruppa 0-14 år av krybbedød

0-14 år?? Kan man virkelig dø av krybbedød så sent? Men hva med feks. kvelning og slikt, det er jo ikke krybbedød? Går dette under samme betegnelse? Dersom et barn sover i samme seng som foreldrene og blir overopphetet eller kvalt, betegnes det ofte som krybbedød, men det er jo ikke det? :klør seg i hodet:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 15:37   #12
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

0-14 år?? Kan man virkelig dø av krybbedød så sent? Men hva med feks. kvelning og slikt, det er jo ikke krybbedød? Går dette under samme betegnelse? Dersom et barn sover i samme seng som foreldrene og blir overopphetet eller kvalt, betegnes det ofte som krybbedød, men det er jo ikke det? :klør seg i hodet:

Nei det er jo ikke det.

Landsforeningen uventet barnedød har denne definisjonen:

Sitat:

Et tilsynelatende friskt spedbarn legges ned for å sove i sin seng eller vogn.
Barnet dør plutselig og uventet uten noe forvarsel. I mange tilfeller finner foreldrene barnet først en god stund etter at døden har inntruffet. Obduksjon gir ingen pekepinn om sykdom eller skade.
Barnet får diagnosen "krybbedød" (Sudden Infant Death Syndrome). Krybbedød rammer som oftest barn under ett år, men kan også skje opp til 2 års alder.

De hevet øvre grense fra 1,5 til 2 år for noen år siden, tror jeg.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 15:41   #13
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Regner med at det Dagbladet mente å skrive var noe sånt som dette:

Sitat:

Faktisk dør omtrent like mange barn i aldersgruppa 0-14 år av ulykker, som det dør barn i krybbedød, og antallet som dør av kreft, er bare det halve.

Kom vel bedre fram der, men ble fremdeles kronglete... Hvor i all verden er disse språkfolkene her inne?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 17:59   #14
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Det kalles krybbedød når man dør uventet uten at det er tegn på noen feil noe sted, selv når man er eldre enn 2 år.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 18:25   #15
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det kalles krybbedød når man dør uventet uten at det er tegn på noen feil noe sted, selv når man er eldre enn 2 år.

Er du sikker på det? Utifra det jeg finner på nett, har krybbedød vært "uforklarelig" død hos barn opp til 1 år. Dette er eldre sider, f.eks denne fra 2005:

Sitat:

Sudden infant death syndrome (also known as SIDS) is defined as the sudden death of an infant younger than 1 year.

(Kilde: http://www.emedicinehealth.com/sudde...article_em.htm )

Og så står det som jeg har sitert i tidligere innlegg, men også dette fra Landsforeningen uventet barnedød (min utheving):

Sitat:

Dette vet vi om krybbedød:
- Babyene lider ikke før de dør
- De blir ikke kvalt av sengetøy eller oppkast
- Det skjer oftest i løpet av 1.halvår, men kan forekomme opp til 2 års alder.

(...)


Så var det noe nyere forskning jeg leste om for en stund siden, som gjorde at de flyttet "aldersgrensen" for hva som kom innenfor krybbedød.


Sist redigert av Silence : 02-11-06 kl 18:26. Årsak: Lagt til en setning...
Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 18:45   #16
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Nicholas var jo 2 år å døde i krybbedød. Når vi hadde samtale med sykehuset for å gå igjennom obduksjonsrapporten forklarte de at når de ikke finner noen verdens ting så kaller de det for krybbedød.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 20:11   #17
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Nicholas var jo 2 år å døde i krybbedød. Når vi hadde samtale med sykehuset for å gå igjennom obduksjonsrapporten forklarte de at når de ikke finner noen verdens ting så kaller de det for krybbedød.

Jeg leste diktene inne på www.sids.no og ble så trist. Kan ikke tenke meg hvordan det må være å oppleve å miste barnet sitt.


Sist redigert av Silence : 02-11-06 kl 20:12. Årsak: Byttet teit klem-smiley...
Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-06, 20:49   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krybbedød relatert til feil i hjernestammen? (comcast news)

Jeg har også hørt betegnelsen brukt i en slags hermetegn når det har vært snakk om voksne. En kollega mistet en 25 år gammel datter. Hun bare døde mens hun sov, og de fant ingen som helst slags grunn til det. Legene hadde forklart det som "en slags "krybbedød" - at hjertet bare stopper uten at man kan forklare hvordan". Men da er det vel mer ment pedagogisk enn medisinsk, på den måte.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no